Learn till i drop

Lieve girls,

Hopelijk lezen jullie dit want ik zit echt met mezelf in de knoop…

Ik zit nu in Havo 3, ik ben een goede leerling die soms zijn lolletje heeft maar goed oplet, ik doe er ALLES aan om over te gaan, ik sta nu magere 6´jes en 3 vijfen dus het is hard bikkelen. Ik ben echt ten einde raad!! ik leer super goed en haal alsnog 4en, ik ben er gewoon kapot van en wil het denk ik te graag… hebben jullie hier ook ervaring mee gehad en zo ja wat deden jullie er aan…

X liefs

Misschien leer je op een verkeerde manier? Je kunt misschien huiswerk begeleiding op je school krijgen? Als het daar niet aan ligt, denk ik dat je op een te hoog niveau zit en je een stapje lager moet doen of een jaartje moet blijven zitten.

Ik weet precies hoe je je voelt. In 4vwo ging ik nét over maar 5vwo hield ik het echt niet meer, leerde dagen achter elkaar en haalde dan nog 4en en 5en. Ik was echt bereid er keihard voor te werken maar op een gegeven moment moet je ook aan jezelf denken. Leuke dingen doen met vriendinnen zat er niet meer in voor mij en was echt ten einde raad. Bijles, huiswerkbegeleiding heb ik allemaal gehad, maar eind 5vwo heb ik ervoor gekozen om naar havo5 te gaan. Ik sta er nu supergoed voor, haal alleen maar 7ens en 8en, doe leuke dingen met vriendinnen en zie het eindexamen goed tegemoet. Ik wilde ook eerst echt niet toegeven dat het misschien handig is om een niveau lager te gaan. Maar echt, ik heb hier geen moment spijt van, bedenk waar jij gelukkiger van wordt. Wat je ook doet en wilt, als je je best doet kom je er wel, is het niet rechtsom, dan is het linksom.

ik snap je helemaal. ik zit in vwo 3 en ik heb het heel erg moeilijk met wiskunde, scheikunde, biologie, natuurkunde en dat soort vakken. dus volgend jaar wil ik talen, kunst dat soort dingen kiezen. daar voor moet ik dus goed blijven werken. maar ik leer nu 3 weken voor bv natuurkunde elke dag 2 uur en dan krijg ik een 5? en ik leer echt goed, ik wordt overhoord en ik snap het alijtd. maar het lukt gewoon niet. ik leer me helemaal kapot voor nou ja, niks dus. en dan zijn er ook nog mensen die leren niet en krijgen een 9? say what?

Wat ontzettend lastig voor je! Ik heb dit wel met wiskunde. Ik kan, voor mijn gevoel, net zo veel en hard leren als ik wil en kan, maar nog steeds blijf ik onvoldoendes halen. Ik snap de stof meestal prima, en het maken van huiswerk gaat ook goed. Waarom ik de onvoldoendes haal? Geen idee. Op de toets lijk ik alles kwijt te zijn, raak ik in de stress en ga ik panieken als ik een ding niet snap. Eerst dachten ze dat ik misschien faalangst had, maar dat zou ik dan maar voor één vak hebben. Ik heb wel veel geoefend met proeftoetsen om wat meer voorbereid te zijn, en dat heeft wel even geholpen. Ik sta nu in ieder geval een 6. :slightly_smiling_face: Maar goed, nu blijft het er maar bij dat het gewoon niet mijn vak is…

Misschien zou jij eens met je mentor of andere docenten kunnen praten over jouw probleem. Zij hebben misschien wel goede oplossingen (extra oefenen etc.) Succes in ieder geval!

leer je met de computer etc aan? Dan neem je alles veel slechter op namelijk. doe je je huiswerk? Daar kan het aan liggen, te weiniig oefening zorgt er bij mij ook voor dat ik een 4 heb op wiskunde… Is havo te moeilijk voor je?
Snap je de stof? Maar snap je dan de pw-vragen niet? dat heb ik namelijk bij scheikunde.