Latijn óf Grieks... Help! Ik wil allebei

Hoi iedereen,

Ik weet dat hier verschillende topic over zijn, maar ook nadat ik deze heb gelezen weet ik het nog niet. Ik heb nog tot woensdag voordat mijn definitieve profielkeuze erin moet. Nou, allemaal niet zo moeilijk, ik weet al vanaf de eerste klas welk profiel met welke vakken ik wil doen.

Alleen had ik er geen rekening mee gehouden dat je bij ons op school maar één klassieke taal maar kiezen… En laat het nou net zo zijn dat ik allebei de talen veel te leuk vind om te laten vallen…

Er is geen mogelijkheid voor een extra vak (is er wel, maar word voor iedereen sterk afgeraden) wat mij betreft. Ik sta voor beide vakken goed (Latijn een 8, Grieks een 9) en ik ga met ontzettend veel plezier naar de lessen toe.

Ik heb geen idee wat ik later wil gaan doen (ik wil sowieso naar de universiteit maar ik heb nog geen idee waar, hoe, wat), dus de keuze daarop baseren zal niet lukken. Ik zit te denken aan iets met kunstgeschiedenis of rechten, maar aan de andere kant lijkt geschiedenis of de Nederlandse taal mij ook wel wat… Ik heb ook de examens van de laatste jaren bekeken maar die helpen mij ook niet echt verder.

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Ik heb al aan iedereen hun mening gevraagd maar die zeggen allemaal dat ik moet doen wat ik leuk vind (tja, dat zijn beide vakken dus, ik heb gewoon geen voorkeur).

Ik kan je geen advies geven, maar ik vind het wel super gaaf dat je allebei de talen zo leuk vindt en er met plezier naartoe gaat. Ik doe zelf atheneum en ik ben heel blij dat ik ze niet heb hahaha.

oke zie dit maar als een upje

Aan je taalgebruik kan ik zien dat je een ware gymnasiast bent. Wat een mooie lap tekst!

On topic: Bedenk dat twee klassieke talen veel werk is en het weinig praktisch nut heeft om ze beide te doen. Aan de andere kant moet je doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent.

Dankje! Ik vind allebei de talen echt onwijs leuk, ik zou haast niet meer weten wat ik zonder de talen zou moeten. Als mijn ouders een Latijnse spreuk zien staan kijken ze altijd verwachtingsvol naar mij met z’n blik van: “Vertaal dat eens even?” (nou ken ik niet het hele woordenboek uit mijn hoofd ofzo haha, was het maar waar)

Edit: Dankje Passievrucht! Dat is een mooi compliment! Twee klassieke talen zou inderdaad wel veel zijn, maar het overgrote deel van de Latijnse grammatica is nu voorbij. De rijtjes zitten diep in de hersens genesteld en inmiddels kan je mij midden in de nacht wakker maken om alle rijtjes in volgorde op te blèren (is wel eens echt gebeurd whahaha). De bovenbouw van Latijn schijnt vooral vertalen te zijn. Grieks gaat nog verder met de grammatica, maar heel veel van Latijn zal het niet verschillen (tenminste, dat is mijn beeld, als ik hier iets mis dan hoor ik dit graag). Beide talen zou op zich niet een heel groot probleem moeten zijn, ik heb een heel snel verwerkingsvermogen en weet vaak iets nadat ik het een paar keer heb doorgenomen. Maar helaas, ik zal toch echt een keuze moeten maken…

Ik heb zelf 6 jaar Latijn gevolgd op de middelbare school en soms komt het best nog van pas bij bv. Engelse woorden of terminologie die gebaseerd is op Latijn. Met Grieks heb ik geen ervaring. Dat is dan wel weer nuttig als het over mythes of Griekse goden en dergelijke gaat natuurlijk. Maar als je beide graag doet, zou ik kijken welke het nuttigst is in je verdere (school)carrière. Wel heel mooi dat je zo gemotiveerd en enthousiast bent!

