Langstudeerboetes juridisch haalbaar.

[i]DEN HAAG - Ondanks de eerdere stellingname van verscheidene studentenorganisaties dat de 3000 euro boete voor langstudeerders op meerdere gronden onrechtmatig zou zijn, denkt staatssecretaris Halbe Zijlstra (Hoger Onderwijs) nog altijd het tegenovergestelde.

Dat meldde hij maandag in een brief aan de Tweede Kamer.
Het schrijven is een reactie op het juridische advies dat door de studenten was ingewonnen bij advocatenkantoor Stibbe.

Volgens het advocatenkantoor is het wetsvoorstel onder meer gebrekkig gemotiveerd. Ook zou de maatregel inbreuk doen op het beginsel van rechtszekerheid en de toegankelijkheid van onderwijs. Tevens zou de voorgenomen boete een vorm van discriminatie zijn.
Volgens Zijlstra is van al die zaken echter geen sprake. Hij wil vanaf komend collegejaar iedere langstudeerder 3000 euro extra laten betalen.

Bron; www.nu.nl

Belachelijk! Ik heb er geen woorden voor… Ik ben benieuwd wie hier allemaal mee te maken gaan krijgen…[/i]

Wanneer ben je een langstudeerder? Ik heb het wel gehoord in het nieuws, maar me er niet echt in verdiept!

Ik vind het niet zo’n gek plan hoor. Het is natuurlijk lullig voor degene die wel moeite doen voor hun studie en als langstudeerder wordt aangezien, maar voor degene die alleen maar zitten te lanterfanten vindt ik het best terecht.

Maar hoe onderscheid je dat dan? Je straft nu natuurlijk ook studeerders die bijv. een langere stageperiode hebben of een extra project naast hun studie doen. Of mensen die chronisch ziek zijn en daardoor vaak niet op school kunnen zijn.

@Moonstone dat dacht ik dus ook! Maar het ligt er natuurlijk aan wanneer je als langstudeerder wordt gezien!

Oh, dan staat er wel veel druk achter. Op zich vind ik het een goed idee, er zijn mensen die eeuwig te lijken studeren. Maar één jaar studieachterstand vind ik helemaal niet zo veel, dat zou dus echt een slechte maatregel zijn!

Geldt dit ook voor MBO-studenten, overigens? Ik hoor alsmaar ‘Master’ of ‘Bachelor’ opleidingen vallen, maar over de MBO’s wordt niet gesproken.

Ik vind het echt bullshit, er worden met deze regeling zoveel mensen gestraft die helemaal niks fout doen. Zoals inderdaad extra stages en studie-projecten. Ook als je vanwege ziekte of een andere medische reden uit de running bent geweest word je gewoon keihard gepakt door deze regeling. Echt onterecht. De lang-studeerders die inderdaad geen fuck doen zouden ze er op een andere manier mee moeten straffen. Deze methode is totaaaaal niet waterdicht.

Jaaa klopt, er zit bij mij iemand op de hogeschool die al 9 jaar over haar studie doet! En dat was vorig jaar…dus dan zal dit haar 10de jaar zijn? Maar ze doet ook veel voor de studievereniging, denk dat dat ook ermee te maken heeft…en zo zitten er nog een paar personen die 8/9 jaar op de hoge school zitten.

Als ik “MBO studievertraging” google, is er niks over te vinden, dus het zal niet zo zijn, denk ik? Google geeft gelijk aan of ik niet HBO bedoel x)