latijn, doorgaan of niet

Hoi mensen
ik zit met een probleem. Ik heb namelijk voor de 4e klas een profiel gekozen, met daar bovenop (dus niet in het keuze/vrije deel maar als extra) latijn. Het zijn 2 lesuren voor mij (eigenlijk waren het er 4 maar ik kan maar 2 uur met rooster) + 1 uur KCV (cultuur) maar dat ipv CKV.
maar hebben we een aantal weken gehad, en ik vind het helemaal niet leuk meer. Het is veel moeilijker dan in de 3e klas, het is haast privéles (met 1 jongen uit mijn klas en 2 mensen uit de 5e en soms zit ik alleen als de anderen er niet zijn) en dat bevalt mij niet zo, de leraar is eng, het kost veel tijd. Ik ben ook bang dat ander schoolwerk eronder gaat lijden als het moeilijker wordt.
Maar van m’n ouders mag ik er niet mee stoppen. Hoe kan ik ze overtuigen?

ik weet niet of je in de tweede en de derder ook latijn (en grieks?) hebt gehad, maar ik heb ze beiden gehad en had voor latijn een 4 aan het eind v/d derde en voor grieks net een 6, dus heb ik latijn zoiezo laten vallen, en nu hoor ik van andere kinderen dat latijn verschrikkelijk saai is en dat de leraar geen les kan geven. in de derde is mijnandere schoolwerk er WEL onder gaan lijden, dus ik snap wat je doormaakt, en ik vind dat jouw ouders je niet mogen dwingen iets te doen wat je niet leuk vind en/of misschien niet goed in bent waardoor je lagere punten gaat halen voor andere vakken. heb je ze dat al uitgelegd dat jouw schoolwerk hieronder gaat lijden en dat je je zeer shit voelt omdat zij jou dwingen? als je jouw ouders niet overtuigd krijgt moet je eens met je mentor gaan praten of vertrouwenspersoon op school of eventueel je decaan die alle profielzaken regelt, die kan er misschien zelfs zonder je ouders toestemming voor zorgen dat jij latijn kan laten vallen. ik heb hier zelf ook lang over nagedacht en heb uiteindelijk Grieks (want dat had ik gekozen) ook maar laten vallen, en ik moet zeggen dat het een STUK beter gaat, dus meid ik zou egt proberen je ouders zo ver te krijgen en anders een oplossing zelf te zoeken op school. jou wouders moeten er maar aan wennen dat jij ook je eigen mening vormt en zo langzamerhand ook wel weet wat beter voor jezelf is.
zo dat was een lang veeeel te volwassen bericht xD
succes ^^

Aii, dat is altijd kut zo’n extra vak in het vrije deel… altijd maar kijken of het in je rooster past, maar het voordeel is dus dat je het kan laten vallen wanneer je wilt.
Als je er echt mee zit zou ik er eens met je mentor of mentrix over praten dat je het heel lastig vind en dat er maar 2 uren zijn ingeroosterd, misschien zijn er nog andere oplossingen om een extra uur te volgen. (wij hebben bv 2 klassen biologie, en dan zou je bij de andere klas kunnen gaan).
Verder is het jaar nog niet zo heel lang bezig, je kunt het nog even aankijken, ikzelf zit in de 5e en er zijn mensen die het dit jaar ook laten vallen hebben.
En dat je ouders je dus dwingen is natuurlijk helemaal niet leuk, dat komt er ook nog eens bij, ik zou het er echt even met je mentor of mentrix over hebben.
succes!

