Latijn.. Stoppen of toch niet?

Ik heb dus een probleem, ik wil stoppen met Latijn maar door mijn ouders ben ik gaan twijfelen. De redenen dat ik wil stoppen zijn dat ik het niet meer leuk vind met de nieuwe lerares, aangezien ze de hele les grammatica uitlegt, elke keer. Ook moet ik aan het eind van dit jaar een profielkeuze maken, ik ben al bijna zeker dat ik NG neem met Natuurkunde en Economie, maar volgens de school bieden ze Latijn alleen aan in het vrije deel en dus niet in het gemeenschappelijk deel. In het vrije deel wil ik dus Economie omdat je daar veel meer kanten mee op kan, ik weet nog niet echt wat ik wil worden maar ik ga misschien wel voor iets in de medische richting. Volgens de decaan is Latijn aleen verplicht bij een religieuze of latijnse studie, en aangezien me geen van beiden leuk lijkt heb ik het idee dat ik er ook niet veel aan heb…
Maar ik wil dus waarschijnlijk geen Latijn in mijn profiel, ik zit nu aan het begin van de 3de en denk eraan Latijn te laten vallen. Het probleem is dat ik er wel goed in ben en dat ik het ook aankan qua werk enzo maar ik heb gewoon geen zin om een heel jaar voor niets moeite te doen en helemaal alleen te zitten. Al mijn vriendinnen stoppen met Latijn (nu al) en ik heb niet echt iets met de rest van de mensen in de klas…
Ik ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik het nu al laat vallen maar ik zie er ook enorm tegen op, een jaar lang voor niets… Mijn vader zegt dat ik het moet laten vallen maar mijn moeder blijft maar herhalen dat ik mijn leven vergooi… :crazy_face: Ik word er echt gek van, omdat ik ergens ook wel weet dat het vooral is omdat ik niet alleen in de les wil zitten, ik ben in de eerste en op de basisschool gepest en ik heb er gewoon een hekel aan om zonder mijn beste vriendinnen een les te hebben…
Iemand advies? :anguished:?

Hmm, moeilijk! Ik denk dat je deze keuze echt zelf moet maken. Kan je het er niet met je mentor/decaan over hebben.

Verder moet je er wel rekening mee houden dat je vanaf de 4e sowieso niet altijd bij je beste vriendinnen zult zitten. Je hebt dan clusters en hebt dan dus andere lessen.

Waarschijnlijk wil je nu stoppen, omdat je vriendinnen stoppen en omdat je bang bent dat het dan niet meer leuk is in de klas… maar ach, het zijn maar een paar uurtjes per week en er zit vast wel iemand in de klas die je aardig vindt! Ik heb ook NG gedaan met Latijn (en ckv2 en ckv3, weet niet hoe dat nu heet, maar komt neer op kunstgeschiedenis en beeldend)… soms kan het nog best handig zijn voor andere talen ofzo… en het staat natuurlijk mooi op je CV :wink:
Ik zou zeggen, als je het makkelijk kan, ga dan door! Je kan het altijd nog laten vallen en misschien heb je dan toch nog wat aan de dingen die je dit jaar geleerd hebt. Succes!

Idd. Ik zit ook een aantal lessen niet bij een vriendin, want uiteindelijk kies ik toch voor mezelf.

Ik zou toch latijn niet laten vallen maar gewoon de lessen blijven nemen. Je weet nooit wanneer je het nodig hebt, en meer weten dan nodig is altijd beter dan te weinig dan nodig!
Ik zit in 2 gym en weet ook absoluut nog niet wat ik wil worden of iets, maar ik ben wel van plan om latijn te blijven volgen omdat ik het ook wel interessant en handig vind met andere talen leren qua opbouw enzo.
En als je het allemaal prima kan volgen is het toch niet zo’n echte moeite om werk voor ‘niets’ te doen?
Wel erg jammer dat je klas niet meezit, maar ik zou toch proberen je eroverheen te zetten en mischien meer met de anderen om te gaan enz… Verder is eht natuurlijk helemaal je eigen keus, maar dit is mijn advies.

Veel succes! x

Je kunt het als extra vak nemen, en als het je uiteindelijk niet bevalt laten vallen. (:

Ik doe nu mijn 5e jaar Latijn en heb zeker geen spijt

Ik heb latijn laten vallen en het was een van de beste keuzes van mijn schoolcarrière :’)

Ik heb zooo vaak op het punt gestaan om Latijn te laten vallen, begin zesde ook nog omdat ik het niet zo leuk vond (ik had ook nog Grieks ernaast), maar ben uiteindelijk toch geslaagd met een 7 en ik vind dat ik heel veel aan het vak heb gehad! Echt geen spijt van.
Je zegt dat je Latijn wil vervangen door economie in de bovenbouw… Maar weet wel dat je voor geen enkele studie economie nodig hebt! En economie zelf is ook echt een vak dat ik je niet wil aanraden, haha, maar dat is natuurlijk iets persoonlijks.
Maar goed. Je kan Latijn best laten vallen, maar volgens mij doe je het om de verkeerde redenen. Ik zou als ik jou was gewoon even doorzetten, laten vallen kan altijd nog (:

ik heb zon spijt van de keuze voor latijn. Als je het moeilijk vindt moet je het denk ik niet houden en anders wel

