Latijn

Hai meiden,

ik zit in 3VWO en moet een profiel gaan kiezen. Dit vind ik erg lastig. Ik wil waarschijnlijk een natuurprofiel kiezen. De profielvakken zijn verplicht, als profielkeuzevak wil ik natuurkunde en dan moet je nog verplicht een keuzevak kiezen. Daar heb ik de keus uit: m&o, economie, tekenen, muziek of latijn. Voor dat laatste vak kon je je in de 2e inschrijven maar dat had ik niet gedaan. Nu wil ik eigenlijk toch nog latijn kiezen. Denken jullie dat dit mogelijk is om je de dingen zelf aan te leren die de anderen de afgelopen 2 jaar hebben gehad? Ik ben eigenlijk een echt alfamens en ik vind het eigenlijk een hele gave taal, omdat het een basis is voor veel andere talen. Misschien hebben sommige van jullie hier ervaring mee.

Groetjes
Annamerel

Op mijn school ging Latijn heel hard en had je in de onderbouw bijna alle basis al gehad. Wij kregen het vanaf de tweede en ik denk niet dat ik het had gekund om pas in de vierde te beginnen…

Maar krijg je wel een gymnasiumdiploma/telt Latijn wel mee voor je diploma als je het maar drie jaar hebt gehad? Bij ons kreeg je alleen je gymnasiumdiploma als je de rit met Latijn/Grieks helemaal had afgemaakt, dus minimaal vijf jaar een klassieke taal had gehad. Ik kan me niet voorstellen dat Latijn op je diploma kan komen als je het maar drie jaar doet. Edit: misschien kan dat toch wel trouwens, als je de school- en de eindexamens maakt, want ik zit nu te googelen en ik kan nergens vinden dat je de taal een x-aantal jaar gehad moet hebben, kan zijn dat die regel alleen voor mijn school gold.

Ik zou het dus niet doen. Als je echt geïnteresseerd bent in Latijn, kan je later altijd nog een cursus volgen. :slightly_smiling_face: Maar ik weet natuurlijk niet hoe jouw school werkt, dus je moet het zelf weten.

Waarom kies je als echt alfamens een natuurprofiel?

Ik heb Latijn ook uiteindelijk alleen in de eerste klas gedaan. In de vijfde vond ik het leuk om af en toe erbij te zitten in de les (mocht van de docent). Wat ze toen eigenlijk alleen maar deden was lezen en vertalen. Alle grammatica die ze nodig hadden, hadden ze in de onderbouw al gekregen. Een vriendin van mij heeft het in de 6e laten vallen. Ze had in de onderbouw nooit goed meegedaan, hierdoor ontbrak haar kennis van de grammatica. Ze heeft er in de 4e en de 5e steeds een onvoldoende voor gehaald en in de 6e besloot ze het te laten vallen, omdat het voor haar niet meer te doen was om alle grammatica nog te leren.

Dus ik zou zeggen, denk er wel heel goed over na, je hebt de basis gemist, het is niet makkelijk om dit in te halen.

En trouwens, als je echt een alfamens bent, is een alfa pakket niet handiger?

Voor een gymnasiumdiploma moet je in de onderbouw Latijn en Grieks gevolgd hebben en in de bovenbouw examen doen in minstens een van beide talen. Je kunt soms wel atheneum doen met Latijn als keuzevak.

Tja, ik denk dat je het dan heel zwaar gaat krijgen. Dan zul je heel veel zelf in moeten halen. Bij Latijn wordt de meeste grammatica al in de onderbouw gegeven, dus je mist alle belangrijke basis. Ik geef zelf bijles Latijn aan een 3-gymnasiast en ik merk hoe ingewikkeld het is als je basis niet goed is, om de moeilijkere dingen je dan eigen te maken.

Daarnaast vind ik het ook vrij frappant dat je naar eigen zeggen een alfamens bent en dan toch een natuurprofiel kiest. Kun je beter E&M of C&M kiezen, dan heb je veel meer vakken die je liggen.

Ik denk dat je Latijn prima kunt doen als je alles serieus gaat leren, maar je moet idd de basis goed leren voordat je verder kunt, ik merk dat ook!

oh, en als je alfamens bent kun je prima NG doen :’)

Hangt er vanaf. Als jij bedoelt dat je gewoon veel affiniteit hebt met talen, wat ik ook heb, ja dan kun je prima NG doen. Maar als je echt een alfamens bent en totaal niets snapt van natuurkunde of scheikunde, dan niet.

Ik ken heel veel alfamensen die N&G/N&T zijn gaan doen en die doen nu allemaal een alfa-opleiding en hebben spijt dat ze geen C&M/E&M hebben gedaan, omdat ze ‘onnodig’ veel moeite in de natuurvakken hadden gestoken en daar nooit meer wat mee doen. :slightly_smiling_face: Daarom vroeg ik het.

