Latijnse zinnen

Hej, kan er iemand Latijn?
Ik kan deze zinnen echt niet vertalen…

1. Nemo non, cum alteri prodest,sibi profuit.

2. Xerxes bellum universae intulit Europae cum tantis copiis, quantas neque ante nec postea habuit quisquam.

3. Ea omnia, quae non nostra culpa accidunt, fortiter ferre debemus.

4. Pytagoras fuit in Italia temporibus iisdem, quibus L. Brutus patriam liberavit.

Dank je!

Liefs x

Ik wil je best helpen met vertalen, maar je zal het toch echt zelf moeten doen. Ik neem aan dat dit voor school is, en als ik het voor je doe heb je er echt niets aan!

Je past gewoon telkens dezelfde tactiek toe. Alle zinnetjes tussen komma’s zijn bijzinnen, die beginnen vaak met cum/quae etc. Die negeer je eerst compleet.

Je begint met het zoeken van de persoonsvorm, in de eerste zin is dat profuit. Dan het onderwerp. Je vertaalt zegmaar eerst het stukje behalve de bijzin (omdat jij nog korte zinnetjes hebt is dat makkelijk), dan heb je de ‘basis’ van de zin, en daarna vertaal je de bijzin.

Dus als de hele zin is ‘Piet, die altijd fietst, loopt’ is, vertaal je eerst het stukje ‘Piet loopt’ en daarna pas de bijzin ‘die altijd fietst’.

Mijn uitleg is heeeeel vaag maar ik ben ook geen ster in Latijn, hoop dat je er wel iets aan hebt :’)

Ik zal nog eens zelf proberen :slightly_smiling_face:
En ik weet dat ik er niks aan heb als ik het niet zelf doe, maar het lukt me echt niet zo goed :c
Ik ben niet zo goed in Latijn :stuck_out_tongue:

Ooh bedankt voor de tips!
Ik ben ook geen ster in Latijn :stuck_out_tongue:
Maar ik zal nog eens proberen met eerst het onderwerp en de persoonsvorm te zoeken.
Hopelijk lukt het me dan :slightly_smiling_face:
Liefs

Agree. Je wilt er uiteindelijk toch eindexamen in doen en geloof me, die zijn best pittig! Jarenlang oefenen is dan ook een pre.

Wel een tip, die mij erdoorheen gesleept heeft, is het gebruiken van Latin Word Study Tool. Het zijn wel Engelse termen en afkortingen, maar als je die begrijpt, zit je gebakken. Je weet dan direct zowel de betekenis van het woord als de naamval, geslacht en tijd. Er zullen zonder twijfel mensen zijn die dit beschouwen als een slechte manier van leren of spieken, maar het werkte voor mij, dus commentaar mag ingehouden worden.

Succes!

Bedankt!
Ik heb het geprobeerd en het is echt heel handig!
Ik denk dat ik daardoor de structuur van de zinnen beter zal begrijpen. :slightly_smiling_face: