Latijn helpp

Hey
Ik heb altijd problemen met grammatica leren van Latijn
Het is zoveel en ik krijg geen overzicht. Ook weet ik van veel dingen niet hoe het moet
Heeft iemand misschien een handig schema of tips hoe ik het het beste kan aanpakken?
Ik zit in de 4de nu. Misschien weet iemand uit 5e of 6e wat het fijnst is?
alsvast bedankt

http://www.schoolsamenvatting.nl/vwo-latijn/complete-grammatica-latijn/

Dankje!!

Je kunt ook een groot grammatica-overzicht van alle talen (dus ook van Latijn) kopen, die zijn heel fijn.

Ik had mijn examen nooit kunnen maken zonder te oefenen met deze website:
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/morph?l=chartis&la=la

latin word study tool. Goud waard :stuck_out_tongue: Haalde eerst standaard vieren op proefvertalingen, uiteindelijk een 8 weten te scoren!

Trouwens, in de 5e moet je een woordenboek aanschaffen, daar staat achterin ook altijd een hoop grammatica :slightly_smiling_face:

Dat ga ik zeker uitproberen!! Dankjewel

Mijn lerares zegt het, en het werkt. Stampen

Als je eenmaal alle rijtjes in je hoofd hebt (naamvallen, werkwoorden etc) dan zie je ook makkelijker of het bijv. een participium is, of herken je een abl. abs. sneller!

Of vraag aan je docent of ze oefenso’s wil maken voor bepaalde onderwerpjes. Wij hebben oefenso’s over werkwoorden, naamvallen, aci, abls abs, gerundi(v)um etc…

Ja ik wil t ook wel graag allemaal uit mijn hoofd kennen maar ik heb nooit genoeg tijd. En als ik genoeg tijd heb zoals bijvoorbeeld de hele vakantie, uitstellen, uitstellen, uitstellen…
Maarja nu is het natuurlijk weer 2 dagen voor het proefwerk… Zoveel mogelijk proberen maar

Vond ik zo moeilijk :’)

Wat voor grammatica moet je leren? Zit op 5 latijn (wel in Belgie) dus misschien kan ik helpen

ik moet nu gerundivum , gerundium en conjunctivus hoe je die moet vertalen
dat is het nieuwste

Hoe gebruik jij die site als ik vragen mag? :cold_sweat:

Ik typte gewoon altijd het woord in en las wat erachter stond. Zo kreeg je de ‘basis vertaling’, geslacht, naamval of tijd, vanalles (na een jaar is het echt weggezakt :p). Zo wist ik welke kant ik opmoest en leerde ik dingen snel herkennen. Geef maar een voorbeeldzin/woord, dan help ik je wel en laat ik je wel zien hoe ik het aanpakte. Is dat goed? :slightly_smiling_face:

Dankje!! Ik pak maar even een zin uit het boek: Visne scire, quid dixerint de affectibus sapientes nostri?