hee.
ik zit nu dus op gymnasium en ik heb het er niet helemaal naar mijn zin.
hoewel veel kinderen latijn makkelijker en leuker vinden, vind ik grieks makkelijker en leuker. terwijl mijn cijfers eigenlijk niet zo heel geweldig zijn.
latijn is voor mij dus een complete waas. het 1e hoofdstuk van het boek snapte ik heel goed. maar toen kwamen de andere hoofdstukken. verschrikkelijk. ik snap er nu niks meer van. ik ben helemaal de draad kwijt. ik kan blijven lezen en lezen maar begrijpen doe ik niet. je denkt dan vast zeker ‘stel dan vragen aan je leraar’. maar zo’n persoon ben ik niet meer.
ik vind het nogal eng om vragen te stellen aan mijn latijnleraar.
als hij je zomaar iets vraagt zoals ‘wat betekent *woord + allerlei vervoegingen enzo*?’ moet je per se het antwoord weten. weet je het antwoord niet? dan zegt hij op een ietwat intimiderende manier ‘oh, maar dat heb je toch geleerd?’.
ik heb nu een paar keer zo’n ervaring met hem gehad.
en sindsdien heb ik een soort van angst voor hem. het klinkt waarschijnlijk niet zo heel eng als je dit nu zo leest maar als je les van hem zou krijgen is het echt way erger dan hoe ik het hier beschrijf.
als ik z’n les in kom denk ik heel vaak ‘please stel geen vraag aan mij!’.
oja, en, ik ben hoogbegaafd. en dat is echt géén pretje! ik denk heel anders dan hoe alle grammatica in m’n boek beschreven is en ik denk dus ook heel anders dan mijn latijn leraar. mijn hoogbegaafdheid is een best gevoelig onderwerp om over te praten met me. want de tijd dat er veel aandacht aan m’n hoogbegaafdheid werd besteed was een complete rottijd.dus, praten met mensen (leraren, ouders, etc.) wil ik eigenlijk niet.
naar m’n mentor gaan gaat ook niet. want m’n mentor is niet de leukste mentor. ik heb geen vertrouwen in hem omdat hij z’n klas amper helpt met problemen. hij staat dus niet achter zijn klas. en m’n mentor is trouwens ook héél sarcastisch.
dus. mijn punt is, wat moet ik nu doen? ik ben bang om vragen te stellen. en omdat ik nu al met mijn niveau latijn erg achter loop op de klas, ben ik bang dat áls ik een vraag stel, dat ik dan zegmaar uitgelachen word door mijn klas.
bedankt voor het lezen
x