Latijn

hee.
ik zit nu dus op gymnasium en ik heb het er niet helemaal naar mijn zin.
hoewel veel kinderen latijn makkelijker en leuker vinden, vind ik grieks makkelijker en leuker. terwijl mijn cijfers eigenlijk niet zo heel geweldig zijn.

latijn is voor mij dus een complete waas. het 1e hoofdstuk van het boek snapte ik heel goed. maar toen kwamen de andere hoofdstukken. verschrikkelijk. ik snap er nu niks meer van. ik ben helemaal de draad kwijt. ik kan blijven lezen en lezen maar begrijpen doe ik niet. je denkt dan vast zeker ‘stel dan vragen aan je leraar’. maar zo’n persoon ben ik niet meer.
ik vind het nogal eng om vragen te stellen aan mijn latijnleraar.
als hij je zomaar iets vraagt zoals ‘wat betekent *woord + allerlei vervoegingen enzo*?’ moet je per se het antwoord weten. weet je het antwoord niet? dan zegt hij op een ietwat intimiderende manier ‘oh, maar dat heb je toch geleerd?’.
ik heb nu een paar keer zo’n ervaring met hem gehad.
en sindsdien heb ik een soort van angst voor hem. het klinkt waarschijnlijk niet zo heel eng als je dit nu zo leest maar als je les van hem zou krijgen is het echt way erger dan hoe ik het hier beschrijf.
als ik z’n les in kom denk ik heel vaak ‘please stel geen vraag aan mij!’.
oja, en, ik ben hoogbegaafd. en dat is echt géén pretje! ik denk heel anders dan hoe alle grammatica in m’n boek beschreven is en ik denk dus ook heel anders dan mijn latijn leraar. mijn hoogbegaafdheid is een best gevoelig onderwerp om over te praten met me. want de tijd dat er veel aandacht aan m’n hoogbegaafdheid werd besteed was een complete rottijd.dus, praten met mensen (leraren, ouders, etc.) wil ik eigenlijk niet.

naar m’n mentor gaan gaat ook niet. want m’n mentor is niet de leukste mentor. ik heb geen vertrouwen in hem omdat hij z’n klas amper helpt met problemen. hij staat dus niet achter zijn klas. en m’n mentor is trouwens ook héél sarcastisch.

dus. mijn punt is, wat moet ik nu doen? ik ben bang om vragen te stellen. en omdat ik nu al met mijn niveau latijn erg achter loop op de klas, ben ik bang dat áls ik een vraag stel, dat ik dan zegmaar uitgelachen word door mijn klas.

bedankt voor het lezen :wink:
x

Gewoon aan iemand melden wat je probleem is. Een docent, afdelingsleider, je ouders, of zo, misschien kan er iets aan gedaan worden.

Moeilijk… Misschien kun je dan als je niet naar je mentor wilt gaan, naar een andere leraar waar je wel goed mee kan praten?
Ik weet het ook niet helemaal… Sorry

Wordt er geen bijles geregeld door mensen uit een hogere klas? Anders zou ik daar eens naar vragen, dan kan je alle vragen rustig stellen die de rest misschien wat dom vindt, en zo weer zorgen dat je bij bent met de stof?

Ja! Ik zal z.s.m. kijken of bijles er voor latijn ook is.

Ugh Latijn, wat ben ik blij dat ik dat niet meer heb. Anyway, ik zou het toch gewoon aan je leraar vragen. Blijf gewoon na de les even in de klas en zegt dan eerlijk dat je het allemaal niet meer zo goed volgt en hoe je je daarover voelt. Hij wilt je vast wel helpen. En anders kun je nog altijd een klasgenooit om hulp vragen.

Vraag aan een vriendinnetje of zij je een keertje een middag lang wilt helpen. Voor haar is het handig, want als je iemand iets kan uitleggen weet je zeker dat je het echt snapt, en jij leert ervan!

Ik doe ook Latijn, wat een vreselijk rótvak is dat zeg… Ik vind Grieks (tot nu toe) ook makkelijker, omdat we daar nu pas van de accusativus & nominativus doen. Ik heb ook een periode gehad dat ik echt dacht: Waar gáát dit over? Heb ik 10 lessen gemist ofzo? Wat ik toen gedaan heb: ik ben begonnen met vanaf het begin af aan alles nog een keer door te nemen. En elke keer ging ik voor mezelf na: oké, snapte ik dit stukje? Zo ja, dan ging ik verder lezen. Zo nee, dan vroeg ik het aan een klasgenoot of aan m’n vader (die heeft vroeger ook Latijn gehad). Dan kom je steeds een stukje verder. En Latijn is eigenlijk ook heel veel uit je hoofd stampen, al die schema’s. En als het echt niet meer gaat, kan je er altijd nog mee stoppen, want beroepen als dokter kun je sinds enige tijd ook gewoon doen zonder dat je gymnasium hebt gedaan.

Heel veel succes!
x

^ik snap je gedachtegang wel, maar als je hoogbegaafd bent, wil je echt geen niveautje lager.

@lalaxgracie wat vervelend voor je. Kan je misschien uitleggen hoe jouw leermanier is en hoe het boek werkt? Dan kan ik je misschien helpen :slightly_smiling_face: