lange teksten leren!

mensen help me! ik moet voor biologie hele lange teksten leren voor morgen! hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Samenvatten, goed concentreren op de tekst, dus leg alles wat je af kan leiden weg.

Ik probeerde er altijd begrippen van te maken en die onder elkaar te zetten. en die gewoon in m’n hoofd te stampen. (kan ook met wrts.)

Dus als er wordt uitgelegd wat een organisme is in verhaal vorm. Dan zet jij neer:
Organisme = Een levend wezen.

En zo maar door tot dat je alles uit de tekst hebt gehaald. Succes. :slightly_smiling_face:

Van de computer af, dat sowieso. Verdeel de tekst in kleinere stukjes en leer die apart. Maak als je tijd heb samenvatting of een begrippenlijst.

Lol ikmoet ook voormorgen heel veel tekst leren voor bio. Ik was bezig met samenvatten, maar ik viel bijna in slaap, omdat ik gister tot ongeveer 12 uur aan het leren was voor wiskunde en vanochtend al om 6 uur opstond om te leren voor scheikunde.

Maar even ontopic:samenvatting / begrippenlijst maken.

Haha ik heb morgen ook een bio toets! Maar wat het beste helpt voor mij is samenvatten, omdat je dan al een beetje leert en je niet afgeleid raakt. Ik heb namelijk vaak dat als ik een tekst ga lezen ik ongeveer 5 zinnen heb gelezen en dan denk: wat heb ik eigenlijk gelezen? Dus dan moet ik heel vaak opnieuw lezen. Samenvattingen maken dus!

Weet iemand wat ‘inwendige factoren’ inhouden?

Je bent zowiezo te laat begonnen. Verder… schema’s maken. Selecteer schematjes uit de tekst zet dingen bij elkaar die bij elkaar horen en werk ze uit.

Probeer de logica te zien van de stof en groepeer dingen die bij elkaar horen. Probeer ezelsbruggetjes te maken als dat gaat en vat zo summier mogelijk de stof samen. En hak grote brokken stof in kleinere stukjes. Oh, en nog een goedbedoelde tip? Begin in de toekomst wat eerder met leren.