Laptop voor opleiding Fashion Design

Hey. Ik zit met een vraagje, want ik heb totaal geen verstand van laptops en heb een laptop nodig voor school ik heb mijn decaan van volgend jaar een mail gestuurd met de vraag wat de eisen zijn van de laptop. dit is wat ik kreeg:

Windows: - Intel® Pentium 4- of AMD Athlon 64 processor

• 1 GB RAM(3GB aanbevolen) voor 32 bits; 2 GB RAM(8 GB aanbevolen) voor 64 bits

Voor mij is dit dus echt chinees… Kunnen jullie mij daar misschien mee helpen?
Verder heb ik al veel research gedaan en ook ben ik naar Pc-totaal en de Mediamarkt geweest. Ik wil graag een witte laptop, en kwam de Toshiba Satellite C855-2EG tegen, maar ik weet dus niet of deze aan de eisen voldoet… Want ik wil gewoon een goede, snel werkende laptop die niet meteen vastloopt wanneer ik een aantal programma’s tegelijk gebruik. Dit staat er bij de beschrijving van de Toshiba:
15,6 inch LED • Intel Pentium Dual Core B960SP • 4 GB • 320 GB HDD • Intel HD Graphics

Deze is de middelste variant volgens mij van de Toshiba Satellites, er is nog 1 goedkoper en ook 1/2 duurdere varianten.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen? Of heeft iemand nog een aantal suggesties wat rond dezelfde prijsklasse zit? €400/500,-

Alvast bedankt! :wink:

Nobody? I need your help :bowing_man:

Upje

Er is toch wel iemand hier op Girlscene die er verstand van heeft en me wil helpen? Ik heb jullie hulp echt dringend nodig, ik heb echt al veel research gedaan maar kom er zelf echt niet uit… Verder ken ik ook niet echt mensen die verstand hebben van laptops.

Please guys… :cold_sweat:

Deze die jij hebt uitgekozen heeft 4 GB RAM, terwijl 8 GB is aanbevolen. Als je veel (zware) programma’s naast elkaar wilt draaien dan is het inderdaad verstandig om 8 GB RAM te hebben, de hoe meer RAM hoe makkelijker je programma’s tegelijk kan draaien. Bij 4 GB RAM zul je makkelijk kunnen internetten, typen, muziek kunnen luisteren etc tegelijk, maar als je begint met fotobewerking e.d. dan wordt hij snel traag/trager.

Verder vind ik 320 GB aan geheugen niet echt heel veel (maar het kan dat jij daar genoeg aan hebt). Dit is gewoon het geheugen waar je al je bestanden, foto’s en muziek in opslaat. Het zou zomaar kunnen dat je voor fashion design een redelijk groot geheugen nodig hebt, omdat je veel grote foto’s e.d. moet opslaan (is dat zo? haha).

De processor weet ik zo snel even niet echt iets van (zou ik even moeten uitzoeken), maar ik denk sowieso dat deze laptop niet echt geschikt is… Eerlijk gezegd.

Oh… iemand anders vertelde me dat hij juist beter is dan de eisen die waren gesteld maar bedankt dat je me helpt ! Ja, ik krijg veel boeken online maar daar hoef ik verder niet echt iets voor op te slaan, verder moet ik nog een Office pakket aanschaffen maar 4GB is wel een groot verschil met de eis 8GB wat jij zegt…

Maar ik heb totaal geen verstand van laptops dus snap niet wat overeenkomt met elkaar…

Als je het geld ervoor overhebt: een macbook air! Ik vond hem ook heel duur maar nu ik hem heb ben ik echt heel erg blij dat ik het heb gedaan. Hij is snel, makkelijk te bedienen, je kunt er mooi foto’s mee bewerken, veel tegelijk doen etc etc etc

Je kan het beste kijken naar de processor. Een Pentium is niet helemaal geweldig (meer voor gewoon privé gebruik). Je kan beter voor een i3, i5 of i7 gaan. Hoe hoger hoe duurder dat wel, haha. Daarom zijn de macbooks vaak als goed beschreven, ze hebben minimaal een i5.
Dit heeft mijn vriend me overigens verteld en hij heeft veel verstand van computers en doet ook een informatica opleiding.

