Leeftijd voor ervaring (betoog-ish)

Leeftijd voor ervaring?

Liefdesleven. Een woord waar tegenwoordig veel druk op gelegd wordt. Een belangrijke factor voor jouw status en levensstijl. Een belangrijke factor die tegenwoordig zou moeten uitdrukken hoeveel levenservaring iemand heeft… en waarom? Het is tegenwoordig belangrijk dat men alles meemaakt volgens het boekje. Een bepaalde leeftijd komt en jongeren voelen de druk om te moeten zoenen met iemand. Ook al ze nog nooit iemand ontmoet hebben bij wie ze dat willen… en waarom? Vanwege wat de andere mensen om hen heen ervan denken. Vanwege het oordeel dat over jou geveld wordt. Vanwege de status die je moet verkrijgen… volgens hun.

Aan alle jonge meiden wil ik jullie meegeven te kiezen voor jezelf. Ik wil jullie meegeven achter je eigen keuzes te staan. Te luisteren naar je eigen gevoel. Jouw oren dicht te houden voor het oordeel van een ander. Jouw gevoel bij je te houden, ook als je de druk van de groep voelt. Ik wil jullie meegeven te bedenken hoe je op een dag met een glimlach naar die eerste kus zal terugkijken. Met een glimlach, omdat het voor jou op dat moment goed voelde. Omdat je op dat moment voor jezelf had gekozen. Omdat dat moment door jou besloten was. Omdat jij dat moment helemaal zelf had verdiend… en niet vanwege de groep.

De reden dat ik dit schrijf is vanwege een vriendin van me. Een geweldige, mooie en lieve vriendin die om deze reden het vertrouwen in haarzelf compleet is kwijtgeraakt. Die zich laat leiden door het oordeel van anderen. Ook de mensen die niet eens belangrijk zijn voor haar. Het doet iets met haar… hetgeen wat zij van haar vinden. Het ‘gebrek aan levenservaring’, omdat zij niet al gedaan heeft wat zij wel gedaan hebben. Omdat zij denkt dat haar leeftijd een soort tijdsaanduiding voor ervaring is. Omdat zij denkt dat de keuzes maken voor een ander getuigen van levenservaring… en waarom? Vanwege de groep.

Ik vind dat wanneer je voor jezelf kiest en dus je eigen keuzes maakt, je veel meer levenservaring hebt. Jij hebt je namelijk gerealiseerd dat jij leeft voor jezelf. Dat de keuzes die je maakt alleen belangrijk hoeven te zijn voor jou… niet altijd voor een ander. Jij hebt liefde voor jezelf getoond op dat moment, omdat je vertrouwt op jezelf en op jouw keuzes.

Laat je niet leiden door een ander. Geniet van jouw keuzes, geniet van jezelf.

up

Wil je graag tips of reacties? Of is dit gewoon iets voor ons?

Sorry, ik vraag het maar even.

Is oké , het begon met een intentie om het schrijven. Toen meer een soort boodschap naar die meiden die het nodig hebben idd… en natuurlijk altijd chill als er reacties op komen. Misschien willen meiden wel hun zegje doen over (soort)gelijke reacties. Vind het gewoon te gek voor woorden dat veel meiden (en ook jongens) al op jonge leeftijd veel dingen doen vanwege groepsdruk waar ze spijt van krijgen.