Latijn bijvoegelijke naamwoorden (HELP)

Hoi meiden,

Mijn zusje zit nogal in de prak en het probleem is dat ik haar niet kan helpen omdat ik havo heb gedaan wat ik nogal vervelend vind. Ik dacht dat iemand van jullie het wel zou weten?

Ze zit in de tweede klas en heeft Latijn gekozen. Nu heeft ze iets over bijvoeglijke naamwoorden en dat snapt ze niet terwijl ze morgen een proefwerk heeft (nogal dom, i know). Haar leraar had het over een zelfstandig naamwoord en een bijvoeglijk naamwoord. De uitgang wordt hetzelfde als het zelfstandig naamwoord TENZIJ het bijv. naamwoord uit een andere groep komt. Tsja. Hier loopt ze dus vast, kunnen jullie helpen?

Liefs,
Ariana

Nobody?

Heb je wat voorbeelden? Want zo begrijp ik er ook niet bijzonder veel van.

Hey, ik zit in het 4de, latijn (wel België,maar maakt niet uit) Ik kan je helpen.

Dus zoals ze weet zijn er verbuigingen, de o/a verbuiging, de gemengde verb., de u en de e verbuiging.

Een bijvoegelijk naamwoord komt overeen met het zelfstandig naamwoord in naamval (genitief, accusatief, etc…) en in getal (enk, mv). En geslacht (vr, mv, onz)

En bijvoegelijk naamwoord kan dus wel in dezelfde naamval, getal en geslacht staan, maar niet in dezelfde verbuiging. Klinkt moeilijk, eens je het door hebt is het niet zo moeilijk, ik ga nu even mijn blaadjes daarvan pakken en inscannen, even geduld :slightly_smiling_face:.

Dus, een woord kan dus van een andere verbuiging zijn, maar toch overeen komen met het zelfstandig naamwoord!

Bv/ Linguam (accusatief, enkelvoud, vrouwelijk) staat bij pulchram (ook acc, enk, vr)

Ik snap eigenlijk niet wat je niet snapt?

oowh, okee ik snap het, bijvoegelijke naamwoorden kunnen ofwel van de verbuiging o/a ofwel van de gemengde verb. zijn. blad is bijna klaar :slightly_smiling_face:

Voor de zelfstandige naamwoorden heb je dus meerdere verb.
Voor de bijvoegelijke naamwoorden zijn er maar 2, je woord moet dus of de regels van o/a volgen of van de gemengde. Hoe weet je dan welke? Dat zie je als je het woord leert.

Longus, longa, longum (is van de o/a + alles dat zo eindigt)
fortis, fortis, forte (volgt de regels van de gemengde)

Neem beter hier op pagina 14 een kijkje :slightly_smiling_face:

http://bibmsninove.be/LudiLatini-online/grammatica10.pdf

Ze vindt het gewoon supermoeilijk zegt ze, haha. Ik zal even een foto maken van hoe het in haar boek staat!

Oke! Das handiger :slightly_smiling_face: dan kan ik beter uitleggen, het is echt niet zo moeilijk eens je het snapt :slightly_smiling_face:

Wanneer komt foto?

Maar bijvoorbeeld als je het woord dominus hebt, is dat nom. Mannelijk. En als je de zin: ‘de goede heer hebt’. Moet je het bijvoegelijk naamwoord: goed, in dezelde tijd als het zelfstandig naamwoord doen. Dus wordt het bonus dominus, want dan zit het allebei in de nominativus mannelijk.

En zo bij bijvoorbeeld filiam, is vrouwelijk accusativus. Dus maak je van bonus, bonam. Dan hebje de zin’ de goede dochter’

Ik doenu ook 2 gymnasium, maar hoe kun je dit nu pas leren? Ik leer dat nu, maar dan met genitivus… en als je dat bedoelde zit ik nu voor niks te typen maar oke :upside_down_face: