Latijnse naamvallen

Heey. Ik vroeg me af of hier mensen waren die me misschien kunnen helpen met Latijn, ik heb het al gevraagd aan de leraar en klasgenoten, maar die leggen het zo uit dat ik er alsnog niks van snap.

Bijvoorbeeld, vandaag moesten we dit maken:

Iupiter viro dicit: ‘Locum nobis petimus’. Dan moest je de dativus in de goede kolom zetten, je kon kiezen uit: Meewerkend voorwerp, dat. ‘voor wie’, dat. v. bezit en dat. als aanv. bij gezegde.

Viro hoorde bij meewerkend voorwerp en nobis bij dat ‘voor wie’.
Ik snap er helemaal níks van. Toen ik vroeg hoe je het dativus moest herkennen zei ze ‘aan de uitgang, bij die rijtjes van rosa rosam enz.’, maar hoe moet ik weten bij welk rijtje viro en nobis horen? Sorry dat ik het hier vraag maar mensen hebben me zovaak geprobeerd het uit te leggen dat ik het nu gewoon nieteens meer vraag.

in welk jaar zit je? misschien maakt dat het iets makkelijker… :stuck_out_tongue:

Oh ja, 2e jaar.

Iemand?

Viro komt van vir. Vir = man en wordt verbogen als dominus, servus etc (groep 2).
ev mv
nom vir viri
gen viri virorum
dat viro viris
acc virum viros
abl viro viris

Nobis is een persoonlijk voornaamwoord en betekent ons. Dat rijtje gaat zo:
ego
mei
mihi
me
me

nos
nostri/nostrum
nobis
nos
nobis

Op een gegeven moment kun je aan de woorden herkennen bij welke verbuigingsgroep ze horen. Woorden op -us gaan dus meestal volgens dominus/servus, ligt eraan welk voorbeeldwoord ze in jouw boek gebruiken. En die woorden zijn meestal mannelijk. Vir = man → sowieso mannelijk → wordt verbogen als dominus/servus.
Snap je?
Ik zit trouwens in 6 gym.

meestal zie je idd aan de uitgang hoe je het verbuigt. maar soms zijn er van die uitzonderingen die je gwn moet stampen. ik vond het ook heel lastig. maar zit nu in 3 gym dus t is wel goed gekomen vorig jaar :grinning:

Lol ik ben dat echt ALLEMAAL vergeten… Het enige rijtje dat ik ken is het enkelvoud van Rosa, ik ga alles echt een x helemaal opnieuw leren.

Inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, op een gegeven moment kun je de dativus zo herkennen. En als je die gevonden hebt, en je moet nog kijken wat voor soort dativus het is, moet je kijken of je de zin kunt vertalen. Dan weet je of het bijvoorbeeld bezit is of ‘voor’.

Oooh oke dat snap ik dan nu weer wel.
Maar bij deze zin: Sed eis parcunt et eis praemium dant.
Hoe zit dat daar dan bij? :astonished:

ik heb geleerd altijd eerst pv zoeken.
daarna onderwerp
dan maak je daar een korte zin mee: de jongen ziet
dan zie je dat daar een aanvulling bij moet en ga je op zoek naar de aanvulling
als je dan bijvoorbeeld hebt: de jongen ziet de tempel
dan ga je nog de bijwoorden vertalen.
en die rijtjes moet je gewoon stampen, ik heb dat te weinig gedaan en heb veel moeite met G3, kortweg omdat ik de rijtjes niet ken.

Eis komt van ‘is’ (hij, die). Heb je geen overzicht van rijtjes in je boek?

Ja dat is het nou net… Ik kan die zinnen nieteens vertalen. Normale woorden gewoon wel maar lijdend voorwerp, onderwerp enzo lukt me niet. Ik heb volgende week m’n 3e so en ik heb vorige keer een 6 gehaald dus die moet ik ophalen.
Maar ik herken de uitgangen niet.

Een zin van 't boek is: Niobe filiam ultimam protegere temptat et clamat:…
Filiam geeft aan dat het het lijdend voorwerp is, maar wat doen temptat en clamat?

Temptat en clamat zijn werkwoorden, 3e pers ev praesens (van temptare en clamare). Als ik jou was zou ik je rijtjes nog wat beter leren, dan is het meteen een stuk makkelijker.

Ooohhh wacht, dat hoort dus bij die dingen van stammen die eindigen op a, e, i enz.
Hoe kan ik weten of het bij die rijtjes hoort of bij rosa enzo. Of is dat 't zelfde? >.<

In het rijtje van rosa zit nooit de uitgang -at :wink: En er zit een heel groot verschil tussen zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Znw hebben naamvallen, dus:

ENKELVOUD
nom rosa
gen rosae
dat rosae
acc rosam
abl rosa

MEERVOUD
nom rosae
gen rosarum
dat rosis
acc rosas
abl rosis

Werkwoorden hebben personen, dus:

ENKELVOUD
(ik) clamo
(jij) clamas
(hij/zij/het) clamat

MEERVOUD
(wij) clamamus
(jullie) clamatis
(zij) clamant

Oh my god. Ik dacht dat het bij rosa en die andere rijtjes ook om werkwoorden ging -__-. Dankjewel (: ik hoop dat ik m’n toets nu wel goed maak >.<

Haha, oei dan begrijp ik dat je het niet snapte! Succes =D