Ja ik wil ook graag een MacBook Air maar daar zijn mijn ouders het niet echt mee eens… misschien hebben jullie nog meer argumenten waarom ik een MacBook Air moet nemen dan kan ik ze misschien overhalen. Want zelf vond ik de Macbook Air 13 inch ook erg handig omdat hij ook makkelijk mee te nemen is omdat hij zo licht is. Maar kan hier ook gewoon Office op dan?

Ik zou toch echt voor die 8 gaan en goed letten op de grafische kaart. Ik weet niet wat je met je laptop wilt?

8? Bedoel je 8GB? Nou kijk, ik moet met mijn opleiding waarschijnlijk niet zoveel doen met de laptop… alleen Office gebruiken, internet gebruiken, online boeken, en misschien een aantal programma’s, blogs maken… Ik denk dat ik vooral veel word ga gebruiken.

Maar ik heb nu een laptop maar wanneer ik een nieuwe heb ga ik deze ook voor thuis gebruiken dus komen er ook nog een aantal privé-programma’s bij op.

Voor de opslag verder maakt het mij niet zoveel uit omdat er daar nog wel een oplossing voor is, en anders verwijder ik gewoon bestanden die ik niet meer nodig heb.

Geloof mij nou maar, ga voor een processor van i3, i5 of i7.
Die GB ga je toch nooit vol krijgen haha.

Oke, maar heb je ontwerpsoftware nodig? Want voor alleen office is dit meer dan voldoende.

Wacht ik zal jullie het exacte mailtje van mijn decaan sturen…

Beste Amy,

Die ene inch maakt echt niet uit als het gaat om de keuze van de laptop. De enige eisen die wij stellen zijn:

Windows: - Intel® Pentium 4- of AMD Athlon 64 processor- 1 GB RAM(3GB aanbevolen) voor 32 bits; 2 GB RAM(8 GB aanbevolen) voor 64 bits

Denk je ook aan het aanschaffen van het Office 2007 of 2010-pakket? Studenten kunnen tegen een sterk gereduceerd tarief software kopen bij www.slim.nl Tips, denk bij de aanschaf van een laptop aan stand-by tijd (accuduur) en het aanschaffen van een aparte muis.

Met vriendelijke groet,

Beste Amy,

Volgens mij is de Mac wel geschikt; je moet even kijken of je Word, Excel en Powerpoint er op werken en daarnaast Illustrator. Van het laatste programma heb ik van mijn collega begrepen dat de Mac zeker geschikt is.

Met vriendelijke groet,

Bij dat 2e mailtje had ik gevraagd of een MacBook Air geschikt was maar ik denk dat dit me toch teveel geld gaat kosten en ik toch voor een goedkopere ga, vooral omdat het eigenlijk gewoon geldverspilling is wanneer ik een MB haal, natuurlijk is deze van goede kwaliteit maar als ik dit niet perce nodig heb voor mijn opleiding ga ik er ook geen geld aan verspillen. Maar de Toshiba Satellite is dus sowieso niet geschikt?

@Sleipnir Ik snap niet wat dat Processor i3 i5 i7 inhoud hoor haha, of heet de Processor gewoon zo? Naja, wat jij al zei hoe betere processor hoe duurder en wanneer ik dit niet nodig heb en het ook gewoon red met een goedkopere wil ik hier toch liever voorgaan. Alleen ik wil gewoon geen problemen krijgen met mijn laptop en dat ie ook gewoon snel werkt en niet steeds vastloopt wanneer ik meerdere programma’s open heb staan… Maar dat wil dus niet met deze Toshiba Satellite, denk je?