Ik zou echt nog een tijdje proberen door te gaan. Mijn lerares zei tegen mijn klas dat je later spijt krijgt dat je het niet hebt gedaan en jij hebt de kans latijn te doen terwijl veel anderen dat niet kunnen! ik zou het daarom gewoon nog proberen, en nooit een vak wel/niet kiezen om een leraar! succes

Ik zit in 6 vwo en heb ook Latijn. Ik had in de derde ook nog Grieks gekozen, maar ik was de enige die dat had in de hele bovenbouw… Ik had daardoor dus ook privéles en we hadden destijds echt een verschrikkelijke leraar voor Latijn en Grieks. Uiteindelijk vond ik het helemaal niet meer leuk (mede dankzij de leraar) en werd het ook steeds moeilijker. Bovendien kwam die leraar maar de helft van de tijd opdagen. Uiteindelijk ben ik vlak voor de derde toetsweek gestopt met Grieks. Ik heb toen voor Frans gekozen, ook al hoefde ik eigenlijk geen extra vak, heb twee vakken in het vrije deel.
Ik heb nu dus nog wel Latijn en gelukkig hebben we sinds de vijfde een andere lerares, en zij is heel aardig. Ik denk ook dat ik nog steeds Grieks had gehad als we haar in de vierde al hadden gehad… Maar goed, gedane zaken nemen geen keer he!
Als je het niet meer leuk vindt en als de rest er onder lijdt, kun je er het beste mee stoppen… Uiteindelijk heb je Latijn nergens echt voor nodig, ook al kan het wel handig zijn. Ik zou dit ook uitleggen aan je ouders, andere vakken zijn in principe gewoon belangrijker. Stel dat je later iets met economie wilt gaan doen en doordat je Latijn had, haalde je slechtere punten voor economie. Aan Latijn heb je niks bij je studie, maar je hebt misschien wel een achterstand bij economie. Dit is maar een voorbeeldje he, maar je snapt denk ik wel wat ik bedoel. :wink:
En dit wordt echt vééél te lang, dus ik stop er maar eens mee.:grinning:

Je moet alleen door gaan als je 't echt leuk vind. En als je goed bent in vertalen, want dat ga je vooral doen in 4/5/6 vwo. Ik heb nu latijn, maar ik baal ervan dat ik het heb gekozen. Ik sta net een 6, maar moet echt ontzettend veel moeite doen om dat zo te houden. Maar ik heb wel een leuke leraar wat 't vak wel interessant maakt (wat 't opzich best wel is), maar het is eigenlijk gewoon te moeilijk voor me omdat ik er niet echt goed in ben. En als je het wil doen omdat het goed staat op je diploma, dat is ook al lang achterhaalt, heel veel studies kijken er niet eens na… Dus mijn advies is, niet doen.

ik weet wat je bedoelt, ik heb nu zelf grieks en latijn en moet binnenkort een keuze maken welke ik ga kiezen, ik vind latijn echt ontzettend moeilijk maar ik vind het wel leuk. Op onze school zitten allemaal hele goeie latijn/grieks leraren die het echt leuk maken en dat is ook de reden dat ik voor latijn ga kiezen, maar zoals ik jouw verhaal hoor en je leraar helemaal niet goed les geeft en het niet leuk maakt voor jou, zou ik het zowiezo niet kiezen, want uiteindelijk heb je er toch niks aan. En wat jouw ouders betreft, moet je je andere vakken niet eronder laten lijden en je gewoon daarop concentreren. Als je ouders zien dat latijn niet goed gaat kunnen ze je niet dwingen om ermee door te gaan.

Ok, dit klinkt vast heel stom, maar wat hebben je ouders te maken met de vakken die je laat vallen?
Als je het niet leuk vind, moet je er gewoon mee ophouden.
Je kan tegen je ouders zeggen dat niet gemotiveerd bent om latijn te volgen en dat je je zonder latijn meer op vakken kan richten die je echt moeilijk vind.

Trouwens, wat heb je vandaag de dag nog aan Latijn?

^ Als je later wil studeren zou je daar voordeel bij kunnen hebben, als ze kunnen kiezen tussen iemand met atheneum en gymnasium, zullen ze eerder gaan voor diegene die gymnasium heeft gedaan, omdat ie toch iets extra’s heeft gedaan/kan. Verder als je geneeskunde wil studeren of iets anders medisch, is het handig dat je daar latijn voor gehad hebt, je leert dan de latijnse namen waarschijnlijk makkelijker etc.

