Leerlingen zijn ongemotiveerd!

Hallo iedereen!
binnenkort moet ik op schoel met een groepje een probleemoplossende discussie houden. Onze probleemstelling is ‘leerlingen zijn ongemotiveerd’. Als mogelijke oplossingen hebben wij het invoeren van een studiebeurs of snipperuren voor de top leerlingen.
Wat vinden jullie van het probleem (en wat denken jullie zijn de oorzaken hiervan) en wat vinden jullie van de oplossingen? Andere oplossingen zijn ook altijd welkom!
Alsvast bedankt voor het geven van je mening!
Groetjes,
Minke

met beurs bedoelt ze denk ik beurs als in gegeven geld.

Ja, klopt. In Amerika bijvoorbeeld krijgen leerlingen met goede aanbevelingen en hoge cijfers een gedeelte van hun vervolgopleiding vergoed (soms zelfs het hele bedrag). Voor mensen met weinig geld is dit soms de enige manier om een goede opleiding te kunnen volgen. Leerlingen gaan hierdoor, naar mijn verwachting, harder werken.

Het komt misschien ook mede doordat de lessen zo saai zijn. Vaak legt de leraar in het begin van de les iets uit, en hier luister je dan naar. Vervolgens moet je iets gaan maken, maar je hebt geen concentratie/zin meer omdat je net hebt geluisterd. Maarja, hoe je dat kan oplossen? :stuck_out_tongue:

ben het er helemaal mee eens :slightly_smiling_face:
als er iets tegenover goed resultaat staat, ga je automatisch beter je best doen. nu is het juist dat mensen zoiets hebben van: als ik maar niet lager sta dan 2 onvoldoendes dan ga ik toch wel over. dat werkt echt demotiverend vind ik.

er zijn ook leerlingen die graag goede cijfers willen halen maar het niet kunnen door bv faalangst waardoor het kan lijken dat ze niet gemotiveerd zijn.

En wat vinden jullie van de snipperuren? heeft iemand van jullie ervaring met een schoolsysteem met snipperuren?

Maar bedenk dan wel dat er ook leerlingen zijn die wél gemotiveerd zijn en alsnog lage cijfers halen. Best lullig tegenover hen als iemand anders die niet gemotiveerd maar gewoon heel slim is, daar wel voor wordt beloond met een beurs of snipperuren.

Ik vind een beurs eigenlijk een beetje onnodig hier in Nederland, aangezien we nu (nog) ook al de standaardprestatiebeurs hebben.
En het zijn ook echt niet de meeste gemotiveerde leerlingen die de beste cijfers halen. Lang niet altijd.

Een goede leraar kan ook al heel wat schelen.

Gedemotiveerd bedoel je, haha? Flauw, sorry.

Maar in ieder geval:
Wat dacht je van meer voorlichting over de eventuele vervolgstudie en over banen etc. Als men weet wat ie wil, kan men een doel stellen, waardoor ze gemotiveerd raken.

Goede leraren helpen vaak ook ja.

Verder vind ik het hele idee van prestatiebeurs niets. Ik bedoel, het is wel goed hoor, alleen halen vaak de mensen die niets doen ook hele hoge cijfers…

Het is wel goed dat de mensen die wel goed kunnen leren maar geen geld hebben om de studie te betalen, door middel van de prestatiebeurts hun studie toch kunnen vergoeden. Alleen is dit niet echt nodig in Nederland. Je mag immers er 10/15 jaar na afronding van je studie erover doen om de studielening te betalen. Dat lijkt mij lang genoeg om het rond te krijgen.

het beste is om lessen interessant te maken, zodat de leerlingen gemotiveerd raken. (hoe weet ik niet)
ik vind het wel een scheve stelling trouwens, niet iedere leerling is ongemotiveerd.

daar ben ik het absoluut mee eens! toch heb ik het gevoel dat dat nu wel het beeld is wat mensen hebben van ‘leerlingen’…

Bwoa, het is inderdaad niet zo dat alle leerlingen niet gemotiveerd zijn, maar in het middelbaar onderwijs hebben veel leerlingen toch wel vaak een nonchalante houding ten opzichte van schoolwerk.