Nee, dat zou ik niet doen als ik jou was! Latijn gaat heel snel en de mensen bij mij op school die gewoon vannaf de eerste Latijn hebben gehad, vinden het nu bijna allemaal moeilijk. (Ik ook!) Dus ik ga er niet vanuit dat jij zonder moeite alle basisdingen kan leren in kortere tijd dan 2/3 jaar. Niet om je te demotiveren hoor, maar ik ben bang dat het een beetje erg hoog gegrepen is.

Hmm als alfa mens zou ik geen NG en NT kiezen.

Maar dat was niet je vraag. Ikzelf heb aan het einde van de eerste klas een inhaalcursus latijn gedaan: Iets van negen hoofdstukken in twee maanden en in je zomervakantie inhalen. Dat was al zwaar. En dat niet alleen: ik merkte dat ik tot in ik denk halverwege de vierde (!) klas een achterstand had op mijn mede gymnasium klasgenoten, die het al vanaf het begin volgden. En dan was ik echt niet de slechtste leerling (ik stond altijd wel een 7/8 zonder veel moeite). Nu eenmaal in de zesde klas gaat het uitstekend, en zit ik vaak boven het gemiddelde van de klas, maar het was wel echt lastig om dat te bereiken. En dan te bedenken dat dit maar 1 leerjaar was.

Ik denk dat drie jaar inhalen echt onmogelijk is, sorry. Dat wordt echt een enorme uitdaging. Dan moet je nu voor de vierde klas alle stof in drie maanden in gaan halen, dat gaat niet lukken of je moet echt een genius zijn. Latijn is niet alleen woordkennis opbouwen en grammatica leren, maar ook oefenen, oefenen en oefenen.
Het is natuurlijk je eigen keuze, en het zal vast wel mogelijk zijn, maar ik denk dat het een hele zware opgave wordt. Btw: moet je dit jezelf aan leren? of word je begeleid door een docent?

Ik vraag me inderdaad ook af of je dan wel met een volledig gymnasium diploma kunt slagen? Dat zou ik echt heel raar vinden namenlijk.

Ik denk dat dat heel lastig gaat worden. Latijn is over het algemeen al een vrij moeilijke taal. Je moet beseffen dat het niet alleen grammatica is, maar ook 3 jaar aan woordjes, dus ongeveer 1500 woordjes. Ik doe zelf gymnasium en mijn klas vindt het na 3 jaar nog steeds moeilijk om een voldoende te halen.

Ik denk dat dit heel lastig gaat worden. Bij mij hebben in de klas hebben de meeste mensen na 5 jaar nog moeite met het vak. Ik zelf heb het een half jaar niet gehad omdat ik Grieks als taal had gekozen en na een half jaar moest ik toch weer Latijn nemen. In dit halve jaar heb ik alle uitleg over de Conjunctivus (dit zegt je wss niks, maar dat is een bepaalde tijd) gemist en doordat ik dit niet goed op orde had snapte ik de rest van de grammatica die uitgelegd werd ook steeds niet. Nu heb ik bijles en het lukt me nu net om een 6 te halen.

Hai meiden,

Als eerste wil ik jullie graag bedanken voor de vele reacties. Maar ik denk dat sommigen mij misschien niet helemaal goed hebben begrepen. Talen doe ik met twee vingers in mijn neus maar de beta vakken kan ik ook gewoon hoor. Mijn cijfergemiddelde ligt tussen de 7,1 - 9.2 en dat laagste cijfer is nog voor gym ook. En het beroep dat ik later wil doen is waarschijnlijk de gezondheidszorg. Ik heb later waarschijnlijk niet zo veel aan de maatschappij profielen met mijn interesses.

Ook hebben sommigen het erover dat ik 3 jaar Latijn mis. Dat klopt niet, dat is maar 1,5. Bedankt voor jullie reacties maar ik denk er nog steeds over na want ik vind de tegenargumenten niet in overtuigend genoeg

oh ja ik ging er eigenlijk vanuit dat TS een natuurprofiel kiest, omdat ze er goed in is & ook nog een alfapersoon is, daarom zei ik dat je als alfamens prima NG kunt doen.

OT: aan ts: Misschien moet je even checken of je, als Latijn slecht blijkt te gaan in de bovenbouw, je nog terug kunt switchen naar een ander vak!

Ik heb nu 1,5 jaar Latijn gehad, en ik denk dat het heel moeilijk wordt om die achterstand die je hebt in te halen in zo’n korte tijd. Het is vast wel mogelijk, maar is het het waard om die 1,5 jaar achterstand in te halen in zo’n korte tijd? Je zult er namelijk wel heel hard voor moeten werken en veel tijd in moeten stoppen. Ik zou aan de desbetreffende docent op jouw school even vragen wat de mogelijkheden zijn.

Dit ja

Ik denk dat je niet de enige intelligente persoon bent in dit topic en dat je juist goed wordt begrepen. :slightly_smiling_face: