Leer tekenen! Manga enz.

Haayy ik hou van tekenen en daarom ga ik het jullie leren! :angel:
Tips:

Zijn de ogen even hoog en even groot? En staan ze ongeveer in het midden van het gezicht?

Is de neus recht en niet te lang?

Staat de mond recht onder de neus?
Is het stukje tussen de kin en onderlip/neus en bovenlip niet te groot/klein?
Is de bovenlip dunner als de onderlip?

Staan de wenkbrauwen recht boven de ogen?
Is het (voor)hoofd niet te groot/te klein?
Is het (voor)hoofd niet te breed/te smal?

Schaduwen:
Oke, verder met de schaduwen. Schaduwen zijn er om tekeningen echt te laten lijken. Zonder schaduw ziet het er makkelijk en nep uit. Schaduwen kun je het beste aanbrengen door met de zijkant van je potloodpunt over het papier te strijken. Als je het daarna uitveegt met een papieren zakdoekje, dan krijg je een mooi, egaal effect.

Schaduwen kun je bepalen door, voor dat je begint met tekenen, te bepalen waar het licht vandaan komt. Als het licht bijvoorbeeld van linksboven komt, dan is alles rechtsonder met shaduw.

Om je tekening nog echter te laten lijken, kun je de hele tekening “inkleuren” (hiermee bedoel ik niet met kleurpotlood, maar gewoon met grijs potlood). Dus voor je begint met de schaduwen, maak je eerst een zogehete grondlaag. Dat houdt in dat je het hele gezicht één kleur geeft, door met de zijkant van je potlood te kleuren en het later weer uit te vegen met een papieren zakdoekje. Zo zie je beter het verschil tussen achtergrond en gezicht. Op deze grondlaag maak je dan de schaduw en glans.

Glans:Nu zijn we aanbeland blij het kopje glans. Glans is best sipel te maken, maar je moet wel weten hoe je er mee om moet gaan. Glans kun je maken door stukken open/licht te laten, of door het later weg te gummen. Let wel op dat je gum schoon is, zodat je geen vieze vegen krijgt!

Tips voor haar:
Haar is zeer gecompliceerd om te maken. Het bevat (zoals je op de achtergrond ziet) veel schaduw en glans en heel veel verschillende kleuren grijs. Het is dan dus ook vrij lastig om uit te leggen hoe je het maakt, omdat ieder haartje anders is.

Het beste wat je met haar kunt doen is gewoon lekker wild doen. Je kunt beginnen (net zoals met het gezicht) met een grondlaag, zodat het haar sowieso een kleur heeft. Dan ga je, stukje voor stukje, alles inkleuren. Je moet echt heel veel met schaduw en glans werken!

Het is ook erg belangrijk dat je heel veel haartjes maakt, dus geen lange lokken die aan elkaar geplakt zijn, maar allerlei losse lokjes en plukjes en haartjes. Hoe meer verschillende kleuren je gebruikt en hoe dichter je het haar op elkaar maakt (dus niet af en toe ergens een streepje naar beneden zetten), hoe echter het lijkt. Dus kort samengevat: heel veel losse haartjes maken met heel veel verschillende kleuren grijs (schaduw en glans).

Mond, ogen, neus:
Het gezicht is ook een vrij lastig onderdeel. Het belangrijkste in het gezicht zijn de verhoudingen (zie tips voor verhoudingen). Ook de schaduwen en glans zijn een belangrijk punt in het gezicht.

De neus is altijd erg lastig om te bepalen. Je moet zorgen dat de neus recht is en niet al te lang.

Van voren zie je de neusgaten altijd goed zitten, dus die moet je dan ook wel tekenen. De neus staan namelijk een beetje schuin naar beneden en niet recht naar de zijkant. Een neus moet je NOOIT met streepjes maken! Een neus bestaat vrijwel alleen maar uit schaduw. Maak de randen van de neusvleugels en de neusbrug (dat lange stuk van je neus) dan ook met schaduw, door met de zijkant van je potloodpunt eroverheen te gaan en uit te vegen met een papieren zakdoekje.

Er zit vrijwel altijd glans op het puntje van de neus en op het lange stuk van de neus. Het lange stuk gaat dus zo: donker, licht, donker.

De ogen zijn zeer gedetailleerd en daarmee kun je een tekening laten spreken. Een oog maak je echt door veel met schaduw en glans te werken. Bij ogen moet je niet al te veel wimpers maken. De wimpers bij de ogen zijn in een kleine boog en vrij lang, maar toch zie je ze bijna nooit helemaal. Dus teken ze vooral niet helemaal recht overeind! De ogen maak je echter door de pupil helemaal donker te maken (bij sommige foto’s zit er een licht puntje midden in het oog, dat komt door de flits) en de rest van het oog iets lichter te maken met een paar donkere streepjes en stipjes er tussendoor, zodat je kleurenverschil ziet. Ook maak je het echter door een streepje/stipje licht te laten als glans. De oogbol maak je echter door in de hoekjes een beetje schaduw te maken, zodat het lichte stukje nog meer eruit springt.

----------------------------------------------------------------

De mond is ook vrij lastig. Hierbij moet je ook veel met schaduw en glans werken. De lippen zijn nooit vreselijk donker, dus maak het verschil tussen de huid en de lippen niet te groot. Ook moet je de lippen zelf niet al te groot maken vergeleken met de rest van het gezicht.

De mond zit altijd recht onder de neus, dus let daar goed op. Lippen zijn ook nooit helemaal egaal, dus ergens een heel licht streepje of iets dergelijks is altijd welkom.