Beurs vind ik een slecht idee. Je moet geen geld geven aan mensen die het niet nodig hebben. “Lessen interessanter maken” vind ik ook een belachelijk idee. Sommige vakken zoals wiskunde en chemie (ik zeg maar wat) zijn nu eenmaal niet interessant als dergelijke onderwerpen je niet interesseren (wat bij veel mensen het geval is). Daar valt niets aan te doen. Beter zou zijn om gewoon heel het systeem te hervormen, waardoor het belangrijker wordt om goed de scoren op tests en dergelijke. In het secundair onderwijs heb je 2 à 3 keer examens, wat wil zeggen dat je dus 3 kansen hebt om goed te presteren. Daarnaast heb je ook nog eens een hele hoop tests die slechte examenscores kunnen compenseren. En als je dan op het eind van het schooljaar gebuisd zou zijn voor een vak, is de kans groot dat je gedelibereerd wordt als je voor de andere vakken redelijke resultaten hebt gehaald. Het gevolg van al deze zaken is dus dat hard werken niet echt nodig is.

Ter vergelijking: in de universiteit heb je 1 examen per vak en dat is het. Er zijn geen tussentijdse tests en minder dan 10/20 betekent sowieso herexamen. Alles hangt dus af van dat ene moment. Een oplossing zou dus kunnen zijn om de werkdruk te verhogen door meer leerstof te geven en minder kansen om een goede prestatie neer te zetten.

Aan de andere kant vind ik dit ook geen goed idee, omdat het secundair onderwijs er net op gericht is leerlingen te ‘leren leren’, wat nog altijd het best lukt wanneer leerlingen veel kansen krijgen om te studeren.

Conclusie: ik vind niet dat een gebrek aan motivatie bij leerlingen zeer problematisch is (tenzij bij een beperkte, marginale groep die er niet in slaagt een opleiding af te maken, wat ook vaak te maken heeft met privésituatie en dergelijke) en bijgevolg ben ik van mening dat er niets moet gebeuren om de motivatie van leerlingen op te krikken.

Er word imo te weinig aandacht besteed aan vervolgopleidingen. Je moet erg vroeg al een specialitatie/vakkenpakket kiezen waardoor later een groot deel van je opleidingen wegvalt. Lang niet iedereen weet op zijn 14e al welke vervolgopleiding hij/zij wilt gaan doen, zelf na hun examen weten ze dat niet. Dan ga je maar ‘iets’ doen omdat het moet of het word van je verwacht en vervolgens blijkt dat je iets heel anders wilt en zit je of aan de studie vast of een schuld. Ongemotiveerde leerlingen komt vooral omdat ze iets doen wat ze eig niet leuk vinden maar waar ze ook niet uit kunnen komen. MBO is een grote bende waar je maar door moet zien te komen en bij HBO laten ze juist 100% je eigen gang gaan waar je juist snel een verkeerde beslissing maakt. Het is allemaal zo ongeregeld! Er moet meer informatie komen over opleidingen, toekomstige studenten moeten meer inzicht krijgen over de mogelijkheden, ik heb bijv. 2 jaar van mijn studiebeurs verknalt omdat ik op mijn 16e al een HBO opleiding moest kiezen. Onder druk wilde ik het afmaken, terwijl ik in het eerste half jaar had kunnen stoppen zonder echte gevolgen. Maar nee, ik wist toen ook niet wat ik wilde doen en ik moest een diploma hebben! Best lastig als je anderhalf jaar later wel genoeg zelf ontwikkeld bent om te weten wat je wilt en je ineens 2 jaar minder prestatiebeurs krijgt. Klopt toch eig niet?