Last minute tussenjaar nemen? Of naar de uni?

Hoi!
Aankomend schooljaar was ik van plan om te beginnen aan een opleiding aan de Universiteit Leiden, maar ik heb er zo geen zin in. Ik heb nooit echt zin gehad in de uni maar ik had gehoopt dat ik deze vakantie er opeens naar uit zou kijken, maar dit is niet gebeurd. Ik weet nu echt niet wat ik moet doen.

Ik zou samen met mijn beste vriendin daar gaan studeren en we zouden samen op kamers gaan. Helaas zijn er veel dingen gebeurd en hebben we nog steeds geen woning terwijl we ruim 2 uur reistijd hebben. Het is voor mij ook geen optie om nog langer thuis te wonen, aangezien mijn ouders gaan scheiden en ik wel echt zo snel mogelijk uit huis wil.

Het liefst neem ik een tussenjaar en ga ik werken, maar ik weet niet of ik daarna wel zin heb om naar de uni te gaan. Ik wou vroeger altijd hbo doen maar ik heb me eigenlijk alleen maar gefocust op uni opleidingen omdat het anders ‘zonde’ zou zijn van mijn vwo opleiding.

Ik weet nu echt niet wat ik moet doen; moet ik gewoon aan de uni beginnen en alle boeken ervoor kopen terwijl ik er echt 0 motivatie voor heb en geen zin heb om er moeite voor te doen of plotseling een tussenjaar nemen en hierdoor mijn vriendin en familie tijdelijk teleurstellen. Maar ik ben bang dat ik spijt ga krijgen van mijn tussenjaar en zou willen dat ik ook was begonnen met mijn opleiding als ik zie hoe leuk mijn vrienden het hebben tijdens hun studie.

Een ander ding is ook dat ik uit huis wil en dit is voor mij veel makkelijker te doen met studiefinanciering. Ik heb net ontslag genomen bij mijn baan om me te gaan ‘focussen’ op de uni dus ik heb nu tijdelijk helemaal geen inkomen meer.

Ik zat er ook even aan te denken om ingeschreven te blijven bij de uni zodat ik studiefinanciering en studenten ov krijg, zodat ik uit huis kan en rustig een baan kan zoeken. Maar ik ben dan niet van plan om de lessen van de uni te volgen of er überhaupt een keer heen te gaan lol. Ik weet niet of dit mogelijk is maar het klinkt als een makkelijke oplossing?

Advies zou echt heel erg gewaardeerd worden want ik weet echt niet wat ik moet doen :’)

Het is niet zonde van je vwo opleiding. Je hebt alsnog succesvol het vwo afgerond, als je na je hbo opleiding eventueel een master wil gaan doen op wo niveau dan is het een voordeel. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de opleiding gaat doen die je leuk vindt zodat je later een beroep krijgt dat bij jou past.

Ingeschreven staan en niet naar de uni is eigenlijk zonde. Je weet niet hoe de rest van je opleiding loopt, en je hebt er maar een bepaald aantal jaar recht op. Het studentreisproduct is een prestatiebeurs, dus je moet daarna nog wel een opleiding afronden om het geld terug te krijgen. Bovendien maak je misbruik van een systeem dat opgezet is om studenten te helpen. En als de universiteit er moeilijk over wil doen en DUO inlichten, kunnen ze dat echt wel. (De vraag is of dit dan ook gebeurt).

Ik weet niet hoe ernstig je thuissituatie is, maar mogelijk zijn er manieren om het toch iets prettiger te maken. Of wordt het beter als je ouders eenmaal uit elkaar zijn (en er geen ruzies meer zijn?). Kamers zijn momenteel moeilijk te vinden, maar als je voltijd gaat werken zou je eventueel met een vriendin samen iets kunnen regelen.

Toevoeging: een vriendin van mij heeft het ooit zo aangepakt. Ingeschreven staan maar niet komen opdagen. Werkt part time en betaalt van alles haar studentenkamer, maar niet genoeg om rond te komen dus leent ook bij. Inmiddels heeft ze niet meer recht op studenten ov voor haar laatste jaar, en moet ze fiks bijlenen. Als je ervoor kiest, moet je echt sterk in je schoenen staan en zeker weten dat het maar voor een jaar is, en echt niet langer. Het probleem is alleen: dat weet je dan niet. Je leert ook niet hoe het is om te studeren of wat nu het beste bij je past, dus je mist een hoop ervaringen.

Het is natuurlijk jouw keuze, maar wees bewust van de risico’s. Het is namelijk niet de ‘makkelijke’ optie. En je moet nadenken over hoe je het jaar erna wil financieren, als je wel gaat studeren en minder tijd hebt voor een baantje. Al komt de basisbeurs terug, ik zie nu bij studiegenoten van mij die geleend hebben hoeveel invloed dat heeft op hun mogelijkheden voor de aankomende jaren.

Alleen als thuisblijven je echt kapot maakt (om het zo maar te zeggen), zou ik het overwegen.

Als je er zo erg tegenop kijkt om naar de universiteit te gaan, zou ik niet gaan. En zoals @Janneke20 eigenlijk al zegt, ik zou niet ingeschreven staan, zodat je recht heb op stufi en OV, dat moet je dan weer terug betalen, als je geen diploma haalt.

Volgens mij zoeken ze tegenwoordig overal personeel, dus een nieuw baantje vinden moet niet moeilijk zijn. Als je dan een tussenjaaar neemt, kun je veel werken en heb je een mogelijkheid om een iets duurdere kamer te huren veroorloven.

En misschien kun je oriënteren op HBO opleidingen. Heb he helema geen zin in studeren, of alleen geen zin in de universiteit? Misschien dat je nog kan switchen?

Eens ook met Mirrorball. Alleen staat veel werken niet per se gelijk aan goede kamer vinden, juist omdat je niet meer voor studentenkamers in aanmerking komt.
Concurrentiepositie is dus anders

^^Ligt eraan of je particulier huurt of via een vereniging. Ik huurde particulier en woonde samen met meisjes die studeerden en meisjes die fulltime werkten. Maar betekent inderdaad niet een betere kamer, je zal alleen iets meer te besteden hebben waarschijnlijk

1 like