Hee meiden,
Ik zit momenteel in mijn vwo examens en heb mij ook ingeschreven bij een studie aan de universiteit.
Deze studie heeft geen decentrale selectie. Het enige wat je verplicht moet doen zijn 2 matchingsdagen, een dag meelopen en een dag een toets. Hierna kan de uni je een positief of negatief studieadvies geven, maar ze kunnen je niet afwijzen.
Nu komt het probleem: een van deze matchingsdagen valt onder mijn vakantie. Deze vakantie heb ik al geboekt voordat ik me ingeschreven heb voor deze studie of uberhaupt wist dat ik deze studie wil gaan doen. Ik wist toen dus al helemaal niet dat precies tijdens mijn vakantie een van de matchingsdagen zou gaan vallen. Anders had ik hier natuurlijk rekening mee gehouden. Het boeken van de vakantie was begin maart en eind april heb ik me ingeschreven.
Ik heb dit aangekaart en verschillende keren gebeld, maar het is een ‘‘procedurekwestie’’ dus ze kunnen voor mij geen uitzondering maken en dat komt er dan op neer dat ik de studie niet kan doen.
Ook kan ik mij voor geen andere studie meer inschrijven (deadline was 1 mei) en dit is geen geldige reden om mijn vakantie te annuleren. Daarbij komt ook nog dat mijn examens niet super gaan, dus het wordt echt heel spannend of ik slaag of zak. Stel ik annuleer mijn vakantie (+ ben ik mijn geld kwijt) om naar de matchingsdagen te gaan en ik zak toch is dit helemaal zuur. Geen vakantie en geen studie en geld weg.
Wat zijn mijn rechten hierin? Kan het mij echt kwalijk worden genomen dat ik afwezig ben, terwijl ik het toen nog niet wist? Het kromme is al helemaal dat ik als ik bijvoorbeeld op de toets niks zou invullen, ik toch die studie zou kunnen doen, puur omdat ze me niet kunnen weigeren.