Lastige keuze

Ik studeer journalistiek en het eerste blok was heel leuk, we maakten een nieuwessite en schreven veel artikelen. Vorige week zijn we begonnen aan het tweede blok, tijdschriften. Ik dacht dat ik dat heel leuk zou vinden, maar in tegendeel. Ik ben constant gespannen, kan bijna niet eten, slaap slecht en dat allemaal door school. De gedachte dat ik naar school moet maakt me al misselijk.
We moeten nu veel meer samenwerken en je moet echt je mond opentrekken en dat kan ik niet. We krijgen les in presenteren en interviewen waar ik super bang voor ben. En het is zo druk, ik kan het gewoon niet aan. Ik snap er ook helemaal niks van en vind het dus super moeilijk.
Gisteren ging ik samen met een vriendin naar onze slb’er. We hebben precies hetzelfde, alleen vindt zij presenteren en interviewen niet eng. Hij zei dat we beter konden stoppen omdat de druk steeds hoger wordt en als we het nu al niet meer zien zitten dan wordt het alleen maar erger.
Ik had dus eindelijk de keuze gemaakt: ik ga stoppen. En ik was zo blij dat ik dat kon zeggen tegen mezelf. En gelijk was ik opgelucht, niet meer aan school denken, nieuwe opleiding zoeken, nieuwe start maken.
Voor mijn ouders kwam dit echt uit de lucht vallen. Ze denken ook echt dat ik gewoon bang ben voor het presenteren en het interviewen. Dat is ook wel waar, maar het werken in een redactie, hoe het gaat op de school, de druk, de lessen, dat speelt ook allemaal mee.
Ik vond het zo erg dat ze me gisteravond toen ik naar huis kwam, niet geloofden. Voor mij was de keuze al gemaakt maar voor hen is het heel anders. Zij zeggen dat je in elke opleiding moet presenteren en dat je grenzen moet verleggen. Ik wil dat ook wel, maar niet op deze manier op deze school. De slb’er zei ook dat we nog piepjong waren en dat het helemaal niet erg is dat we verkeerd gekozen hebben (we zijn 17).
Ik voel me super schuldig omdat mijn ouders zoveel hebben betaalt voor me. En ik ga het allemaal terug betalen.