A, ja. Illustrator is vector georiënteerd. Daarvoor heb je dus redelijk wat geheugen en een flinke grafische kaart voor nodig. Zeker wanneer je grotere bestanden hebt. Als je naar een goede computerwinkel gaat met deze informatie kunnen ze je uitstekend helpen. Je geeft gewoon je budget op, de eisen van school en de programma’s die je moet gebruiken.

Ik zou trouwens altijd voor windows gaan als het voor school is. Als je met groepswerk bezig bent kan het wel een storend werken als iemand een ander besturingssysteem heeft.

Ik heb ook een MacBook Air haha, ik kan hem zeker aanraden! Ikzelf koop liever een MB Air voor meer geld dan een andere laptop voor minder geld, aangezien ik weet dat de MB het dubbel en dwars waard is. Je kan ook gewoon Windows op je MB zetten en ook Office, geen probleem.

Als ik jou was, zou ik eens langs een MediaMarkt of Saturn ofzo gaan en met iemand praten die weet waar het het over heeft. Ze kunnen je trouwens in die winkels ook een goede korting geven als je een beetje kan onderhandelen :wink: In dat soort grote winkels gaat dat het makkelijkst, zo heb ik mijn MB Air met veel korting gekocht daar.

Heel erg bedankt allemaal!

Ik ga vanavond maar eens weer naar de media markt en leg daar mijn eisen voor en kijk dan welke laptops wel of niet geschikt zijn… Zelf wil ik ook graag een MacBook maar hier zijn mijn ouders het niet mee eens.

Ja dat i3 etc staat voor de kracht van de processor. Als je een sterkere processor hebt, kan je dus meer programma’s tegelijk open hebben + loopt ie minder snel en minder lang vast (als het gebeurt). Mijn laptop met een intel core i3 kostte me 388 euro, dus als je even op een aanbieding let kan je het wel voor een goede prijs krijgen hoor!

Ik ben bij de media markt langs geweest en de verkoper zei dat de Macbook Air geen grafische kaart heeft dus deze ook niet geschikt is, een MacBook Pro zou de beste optie volgens hem zijn. (Zit tegen de 1200,- aan) Dus ik vroeg naar een Windows, hij zei dat ik beter voor een MB kan gaan omdat deze veel langer mee gaan, een windows ging volgens hem al snel achteruit en werd een snel een stuk trager en als ik voor een windows ging zat ik alsnog tegen de 1000.- aan, dus kon ik beter 200.- meer betalen en dan voor een MB gaan die zijn waarde houdt.

Ik krijg wel 6% korting dus dan betaal ik net iets meer dan 1000.- voor MacBook Pro.

Wat vinden jullie?

Hoihoi,

Ik heb ook deze opleiding gedaan van 3 jaar en had hiervoor een asus X52J met windows 7. Hij koste rond de 600 à 700 euro.
Hier heb ik photoshop op staan, illustrator en alle standaard microsoft programma’s zoals word, powerpoint, excel etc.
De laptop gebruik ik ook privè als computer zegmaar, dus heb er ook duizenden foto’s en muziek op staan.
Ik heb de laptop nu al 3 jaar en werkt nog netjes, hij is na al die programma’s en extra bestanden niet slomer geworden en kon ook photoshop en illustrator tegelijk aan hebben staan + muziek en internet enzo.

Notebook: Asus X52J (X52 Serie)
Processor: Intel Core i3 350M
Grafische Kaart: ATI Mobility Radeon HD 5145
Beeldscherm: 15.6 inch, 16:9, 1366x768 pixels, glimmend: ja
Gewicht: 2.7kg

Ik zou persoonlijk niet voor een macbook gaan omdat waarschijnlijk de halve klas zo’n ding niet zou kunnen betalen.
Als je dan moet samenwerken is dat een heel gedoe met die bestanden.