Lastige(re) punten aan een relatie

Hoi lieve mensen,

Zelf heb ik nog nooit een relatie gehad. Ik zou het zo graag willen, maar weet dat je meestal als je niet opzoek bent, de ware tegenkomt.
In mijn ogen lijkt het me geweldig om een relatie te hebben, het lijkt(!!) altijd zo leuk allemaal.
Zouden de meiden met ervaring van een relatie hier de punten in willen zetten wat je er lastig aan vind?

xo

Het lastige is dat je rekening moet houden met iemand. Hij of zij zal bepaalde dingen van je verwachten. Je moet hem of haar aandacht geven, er wordt eerlijkheid verwacht maar ook vriendelijkheid dus je moet balans vinden. Je moet jezelf een beetje verzorgen. Je moet ook bepaalde dingen opgeven.

Het is geven en nemen en eigenlijk net wanneer je in een relatie zit en het ervaart, voel je aan wat je kan en wil afgeven en wat niet.

Basis van een relatie is vertrouwen en communicatie: gebeurd dat niet zoals het zou moeten en is er vaak ruzie over (rode vlag),is het een 1richtingsstraat qua inspanning ( hij/jij doet enorm meer dan de andere)dus daar moet je het vooral ervaren wat lastige punten zijn en wat niet.

Ik heb nu langer dan 3 jaar een relatie, maar ik vind niks eigenlijk echt lastig. Maar dan moet ik er ook bij zeggen dat alles bij ons wel smooth is gegaan, weinig problemen of ruzie etc.

Het grootste ding is dat er bepaalde dingen zijn waar je gewoon mee moet dealen als je in een relatie zit. Je moet af en toe dingen voor de ander doen om die tevreden te stellen, terwijl je er zelf misschien geen zin in hebt. Neem als voorbeeld “verplicht” mee moeten naar de oh zo gezellige verjaardag van je schoon-oma waar je urenlang vragen kunt beantwoorden van tante Gerda en ome Jaap, terwijl je thuis nog 10 belangrijke dingen te doen hebt. Dat doe je dan maar gewoon, want je hoort inmiddels ook een beetje bij de familie. Het is gewoon geven en nemen.

Andere dingen waar ik zelf in mijn relatie tegen aan kan lopen is het niet eens zijn over dingen, voornamelijk in betrekking tot geld. Zo wil mijn vriend enorm graag met me naar Disneyland, wat reteduur is. Ik zou dat geld stiekem toch willen besteden aan een leuke strandvakantie met z’n tweeën, is ongeveer even duur. Maarja, nu gaan we eind dit jaar toch naar Disneyland en verder niet op vakantie, die strandvakantie komt dan ooit nog wel. Soms moet je compromissen sluiten.

Andere punten die moeilijk kunnen zijn:

• Tijd overhouden voor je eigen vrienden. Als je teveel met elkaar bezig bent en de relatie gaat ooit over, dan heb je niemand meer.
  • Verschillende toekomstwensen: bijv jij wil zo snel mogelijk samenwonen, hij nog lang niet. Dat gaat op een gegeven moment teveel botsen.
  • Er wordt zoveel ruzie gemaakt dat de relatie eronder gaat lijden. Is ongezond.
  • Er kan jaloezie ontstaan, je kan niet meer met jongens bezig zijn tijdens het uitgaan en je kunt achterdochtig worden als hij ietsje teveel met dat ene meisje appt.

En vast nog wel meer, maar ik vind de positieve punten toch wel overduidelijk de negatieve punten overstijgen :slightly_smiling_face:

Dankje voor jullie snelle reacties.
Hoe gaan jullie om met de jaloezie die je wellicht hebt, wanneer hij naar een ander knap meisje kijkt bijvoorbeeld?
Of onzekerheid tegenover hem?

Vind het echt interessant om jullie reacties te lezen, zodat ik van meerdere kanten hoor hoe het gaat. :slightly_smiling_face: Dank jullie wel hiervoor

Ik heb eigenlijk niet zo veel last van jaloezie. Als hij naar een knap meisje kijkt dan kijk ik gewoon mee. Maarja ik ben ook biseksueel en heb al eens een trio gehad dus ja haha. Zolang het niet serieus met gevoelens is vind ik het niet erg.

Ik ben niet zo heel jaloers. Hij mag naar zoveel knappe meisjes kijken als ie wil, hij mag ook met ze praten, als ie ze maar niet op een flirterige manier ofzo benadert (gelukkig doet mijn vriend dat ook totaal niet haha). Ik zie meisjes soms wel eens interesse in hem tonen (het is ook best een knappe jongen/man om te zien, al zeg ik het zelf hahaha), maar dan ga ik eigenlijk meer kijken hoe ze het proberen terwijl ik erom lach, aan het eind van de dag ligt ie toch mij te knuffelen in bed en niet iemand anders :stuck_out_tongue:

Ah oke!

Ik raak altijd zo benieuwd hoe jullie vriendjes eruit zien haha!
Dankje voor jullie reacties :slightly_smiling_face: Ik wacht nog af op meerdere

Naar mijn mening wordt een relatie soms wel lastiger eens je langer samen bent en keuzes moet gaan maken. Samenwonen (huisje huren of huisje kopen), kinderen, een hond, … Het ‘liefdesgedeelte’ van een relatie is natuurlijk super maar het praktische gedeelte kan wel lastig worden na een tijd. Daar heb je geen last van als je alleen bent natuurlijk, haha!

Het beste advies wat ik kreeg was:
‘pick your battles’

huisje/boompje/beestje zou ik echt al vroeg in de relatie bespreken, dat is gewoon een deal-breker.

Samenwonen vind ik fijn, het is wennen hoor, je hebt nooit beide dezelfde gewoontes etc, maar ook dat groeit naar elkaar toe moet ik zeggen.

Maar kies wat een ruzie waard is, want veel is dat niet. Dat is gewoon spijkers op laag water zoeken.
Accepteer elkaar.
respecteer elkaar.
Communiceer.

Het is best simpel. (zelfs ik kan het)…

En met de juiste partner gaat het wel een beetje vanzelf, dan zit je op hetzelfde eiland zeg maar en dan ben je samen kapitein :wink:

Mijn vriend weet dat ik soms best wel onzeker kan zijn. Maar hij verteld me heel vaak hoe mooi hij me vind en hoeveel hij van me houd :slightly_smiling_face: Ik weet dus hoe gek hij op me is, en hoef dan ook niet echt jaloers te zijn.

Verder gaat het bij ons ook allemaal heel soepel, zonder grote ruzie’s.
Over een maandje gaan we samenwonen en ik kan niet wachten tot het zover is :upside_down_face:

Wow dit inderdaad. Ik heb dat in mijn relatie wel geleerd. Soms moet je jezelf tegenhouden om in discussie te gaan. Dan is het zo iets onzinnigs waar je onenigheid over hebt. En als het daarna voor de rest geen toegevoegde waarde heeft, lekker laten gaan lol