Ik heb Latijn én Grieks gedaan. Op mijn school kon dat gewoon.
Wat is de reden dat dat bij jou niet kan?

Leerlingen die bij ons Grieks en Latijn volgen in de bovenbouw, vinden vaak Grieks makkelijker. Hoewel het ook erg persoonlijk is natuurlijk!
In jouw geval (ècht geen mogelijkheid voor 2 klt, allebei even leuk) zou ik gaan voor degene waar je het hoogst mee scoort, Grieks dus.

Wel lastig dat je ze niet allebei kiezen kunt, zeg! Als je op ;een wat kleinere school zit zou ik het wel kunnen begrijpen ivm roosteren etc…

Leuk iig dat je zo enthousiast bent! :slightly_smiling_face: Dat moet je sowieso vasthouden!

Een extra vak wordt door iedereen afgeraden, maar jij heb hartstikke mooie gemiddeldes voor beide vakken. Naar mijn mening kun je het dan toch op z’n minst proberen om een van de vakken extra te doen, niet geschoten is altijd mis, toch? Ik doe ook Latijn als extra vak (en ik heb ook Grieks), en ik vind het prima te doen! :slightly_smiling_face:

Gezien je gemiddeldes kun je makkelijk een extra vak volgen. Ik deed ook een extra vak. Echt raar dat het afgeraden wordt, bij ons werd dat alleen maar aangemoedigd. Sta je een beetje goed voor alle andere vakken die je gaat kiezen? Zo ja dan moet het geen probleem zijn. Daarnaast kon je in mijn tijd (haha) je extra vak altijd nog laten vallen wanneer het echt niet lukte. Als dat nu ook nog kan zou ik het al helemaal doen.

Je kan natuurlijk altijd proberen om het als extra vak te doen. Ik weet niet waarom het precies afgeraden wordt, maar als het bijvoorbeeld niet haalbaar is met de roosters kun je altijd nog aanzien of je het met meer zelfstudie gewoon red.

Ik heb zelf Latijn in mijn pakket en Grieks als extra vak. Ik zit nu in 6vwo en ik vind Grieks vele malen leuker. In het eindexamenjaar heeft iedereen hetzelfde onderwerp, het hele jaar door. Misschien kan dit je keuze beinvloeden? Ik weet niet of de eindexamenonderwerpen van over 3 jaar al bekend zijn, maar ik zal even kijken.

Ik heb het opgezocht en dit zijn de onderwerpen/schrijvers:
Herodotus / Vergilius
Dus het is voor zowel Grieks als Latijn geschiedschrijving.

Daar heb je dus ook niet veel aan.

Als ik jou was zou ik dan gewoon uitgaan van je cijfers nu, en op basis daarvan voor het vak Grieks gaan.

Dank voor jullie hulp!

@Labrevot : Ik merk ook veel dat Latijn op andere talen lijkt. Ik vind het altijd wel grappig om de vergelijkingen te zien.
@Jadince, @Nc_jc : Het komt volgens mij door de roosters
@Hannelore, @Ihme : Ik sta voor alles een 8 of een 9 behalve voor Natuurkunde (7) en Wiskunde (7). Extra vakken worden ernstig afgeraden omdat het samen valt met je examenvakken, en omdat ik nogal een stresskip ben wat school betreft. Ik zie het zelf ook niet zo zitten eerlijk gezegd.
@Papillon : Ik had ook al de optie bekeken om zelf thuis verder te gaan. Toen mijn leraar vanwege omstandigheden lang weg was ben ik zelf thuis verder gegaan. Daardoor had ik een enorme voorsprong toen ze terugkwam. Dus dat zou eventueel ook nog een optie zijn. De leerkrachten willen me misschien ook wel helpen.

ik heb zelf geen ervaring maar als je ze allebei heel leuk vind en je wilt geen extra vak voor nu. Mijn tip: Kies er 1, ja kan altijd later nog via een cursus de andere taal erbij leren.