Ik heb ook vaak op het punt gestaan om Latijn te laten vallen; ik was er niet goed in en ik mocht de mensen niet zo, maar ik ben uiteindelijk zo blij dat ik het niet heb laten vallen! Je hebt Latijn voor de meeste studies ook niet nodig (en ik weet niet of je ook Grieks hebt??) maar het maakt wel een verschil tussen een atheneum-diploma en een gymnasium-diploma. (Economie heb je overigens voor geen enkele studie nodig ;])

Daarbij ben je er ook nog goed in en je zegt dat je het wel aan kan, waarom zou je het dan niet doen? Je zal er echt aan moeten wennen dat je later niet meer bij je vriendinnen in de klas komt te zitten (ivm verschillende profielen/vakken/clusters) en dat niet alle leraren even leuk zijn.

Dit. Ik had voor Latijn gekozen omdat ik dan naar Rome zou gaan. Grote fout. Ik zou het niet doen als je er geen zin meer in hebt.

Misschien dat ik het heb gemist, maar vind je het vak wel leuk?

Als je het niet leuk vind, moet je gewoon stoppen. Zo simpel is het.
Als je het wel een leuk vak vind, gewoon houden.

In de vierde heb je wel meerdere vakken die je moet laten vallen, dus het argument ‘al die jaren voor niets’ gaat niet echt op.

Voor welke opleiding heb je nu echt Latijn nodig, behalve Griekse en Latijnse taal en cultuur? Economie heb je als VWO’er trouwens wel nodig als je HBO Bedrijfseconomie wil gaan doen.

Je kan Latijn best houden, maar dan zou ik economie echt niet laten vallen. Ik heb het laten vallen in de vierde en ik heb er echt spijt van, aangezien ik een basis mis. Ik heb het vak zelfs nog gehad op mijn biologie-opleiding (Na veel leren wel gehaald).

Ik vond het een leuk vak, tot dit jaar, nu we een nieuwe lerares hebben. We hadden eerst een heel erg leuke leraar die altijd veel verhalen vertelde enzo en die de Grammatica precies genoeg aandacht gaf zodat iedereen het snapte. Nu hebben we een vrouw die álleen maar grammatica doet en zoveel dat je echt in slaap valt. Ik begrijp dat ik in de bovenbouw wel meer vakken zonder mijn vriendinnen heb maar op een of andere manier zie ik daar minder tegenop omdat dat toch wel zal moeten, of ik nou wil of niet. En over het advies om met andere kinderen vrienden te worden uit de klas… Als mijn vriendinnen het laten vallen zijn we met zijn drieën, ik en twee jongens. 2 jongens die elke kans pakken om mij en mijn vriendinnen voor paal te zetten… Dus ja…

Ik heb een paar jaar terug ook die keuze moeten maken, en bijna niemand die ik kende ging er mee door, ik zat in een klas van zestien waar echt een anti-gymnasium sfeer heerste. Maargoed, ik heb het wel gekozen, omdat ik talen leuk vond en omdat ik Latijn interessant vond. Alleen is het bij mij echt sneu, we waren na de derde met 6 leerlingen, en nu in gym 6 heb ik nog met twee andere meisjes Latijn, en that’s it! Ik moet zeggen dat het dat wel helpt, met zo weinig mensen les, haha.

Maargoed, als je het echt niet leuk vindt zou ik stoppen. Het is wel een zwaar vak (vind ik dan) en ik had het in de 4e en 5e vier uur per week, en dit jaar 5 uur. Ik had er in de onderbouw geen motivatie voor, en dan wordt het toch wel heel moeilijk. Als je het wel leuk vindt, maar wil stoppen omdat je vriendinnen het ook doen en vanwege die twee jongens… je moet kiezen wat je zelf wil! Misschien blijken die jongens wel heel aardig, en je moet sowieso niet stoppen met iets wat je leuk vindt om zo’n reden.

Succes met je keuze!

Kan je dan niet Latijn als taal? Dat kon bij ons tenminste, iedereen moest frans of duits en als je gymnasium deed kon je daarbij ook nog kiezen uit latijn of grieks.

Ik zou latijn echt laten vallen…
Zoals je zegt heb je er niks aan, dan zou ik als ik jou was mijn tijd en moeite steken in vakken waar je wél iets aan hebt.
Ik heb dat heel erg met aardrijkskunde, ik had dat gekozen in plaats van economie omdat het me wel leuk leek maar achteraf was het gewoon superveel werk en je hebt er gewoon totaal niks aan! En daarbij had ik voor elke opleiding die ik wilde doen economie nodig, dus heb ik een jaar weg moeten gooien om het vak economie te kunnen bijhalen…
Ik heb het uiteindelijk wel gehaald deze zomer, maarja als ik beter had gekozen dan had ik nu al een jaartje HBO achter de rug…