Late puberteit

Hee girlsss,
Ik heb een probleem. Ik ben 15 jaar en nog steeds niet in de puberteit. Ik heb op verschillende sites gelezen dat je als je na je 13de nog geen borstgroei etc hebt, je pubertas tarda hebt (late puberteit). Maar nu ben ik dus al 2 jaar later… Is dit ‘normaal’ (hebben meer mensen dit (gehad)) of is er echt iets mis met me…?
Please help me!
XXX

Er is niks mis met je :wink:

De één zit vroeg in de puberteit, de ander pas laat. Dat verschilt per persoon.

Bedankt, maar dit is wel heeel laat… of niet?

Nee dat denk ik niet. Komt vanzelf wel joh! Zou me pas zorgen gaan maken als ik 17 of 18 was. Maar dat ben ik.

Precies, dat verschilt per persoon. Ik zou me pas zorgen gaan maken als je op je 18e nog steeds niet ongesteld ben geweest, dan moet je aan de hormonen enzo. Maar maak je niet druk, het komt nog wel.

Aaah ik was volgens mij nog later. Ik ben ook pas om 20ste of zo uit gegroeid. Ik heb me eigenlijk nooit ergens zorgen om gemaakt. En ik denk dat je dat ook niet hoeft te doen. De ene is nu eenmaal sneller als den ander. :slightly_smiling_face:

Hee, ik heb hetzelfde gehad als jij, ik had toen ik 15 was ook nog geen tekenen van puberteit etc. Ik heb toen allerlei onderzoeken gedaan om te kijken waar het aan kon liggen, maar daar kwam steeds niks uit. De dokters zeiden dat ik dan maar hormonen moest gaan slikken, maar dat wilde ik niet. En toen ik zo’n 15 1/2 was kwam ik eindelijk in de puberteit!

Ik was gewoon heel erg laat (jij dus ook) maar het kwam wel gewoon. Er hoeft dus echt niks mis met je te zijn! Het kan wel, het kan dat er bepaalde dingen zijn die niet goed werken ofzo, dus zou ik wel een keer langs een dokter gaan, Maar je hoeft je echt nog geen zorgen te maken hoor! :sob::muscle:

Heel fijn om te horen! Dankjewel! xxx

Bedankt voor de reacties allemaal! :hugs: xxx

op mn 11e zat ik al in de puberteit. :flushed:

Ik denk niet dat de TS dat wil lezen.

Ik ben 15 en ben ook (enorm) laat, ik heb pas mijn menstruatie sinds 4 maand en mijn borsten zijn pas een half jaar een teken beginne geven (zo een knobbel), ze groeien heel langzaam en heb dus niet eens aa, okselhaar heb ik niet eens (een heel klein beetje) en schaamhaar kreeg ik pas op mijn 12,5e mijn mama was ook laat maar heeft toch een c… Dus nu, afwachten hé

Ik denk niet dat je je druk heeft te maken, maar als je erg twijfelt; waarom ga je niet eens naar de huisarts? Die kan jou hier meer over vertellen of je eventueel doorverwijzen.

Het is al een tijdje geleden dat ik jullie dit dus vroeg, maar ik dacht misschien willen jullie wel weten hoe het is afgelopen. Ook voor mensen die misschien hetzelfde probleem hebben.
Ik ben een paar weken geleden dus toch maar eens naar de huisarts geweest, en die zei in eerste instantie dat er tot 16 jaar normaal gesproken nog niet zoveel aan de hand was, maar hij zou voor de zekerheid even met de kinderarts overleggen. Een paar dagen later belde mijn huisarts mij dus al. Hij had met de kinderarts overlegd, en ik moest in het ziekenhuis een aantal onderzoeken doen; een botscan, een buikecho &bloedprikken. Ik heb al die tests dus gedaan, en ben daarna weer terug gegaan naar de huisarts voor de uitslagen. De bloedtest was opzich niks mis mee. Uit de botscan is gebleken dat mijn botten meer dan twee jaar jonger zijn dan mijn normale leeftijd (mijn botleeftijd is 14 jaar). Maar, het ergste, in de buikecho konden ze mijn eierstokken en mijn baarmoeder niet vinden… Er moet verder onderzoek gedaan worden of ze er echt niet zijn, of dat ze gewoon niet goed te zien zijn. Het zou wel verklaren waarom ik nog niet ongesteld ben, en er verder nog niet heel veel puberteitsverschijnselen zijn.
Ik hoop dat uit verder onderzoek blijkt dat ze het gewoon niet hebben kunnen zien, maar dat is afwachten dus…
xxxxx :hugs:

^ jeetje dat is wel heftig zeg!
ik hoop voor je dat het gewoon aan de foto’s liggen

Wow, klinkt inderdaad best heftig! Goed dat je toch even langs je huisarts gegaan bent, sterkte iig !

Wow heftig!
Sterkte!

Lief dat je ons een update geeft. :slightly_smiling_face: Heel veel sterkte met de verdere onderzoeken, hoop dat er niets aan de hand is en het vanzelf allemaal nog komt!