Een meisje bij mij in de klas heeft voor haar vervolg opleiding wiskunde nodig maar dit heeft ze niet in haar pakket zitten. En die gaat nu naar haar examens nog een cursus ofzoiets volgen waarmee ze het (als ze dat examen dan wel in de zomervakantie geloof ik haalt) gewoon naar haar opleiding kan.

Ik zit nu in de derde en ik heb wel gehoord dat je bij Latijn veel oorlogsrapporten ofzo krijgt en bij Grieks wat mooiere verhalen. Voor mij maakt dat niks uit want ik weet al dat ik Latijn kies, maar misschien helpt dat voor jou? Ik denk dat Latijn eerder gaat vervelen maar ik vindt het gewoon superduper vet leuk dus het kan wel denk ik, maar als je geen voorkeur hebt zou ik Grieks kiezen. Grieks ziet er ook heel cool uit als je het schrijft vooral de thèta is leuk haha nouja succes :slightly_smiling_face:

Oke lange comment, maar ik hoop dat je hem helemaal leest en dat je er iets aan hebt.

Hoi, ik zit in de zesde van het gymnasium dus ik denk dat ik je wel wat tips kan geven.

• Een extra vak wordt door je school misschien afgeraden, maar niemand zegt dat het verboden is. Aangezien je een superhoog gemiddelde staat voor allebei de vakken, zou ik, als ik jou was, gewoon één van de twee als extra vak kiezen hoor! Als je nu al zulke hoge cijfers haalt, redt je het in de bovenbouw echt wel!!

• Ga na of je één van de twee toch niet een heel klein beetje minder interessant vindt. Vul dat vak dan in als extra vak; het extra vak kun je altijd nog laten vallen, als het tegenvalt.

• Wil je er toch echt maar één kiezen? Bedenk dan ook wat voor leraren je zou kunnen krijgen. Ik heb destijds voor Latijn gekozen, omdat ik dat ten eerste 100x ‘leuker’ vond dan Grieks, maar ook omdat ik dacht dat ik dezelfde leraar zou houden (viel dat even tegen…).
    Want laten we eerlijk zijn: een leraar maakt of breekt de lessen. Als hij geen overzicht kan houden in de klas of geen goede uitleg kan geven (bijv. dat hij/zij alles maar op 1 manier kan uitleggen), is dat echt geen pretje.

• Je krijgt bij allebei nog veel grammatica en verrassende informatie hoor. En verrassend hoeft in dit geval niet altijd positief te zijn…

Ik snap dat de keuze moeilijk is, maar wees niet te naïef. Zeker niet qua leraren. Ik wil niet te negatief zijn, maar het kan nog wel eens flink tegen gaan vallen.

Bedenk het volgende:
Als je een extra vak kiest, mag je dat NA je eindexamens nog ‘laten vallen’, als het je gemiddelde van al je eindcijfers negatief beïnvloedt! Laten vallen staat hier tussen aanhalingstekens, het is zeg maar zo dat je ervoor kiest om dat cijfer niet te laten meetellen. Is vooral handig voor mensen die een lotingsstudie gaan doen.

Wat is nu eigenlijk de reden dat mensen een extra vak volgen? Het staat goed in je vakkenlijst en testimonium, en het kan je gemiddelde cijfer van al je vakken omhoog halen, wat je kansen om bij een lotingsstudie te worden ingeloot, vergroot.

Hi, ik zit in 6VWO en ik kan je vertellen dat er qua verhalen niet echt grote verschillen zijn tussen Latijn en Grieks hoor.

Kun je niet vragen of je Grieks en Latijn mag doen en dan na een half jaar een vak laten vallen? Of is dat ook niet mogelijk?
Kun je anders niet een keer een les meedoen met een bovenbouw klas? Dan ‘proef’ je een beetje de verschillen tussen Grieks en Latijn.

