Latijn

Haayhaay,
Ik heb een taak voor Latijn gekregen, ik moet elk woord van deze tekst benoemen… Ik moet echt een goed cijfer halen, maar ik kom er echt niet uit… Heeft iemand deze tekst toevallig met school gehad of kan iemand me helpen? Al geef je maar een paar woorden, het zou top zijn!
Alvast bedankt.xxx

1. Carthaginienses post primum Punicum bellum imperium opesque in Hispania diligenter auxerunt.
  2. Dux huius operis Hamilcar erat, qui imperator primo bello fuerat atque indignabatur quod
  3. Carthago eo bello Siciliam Sardiniamque amiserat. Hannibal, eius filius, annos novem natus patre
    49
  4. incitante iuravit se semper hostem futurum esse populi Romani.
    b) Hannibal doet de soldaten erg denken aan zijn vader Hamilcar.
  5. Postea in Hispaniam missus est. Tam similis patri ora vultuque erat ut milites Hamilcarem iuvenem
  6. redditum sibi esse crederent. Ingenium autem erat ad res diversissimas, parendum atque
  7. imperandum, aptum. Non minus Hasdrubali, imperatori, qui interfecto Hamilcare ei successor fuit
  8. in Hispania, quam exercitui carus erat.

komt het uit een boek ?

dan kan je even kijken op http://www.latijnengrieks.com/ – naar je boek methode gaan en dan wel even checken of t klopt.

succes!

Kan het helaas niet vinden…

Je kunt bijvoorbeeld beginnen te kijken naar de voorzetsels, een deel dat na post staat (1) gaat uiteraard met de acc (4e). in kan zowel de 4e als de 5e zijn, maar de 4e geeft een richting aan en de 5e een plek. Bovendien kun je aan het woord ook wel zien of het een 4e of 5e naamval betreft.
Daarna kijk ik altijd naar de persoonsvorm en het onderwerp. Wat overblijft kun je creatief een plekje geven :stuck_out_tongue: Ook moet je rekening houden met A.c.I’s, waarbij de I vaak esse betreft (als dat in de zin staat) en de A vaak se. Maar dat verschilt uiteraard per zin.

Als je wil spieken: latin word study tool, GEWELDIG. Het is wel in het engels, dus je moet even snappen wat die afkortingen betekenen. Heb het 2 jaar lang gebruikt en ben met een 8.1 geslaagd :slightly_smiling_face: dus voor alle mensen die commentaar willen hebben op dit soort programma’s met ‘van spieken leer je niets’, think again.

thankssssss girl! X