Leefritme totaal verstoord, studieproblemen..

Beste Girlsceners,

Ik heb een lichte vorm van autisme (op mijn 21ste getest met score 30 mocht iemand dit willen weten). Zoals voor veel mensen met autisme geldt heb ik structuur en regelmaat nodig in mijn leven. Ik studeer al een paar jaar met veel plezier en de resultaten zijn goed omdat ik hard en gedisciplineerd werk. Dat harde werken is wel alleen mogelijk als mijn leefstijl enigzins regelmatig is. Maar de afgelopen tijd heb ik problemen.

Ik slaap namelijk slecht (maar een paar uur per nacht). Hierdoor word ik ‘s ochtends heel moeilijk wakker en verslaap ik mij. Wekkers helpen niet ; ik slaap er doorheen of ik zet ze in mijn slaap uit. Als ik mezelf probeer te ‘dwingen’ op te staan val ik gewoon in slaap tijdens het licht aandoen/bril zoeken (zittend natuurlijk, opstaan lukt dan niet).
Doordat ik niet op mijn vaste tijd wakker kan worden is mijn hele dagritme verstoord. Zodra ik echt wakker ben, voel ik al stress. ‘Ik kom tijd tekort / Ik had een half uur geleden al ontbeten en gedouched moeten hebben / Nu kom ik te laat’. Ik ga dan haasten en er is geen tijd meer voor ontbijt of andere zaken.
Dat moet ik later weer inhalen en dan raak ik nog meer in de stress. Het lukt me dan wel om het te regelen, maar ik vind niks om even snel tussendoor nog ontbijt te halen (heb dan al teveel honger), naar de bus te rennen, en op het nippertje te komen op college.

En dan het grootste punt is dat ik door het slaaptekort heel erg moe ben. Dit gaat ten koste van mijn concentratie. Ik loop al weken achter met mijn huiswerk en leerwerk. Ik wil graag huiswerk maken, ik vind het leuk, maar ik heb gewoon de concentratie niet.
Ik ben namelijk de hele tijd in mijn achterhoofd bezig met ‘Ik moet dit nog doen / ik moet dat nog doen’ maar ik kan het letterlijk niet. Ik neem niks in me op want dat slaaptekort hakt er bij mij gewoon heel erg in. Mijn broer slaapt ook heel weinig omdat hij ‘s nachts gamet maar bij hem lukt leren wel dus het zal bij mij wel aan het autisme liggen.
Voorheen stelde ik natuurlijk ook wel eens huiswerk uit, of lukte iets niet, maar dan plande ik er een middag voor in en dan kon ik mij er helemaal op storten wanneer ik wilde en kon ik met een zeker gevoel de tentamens in gaan.
Nu heb ik over 2 weken tentamens en heb ik nog niks gedaan behalve aanwezig zijn bij het college en met veel moeite en stress papers ingeleverd.
Ik heb al geprobeerd ontspanning voor mezelf in te plannen zoals een hobby om de stress te verminderen maar ook tijdens die hobby ben ik te moe om me er goed op te concenteren.

Kan iemand helpen?
Ik wil nu nog even geen professionele hulp inschakelen. Graag wil ik er zelf uitkomen.
Als dat niet lukt dan ga ik over een week wel met iemand erover praten.

Heb je een idee van de oorzaak van het slechte slapen? Ga je te laat naar bed, ben je nog tot laat met apparaten bezig, of met schoolwerk/sporten?

Het beste wat je nu kunt doen is zoveel mogelijk een planning maken dat je helpt om je gedrag beter te reguleren, want het is duidelijk dat je daar behoefte aan hebt. Neem daarbij ook het slapen in ogenschouw. Stel een schema op dat je perse om bijvoorbeeld 22:30 naar bed gaat, ookal heb je geen slaap en moet je nog veel dingen doen, en sta elke dag op dezelfde tijd op (ookal kan je wel uitslapen omdat je geen verplichtingen hebt). Stel een schema op voor je schoolwerk. Kan je het je veroorloven om 1 tentamen te herkansen? Concentreer je dan vooral op 1 tentamen en laat het andere tentamen voor wat het is. Maak specifieke stappen/planningen: dit doe ik op deze dag om deze tijd, tot dan en dan.

Het begon als volgt: ik ging gewoon op tijd naar bed maar het duurde steeds erg lang voordat ik in slaap viel. Daarmee werd het wakker worden ook steeds moeilijker. Doordat ik te laat wakker werd kwam ik achter op schema te liggen en ging ik ’s avonds wel eens langer door om mijn huiswerk/papers af te krijgen. Ik vond dit echter helemaal niet fijn en dit riep bij mij ook meer stress op omdat ik mijn normale bedtijd dan niet gehaald had.

Ik heb een paar weken geleden al een schema opgesteld, sorry dat ik dit niet heb vermeld in mijn beginpost. Ik ben altijd bezig met schema’s, want zij zijn mijn houvast. Ik teken ze uit en dan zit het gelijk in mijn hoofd. Maar het lukt mij niet meer om mij aan die schema’s te houden. Dat is het grootste probleem. Zowel de eisen van het slaapschema (22:30 naar bed inderdaad en 07:00 op) als het eetschema en schoolschema kan ik niet waarmaken. En als ik het dan voor elkaar krijg om toch om 22:30 naar bed te gaan, dan lig ik alsnog wakker tot een uur of 02:00-04:00 en dan lukt het niet om 07:00 op te staan. En dan komt de vermoeidheid weer, het niet naleven van de andere punten van het schema, en de daaropvolgende stress, want mijn hoofd kan hier niet goed mee omgaan.

Ik hoop dat mijn berichten duidelijk zijn en dat ik niet raar of vaag overkom!

Dit kan ook door stress komen. Probeer anders een van die natuurlijke slaappillen die je bij de kruidvat kunt krijgen. Daar wordt je rustig van in je hoofd en val je makkelijker in slaap.

Zo te horen zit je vast in een bepaalde cyclus waar je eerst uit moet breken. Dat kan dus betekenen dat je voorlopig gewoon niet alles zult kunnen doen, ook qua studie niet. Daarvoor kan je toch het beste even met een begeleider praten hoe je dat het beste kunt aanpakken; bijvoorbeeld ervoor kiezen om een paar vakken nu te laten zitten en je in te zetten voor minder vakken.

Door het wegvallen van die stress heb je meer kans dat je die cyclus dus doorbreekt. Waarschijnlijk slaap je slecht door de stress; het verminderen van stress kan dus al veel helpen. Ook genoeg bewegen (algehele gezonde levensstijl) helpt ook bij het beter slapen. En in stressvolle weken/maanden slik ik persoonlijk ook extra melatonine om makkelijker in slaap te komen, wat voor mij goed werkt.