Bij ons in de klas wat het voor iedereen vrij makkelijk: van de 25 leerlingen gingen er 6 Grieks doen (waaronder ik) en 20 mensen Latijn (een meisje had beide vakken gekozen).

Om de keuze makkelijker te maken kun je misschien voor jezelf de voor- en nadelen op een rijtje zetten. Wat vind je wel interessant en wat vind je minder interessant? Waar ben je goed in en waar ben je minder goed in? Deze vragen moet je ook aan jezelf stellen binnen beide vakken.

Ik wil wel even benadrukken dat resultaten in de onderbouw niks zeggen over resultaten in de bovenbouw. Veel vriendinnen van mij die Latijn hebben, stonden in de onderbouw een 7 of 8 voor Latijn en nu onvoldoende of maar net voldoende.

Ik heb ook gymnasium gedaan en in de bovenbouw veranderd de indeling van beide vakken redelijk drastisch ten op zicht van de voorgaande jaren.
De focus op grammatica en woorden kennis verschuift iets meer naar de achtergrond. Er wordt nu ook gefocust op de stilistische kenmerken in teksten en trucjes van dichters om het verhaal over te brengen.

Je zou alvast kunnen kijken wie de schrijver is de behandeld wordt op het eindexamen en kijken welke je interessanter vindt. Verder hoorde ik ook vaak dat men de verhalen die vertaald werden bij Grieks leuker gevonden werden.
Dus je kan kijken welke mythologie je leuker lijkt.
Nog een tip als je kijkt naar de examenschrijver, dichters zijn een stuk moeilijker te vertalen door de dichterlijke vrijheid die ze nemen. Ikzelf had Cicero en die was te doen.

Waarom word het je afgeraden? Ik heb ook twee keuzevakken gedaan (hoewel dat wel de ‘oude tweede fase’ was, eindexamen 2009), bijna iedereen deed dat, zodat je in geval van nood (bv. een onvoldoende voor je keuzevak) een van die twee keuzevakken kon laten vallen (omdat je je keuzevak per se moet halen).

Maar goed, als het echt zo is dat je MOET kiezen, en je vindt het echt allebei even leuk, zou ik Latijn kiezen.
Ik heb grieks altijd stom gevonden (heb het ook lekker laten vallen toen het kon :stuck_out_tongue:), dus misschien ben ik partijdig, maar hoewel het nut ervan vaak wat overdreven wordt (ik doe geneeskunde, dus ik kan t weten denk ik ; )), heb je zo heel soms toch wel iets aan latijn. Grieks kom je vrijwel nooit tegen (ik kan zo even snel één grieks woord in de geneeskunde bedenken en daar heb je ook een veel bekender woord in het latijn voor :wink:).

Maar goed… strijd voor je recht op beide vakken zou ik zeggen :stuck_out_tongue: En anders echt gewoon doen wat je het leukste lijkt.

Cicero is echt heeeeeeel fijn, wow, jij had wel geluk. Hoewel, ik had Ovidius (dichter dus) en die is misschien wel wat boeiender qua verhaal :stuck_out_tongue:

Ik zit nu in 6 vwo en doe eindexamen in Grieks, maar heb wel Latijn gehad tot en met de 3e klas. Ik heb voor Grieks gekozen omdat ik het leuker vond dan Latijn, ik vond de Griekse tragedieschrijvers leuker dan de schrijvers die we bij Latijn zouden gaan behandelen, maar dit is natuurlijk heel subjectief. De meeste mensen die Grieks én Latijn hebben gehad vinden Grieks vooral makkelijker omdat het Grieks de ablativus niet kent, maar het Griekse werkwoord is dan wel weer moeilijker. Ook ligt Latijn dichter bij Nederlands/Engels/Frans etc., maar dat heb je zelf vast ook al wel gemerkt.

Heel veel succes met je keuze!