Leefritme totaal verstoord, studieproblemen..

Beste Girlsceners,

Ik heb een lichte vorm van autisme (op mijn 21ste getest met score 30 mocht iemand dit willen weten). Zoals voor veel mensen met autisme geldt heb ik structuur en regelmaat nodig in mijn leven. Ik studeer al een paar jaar met veel plezier en de resultaten zijn goed omdat ik hard en gedisciplineerd werk. Dat harde werken is wel alleen mogelijk als mijn leefstijl enigzins regelmatig is. Maar de afgelopen tijd heb ik problemen.

Ik slaap namelijk slecht (maar een paar uur per nacht). Hierdoor word ik ‘s ochtends heel moeilijk wakker en verslaap ik mij. Wekkers helpen niet ; ik slaap er doorheen of ik zet ze in mijn slaap uit. Als ik mezelf probeer te ‘dwingen’ op te staan val ik gewoon in slaap tijdens het licht aandoen/bril zoeken (zittend natuurlijk, opstaan lukt dan niet).
Doordat ik niet op mijn vaste tijd wakker kan worden is mijn hele dagritme verstoord. Zodra ik echt wakker ben, voel ik al stress. ‘Ik kom tijd tekort / Ik had een half uur geleden al ontbeten en gedouched moeten hebben / Nu kom ik te laat’. Ik ga dan haasten en er is geen tijd meer voor ontbijt of andere zaken.
Dat moet ik later weer inhalen en dan raak ik nog meer in de stress. Het lukt me dan wel om het te regelen, maar ik vind niks om even snel tussendoor nog ontbijt te halen (heb dan al teveel honger), naar de bus te rennen, en op het nippertje te komen op college.

En dan het grootste punt is dat ik door het slaaptekort heel erg moe ben. Dit gaat ten koste van mijn concentratie. Ik loop al weken achter met mijn huiswerk en leerwerk. Ik wil graag huiswerk maken, ik vind het leuk, maar ik heb gewoon de concentratie niet.