Ik ken geen enkele opleiding die daar onderscheid tussen maakt. Het is immers allebei VWO. Gymnasium wordt zo overrated. Op TU’s kiezen ze zelfs vaker voor mensen die atheneum hebben gedaan, aangezien er daar meer mensen die Wiskunde B en Natuurkunde gedaan hebben. Bij ons op school was het zo dat je Latijn en Grieks in plaats van Na, Sk o.i.d. kon kiezen, dus doe je dat, dan mis je toch weer een ander extraatje, toch?
Verder wordt er bij Geneeskunde de latijnse namen er toch wel ingestampt. Ik krijg ook latijnse namen voor miojn opleiding, wat HBO is.
Ik ben van mening dat je alleen echt wat aan Latijn of Grieks hebt als je Historische Talen of Grieks of iets in die richting gaat doen.

Ik heb zelf ook Latijn gekozen, ik vind het een basis voor andere talen. Bovendien vind ik het een makkelijk vak, omdat het allemaal zo logisch is.
KCV daarentegen heb ik echt een hekel aan, ik vind het echt doodsaai, maar ik hoor ook mensen klagen over CKV.

ik zou er mee stoppen. aangezien je er later eigenlijk niks aan hebt :slightly_smiling_face:

Ik zou stoppen. Heb sowieso 'n bloed hekel aan latijn x).

Ik doe zelf Gymnasium 3 en als ik volgend jaar een van de 2 klassieke talen kan laten vallen, ben ik super blij! Ik kies zelf voor Grieks want ik vind de cultuur leuker en de teksten zijn simpeler.

ik volg ook latijn (4u) en heb een leuke leerkracht en mijn 5 vriendinnen zitten in mijn klas,dus het is leuk )) maar als je er nix aan hebt moet je het gwn ff uitleggen aan je ouders en miss kan je klastitularis met je ouders babbelen :wink:
alvast suc6
kiss

Als jij 't nut er nog van inziet, zou ik er gewoon mee doorgaan. 't Staat ontzettend goed op je CV.
Zelf ben ik in de tweede gestopt met Grieks en Latijn, want ik zag 't nut er dus niet meer van in…
Weet niet hoe je je ouders moet overtuigen, ik móést er vanwege mijn cijfers gewoon mee stoppen.

Er is nauwelijks verschil tussen atheneum en gymnasium. Het is écht niet zo dat je ‘dommer’ bent als je atheneum doet, vergeleken gymnasium.

Wij zijn bij Latijn met 8 mensen en 7 daarvan hebben N&G/N&T, haha… Ik ben de enige die geen natuurprofiel heeft bij ons. :wink:
Maar goed, ik denk ook dat er niet echt naar gekeken wordt. Het laat in principe alleen zien dat je goed bent in talen en dat heb je als je bijvoorbeeld biologie gaat studeren niet nodig. De Latijnse namen leer je misschien makkelijker, maar daar kijken ze volgens mij echt niet naar, dat is gewoon je eigen verantwoordelijkheid…
Bovendien zoeken de meeste studies niet echt mensen uit als ik het goed heb.

Als je bang bent dat je andere werk eronder gaat leiden zou ik het laten vallen. Het is maar een extra vak, en ik neem aan dat je ook Grieks hebt? Grieks is een veel handigere taal, veel meer woorden zijn uit het grieks afgeleid bijvoorbeeld.

Stoppen! Ik zit in de 6e en heb er echt mega veel spijt van dat ik gymnasium ben gaan doen, haal wel goede cijfers enzo maar had toch veel meer gehad aan frans ofzo dan aan latijn. Latijn = alleen maar een extra stress vak en gemiddeld zakt 40%. Dus ik zou er gewoon mee stoppen als je niet heel veel extra wil gaan leren voor je examen…

Zeg trouwens gewoon tegen je ouders dat het vertalen echt veel tijd in beslag neemt en dat je merkt dat je minder tijd hebt voor andere vakken.