Laten testen op een persoonlijksheidstoornis

Ik heb even een anoniem account gemaakt, maar had een vraag.
Ik denk dat ik borderline heb, ik heb me er in verdiept en herken mezelf in alle punten. Maar hoe laat ik mezelf testen? Direct naar een psycholoog toe, of eerst naar de huisarts voor een verwijsbrief? Ik ben nog nooit bij een psycholoog geweest en wil liever ook niet dat andere mensen dit weten. En kan je er gewoon alleen heen om te testen of moet je eerst meerdere sessies doen?

Alvast bedankt!

Huisarts kan je inderdaad doorverwijzen naar een psycholoog. Zal daar eerst langsgaan.

Eerst naar de huisarts.

Je hebt voor psycholoog een verwijzing van een huisarts nodig. En dan kan je bij de psycholoog vragen hoe het zit.
Wil je trouwens je alleen maar laten testen of als je zon pers. stoornis hebt er ook mee leren omgaan enzo.

Bedankt voor alle reacties!

@Litllerosie Ik denk alleen laten testen en dan op het internet zoeken hoe ik ermee moet omgaan. Want ik moet het zelf betalen,ik wil niemand hierover inlichten echter wordt het al vermoed door mijn ouders/vriend. Maar het gaat eerst van je eigen risico af en dat is iets van 300 euro wat ik niet kan missen… Dus daarom denk ik erover om het alleen te laten testen wat 100 euro ongeveer kost.

^ Ik zou echt niet op zoiets gaan bezuinigen hoor, wie weet heb je er heel veel aan. Ik snap ook niet waarom je een etiketje op jezelf wil plakken als je er vervolgens niks mee gaat doen. Dan kun je net zo goed nu al op internet zoeken hoe je ermee om moet gaan, daar heb je het etiketje niet voor nodig.

Ik heb niet gezegd dat ik er niks mee zou doen. Het is niet dat ik het etiketje wil maar ter bevestiging dat het wel dit is, zodat ik me erbij kan neerleggen en ermee kan omgaan.

Eén gesprekje bij een GGZ-instelling gaat al richting 1000 euro dus je eigen risico ben je dan echt al kwijt. Ik spreek uit ervaring (je mag me ook een berichtje sturen als je dat fijner vindt?). Het eerste gesprek is dan een kennismaking en voordat je zo’n diagnose krijgt ben je echt 4/5 gesprekken verder.

Daarnaast weet ik niet hoe oud je bent, maar als je onder de 18 bent ga de die diagnose niet krijgen. Ze doen het onder de 18 (denk 17, misschien hooguit 16) echt met hele hoge uitzonderingen bepaalde omstandigheden

Waarom dat dan?

Omdat borderline een erg breed spectrum is, en iemand die heftig pubert heeft vrijwel dezelfde ‘klachten’ als een borderliner. Net als de rest van de wereld tho.

Ik voel mij nu zeer gewaardeerd als hulpverlener…
En je geeft aan dat je alleen de bevestiging wilt en dan…?
Het is niet opeens dat als je het weet alles veranderd. Je bent nog steeds dezelfde persoon en je loopt nog steeds tegen dezelfde zaken aan waar je echt hulp bij nodig hebt(en dus niet van internet…)

Ook is het zo dat de diagnose borderline pas vanaf 18 gediagnosticeerd kan worden.

Je kunt uit het noemen van eigen risico wel opmaken dat ze hoogstwaarschijnlijk 18+ is.

Fijn dat jij ook mijn gedachten kan benoemen, ik had mezelf niet zo netjes uit kunnen drukken. =) Bordeline is geen stoornis waarbij je jezelf lekker gaat ‘therapieën’ via internet. Het feit dat TS dat denkt/van plan is, neemt voor míj het gevoel weg dat de TS serieus Bordeline heeft. Daarvoor heb je écht hulp bij/voor nodig en sommige zelfs een langdurige opname.

Borderline is niet zo makkelijk ‘om op te lossen’… ik snap wat je bedoeld, het is heel duur maar hier op wil je echt niet bezuinigen. Het is bijna nieuwjaar. Dus als je nu je eigen risico op maakt heb je het hele jaar geen stress om dat geld. Ik snap dat het niet goedkoop is… maar nog steeds

Je kan altijd naar de DSM4 of DSM5 kijken, daar staan de kenmerken van borderline in…

Het is een goede tip, maar pas hier wel mee op!
Het is namelijk zo dat als je dit boek erbij pakt bijna iedereen een diagnose kan toeschrijven.
Daarnaast is het een penswerk om dat ding door te spitten :'D
Veel van de symptomen van borderline lijken veel op dingen die ook in de puberteit voorkomen, of door je menstruatie of gewoon puur omdat je een vrouw bent.
Daarom zijn er ook meer vrouwen dan mannen met een diagnose.