Leeftijdsverschil in je relatie

Ik ben een aantal keer op date geweest met een jongen die ik erg leuk vind. Het klikt heel erg goed tussen ons, maar er is wel een klein dingetje. In maart word ik 23 en hij 18. Hij is nu dus 17 :roll_eyes:
Het leeftijdsverschil is niet zo te merken vind ik zelf. Ik ben ook niet altijd even volwassen en ik vind dat hij meestal erg volwassen is voor zijn leeftijd. Ik werk full time en woon op mezelf. Hij studeert en werkt en woont bij zijn ouders. Ik ken hem al een tijdje, maar sinds augustus heb ik hem pas echt leren kennen. Daarna zijn we een beetje gaan praten en gaan daten dus uiteindelijk. Verder weet nog niemand dat we aan het daten zijn, omdat het nog niet zo lang uit is met mijn ex. Daarom dat ik dus aan jullie vraag, hoe denken jullie over leeftijdsverschillen in een relatie? En vooral wanneer de vrouw zoveel jaar ouder is, in mijn geval 5 jaar ouder dus :relieved:

Leeftijdsverschil is prima, ongeacht wie ouder is dan wie. Dat maakt mij persoonlijk echt geen drol uit.

Ik heb er alleen een probleem mee als iemand van de partij erg jong is (bijvoorbeeld 14 en 19), maar eerlijk gezegd vind ik 17 en 23 echt wel kunnen hoor. Hij studeert dan nog, dus misschien handig als jullie daarin gelijk staan; wil hij echt een studentenleven? Wil jij dit ook nog of laat je hem hierin vrij? Etc. Maar voor de rest zou ik er gewoon lekker van genieten!

Het leeftijdsverschil kan opzich wel alleen jullie levens verschillen wel heel erg van elkaar. Jij woont op jezelf en werkt fulltime terwijl hij nog bij zijn ouders woont en studeert. Ikzelf vind het fijn als mijn vriend een beetje een zelfde soort leven heeft als ik, zodat je elkaar goed begrijpt.

Hmm, ik weet het niet. Ik ben zelf van zijn leeftijd en studeer ook, maar ik zou zelf absoluut geen relatie voor me kunnen stellen met iemand die 5 jaar ouder is en al fulltime werkt. Ofwel, iemand die jaren voorloopt op mij. Voor mij zou dat gewoon niet werken.
Maar als jullie allebei geen problemen met het verschil in leeftijd/levensfase ondervinden, waarom niet? Jullie zijn tenslotte allebei (zo goed als) volwassen.

Ik zou niet zo snel een relatie kunnen hebben met iemand die nog studeert denk ik, omdat die fase voor mij al heel lang voorbij is. Maar buiten dat om vind ik jullie leeftijdsverschil wel oké hoor. Als het voor jullie werkt dan is er toch sowieso geen probleem? Gewoon lekker voor gaan!

Ach, er zijn ook genoeg mensen van +/- 25 jaar oud die nog studeren, dus dat alleen zou mij niet doen besluiten geen relatie te willen hebben. Het zou voor mij wel een dealbreaker zijn als hij echt een studentenleven voor zich ziet, daar zou ik geen zin meer in hebben.

^ Dat bedoel ik inderdaad meer, dat studentenleven, haha!

Ik vind het prima kunnen. Ik ben zelf 21 en mijn vriend is 17 (bijna 18).

Qua leeftijd vind ik het prima kunnen, alleen was het bij mij precies omgedraaid. Ik was zelf 17 (nog net geen 18) toen ik een relatie kreeg met mijn vriend die toen 23 was. Ik stond op het punt om te gaan studeren en hij werkte al fulltime. Hij woonde alleen wel nog bij zijn ouders en hebben na 2 jaar de stap gezet om te gaan samenwonen. We zijn inmiddels al bijna 6 jaar samen.

Zo lang jij geen verschil merkt in leeftijd is het prima toch? Ikzelf zou het alleen nooit doen omdat ik echt nooit interesse heb gehad in jongens van dezelfde leeftijd, laat staan jonger. Altijd minimaal 5 jaar ouder. Jongens/mannen lopen nu eenmaal echt achter in hun weg naar volwassenheid. Ik weet niet, ik vind het ook gewoon een veilig en ouderwets oergevoel dat een man voor mij kan zorgen haha. Maar nogmaals, zolang jullie het gevoel hebben dat alles klopt, why not?

Ik zou het persoonlijk nooit doen maar als het voor jullie goed voelt…

Ik vind het prima kunnen hoor. Mijn vriend is 28 en ik word binnenkort 25, we schelen 3.5 jaar. Vanaf dat mensen zo ongeveer 18 zijn maakt een leeftijdsverschil van 5 jaar met hun oudere vriend(in) niet zoveel uit, vind ik.

Verder maakt het vooral uit of jullie levensfases bij elkaar passen denk ik. Jij werkt al fulltime, en hij studeert nog. Als hij dan ook echt een lang-leve-de-lol studentenleven wil, en jij niet, dan past dat misschien minder goed.

Aan de andere kant, ik moet zelf nog aan mijn opleiding beginnen, en mijn eigen vriend is ook al afgestudeerd en heeft een fulltime baan. Maar ik ben na bijna 5 jaar het studentenleven wel een beetje “zat” aan het raken en ben bijvoorbeeld zelf ook op zoek naar een plekje echt van mezelf (ookal heb ik wel echt leuke, lieve huisgenootjes).

Conclusie: doe wat je gevoel je ingeeft. Om dat leeftijdsverschil zelf zou ik me niet zo’n zorgen maken, zoveel schelen jullie niet.