Als je iemand maakt die glimlacht en waarbij je de tanden ziet, let dan goed op of de tanden even groot zijn en of de voortanden recht onder de neus staan.

Een bovenlip is altijd dunner of even groot als de onderlip. Ook heeft de bovenlip altijd een klein kuiltje, recht onder de neus. De linker en de rechterkant van de mond hebben altijd dezelfde vorm en dezelfde grootte.

Materialen:
Om te beginnen heb je deze dingen altijd nodig:

Potlood
Gum
Papier
Puntenslijper
Potloden zijn er in allerlei verschillende soorten kleuren en maten. Het is van essentieel belang dat je goede potloden koopt: ze moeten niet al te snel breken, ze moeten geen krassen op het papier maken en ze moeten een mooie kleur geven.

Het is erg belangrijk dat je een goede gum hebt, eentje die niet vlekt, goed weggumt en niet al te groot is, zodat je geen grote vlakken weg gumt. Een kneedgum bijvoorbeeld is ideaal, omdat hij goed gumt en je kunt er de kleinste stukjes mee weggummen.

Goed papier is ook moeilijk te vinden. Gewoon printpapier veegt erg slecht uit. Het beste wat je kunt nemen is gewoon een schetsblok met niet al te dun papier, zodat je niet zo snel door het papier heen gumt. Iedereen tekent liever op ander papier, dus probeer gewoon een paar soorten papier uit! Koop verschillende velletjes en teken op ieder blad iets. Zo zie je snel genoeg welk papier bij jou hoort.

Een puntenslijper is natuurlijk ook heel handig, want zonder punt kun je niet tekenen! Een goede puntenslijper is dan ook van essentieel belang. Als de puntenslijper het hout alleen maar kapot maakt en niet egaal, dan is ie niet goed. Goede puntenslijpers kun je in ieder knutselwinkeltje kopen.

Filmpjes:
Rajacenna is een meester in het maken van prachtige realistische tekeningen en portretten.

Hier zie je haar youtube channel:

http://youtube.com/user/rajacenna

Ook heeft zij een eigen website:

www.rajacenna.com

Igor Kazarin is ook een meester in het realisme.

Hier zijn youtube channel:

http://youtube.com/user/PortraitDrawing

------------------------------------------------------------

Tutorials zijn voor iedereen verschillend. De één tekent chibi en/of manga, de ander realistisch. Daarom is het ook vrij lastig om hier alle tutorials te plaatsen voor alle tekenstijlen.

Het beste wat je kunt doen is gewoon even naar www.youtube.com te gaan en dan bij zoek: drawing tutorial … (dat wat jij wilt leren tekenen) in te typen. Je tekenstijl erbij vermelden is ook altijd handig!

n stappen:

Wordt vervolgd;)
http://www.google.nl/imgres?q=leer+tekenen+in+stappen&um=1&hl=nl&sa=N&tbm=isch&tbnid=fn8XjksDvcmeOM:&imgrefurl=http://ben-aryan.info/tag/tekenen-in-stappen/page/2/&docid=KLf0ZsNuxqDYHM&w=458&h=303&ei=d69XTv7AOojt-gbXtK2DDA&zoom=1&iact=hc&vpx=877&vpy=364&dur=396&hovh=183&hovw=276&tx=165&ty=129&page=1&tbnh=112&tbnw=170&start=0&ndsp=31&ved=1t:429,r:22,s:0&biw=1336&bih=672

Dit zijn mij tekeningen:
Paint:
http://tinypic.com/view.php?pic=sxnfo7&s=7

Blaadje:
http://tinypic.com/view.php?pic=347vedw&s=7

Misschien geef ik later uitleg hoe je dat maakt
x

zonder voorbeelden is het een klein beetje te abstract denk ik hoor XD

ik snap er niks van. beter laat je het inderdaad met foto’s zien

Jhaa daar benn ik nog mee bezig;)

niet lullig bedoeld maar eerlijk gezegd lijkt t me een beetje een overbodig topic…

ik heb het gewoon geleerd op manga acedemy, daar is zo’n site van. moet je even googlen c:

ik denk neit dat veel mensen zin hebben om uberhaupt dat hele verhaal te gaan lezen…

Ik heb inderdaad niks gelezen, heb alleen op de filmpjes geklikt (omdat ik Rajacenna kende) en wauw, ik ben echt fan geworden van Igor.

Rajacenna tekent altijd heel perfect, daarom krijg ik altijd het gevoel dat het met de computer is gemaakt (ook al is dat het niet), maar die Igor tekent echt precies hoe ik wil kunnen tekenen echt perfecto!

Kun je zelf wel tekenen?

met tips alleen leer je het niet. tis vooral oefenen oefenen oefenen…

Jhaaa ik laat wel een x fotoo’s zienn

ik ga weer eens een oog tekenen XD

komen er nog foto’s?

ik ben nu wel erg benieuwd hoe je tekent, @Sanaeetjj

jup volgens mij iedereen hier :stuck_out_tongue:

Indd (:

*stilte*

Ik denk inderdaad dat mensen zich nu gaan afvragen of je zelf wel goed kunt tekenen :stuck_out_tongue:. Niet lullig bedoelt, maar het is nogal vervelend als je allemaal tips geeft om beter te leren tekenen (en dus lijkt het alsof jij er wel wat van weet en kan) en dan zelf niet zo goed kan tekenen.

Dus wat ik bedoel: Foto’s!!! :slightly_smiling_face:

serieus ik blijf dit topic uppen tot zij foto’s plaatst :stuck_out_tongue: