lange reis tijd

Beste mensen
oke ik heb echt jullie advies en ervaringen nodig. zijn er meiden die lang moeten reizen voor hun studie en hoelang.

Ik wil namelijk een studie volgen die 1:33-1:45 uur reizen is. ik ben dus 3 uur in totaal kwijt aan reizen. op kamers is geen optie. studie duurt drie jaar. en het is mijn droom studie, ik kan kan daar echt alles voor doen. en nee die studie kan ik ook niet daar volgen waar ik woon.

dus is het te doen als je echt motiveerd ben of hoe dan ook moet ik het niet doen.

:frowning_face:

dit is dus ook zo bij mij! ik moet ook ruim 2 uur reizen maar omdat ik het persè wil doe ik gewoon de opleiding, voor mij is t trouwens ook 2 jaar en omdat ik nog 16 ben kan ik elke dag mooi bedrag gaan betalen 2 jaar lang…

Het kan in principe nog wel hoor. Mijn stage was 2 uur en drie kwartier heen en dan weer 2 uur en 3 kwartier terug. Dat was serieus wel heel erg lang, maar 1,5 uur is best wel te doen denk ik.
Iig zeker proberen, want als je gewoon echt gemotiveerd bent, vind je het vaak niet eens erg om te reizen :slightly_smiling_face:

Ik moest ruim 2,5 uur (enkele reis) reizen naar mij vorige school. Ik probeerde ik de trein vaak vast wat te leren zodat ik als ik thuis kwam niets meer hoefde te doen, al is dat in de spits soms best lastig…
Als je je studie echt leuk vind is het zeker het reizen waard! En wie weet zitten er op school of in de klas wel meer mensen die uit dezelfde omgeving komen en kan je samen gaan reizen :slightly_smiling_face:.

Ik ken twee mensen die bijna 2 uur moesten reizen (4 uur per dag) voor hun studie. Na een tijdje vinden ze het gewoon normaal. Ze zijn alleen soms wat later thuis dan anderen.

Ik heb voor middelbare school ook drie, soms vier uur gereisd per dag. Maar na een tijd logeerde ik paar dagen bij vrienden, om toch f dat fysieke stuk te besparen.
Misschien dat je gewoon 1 nachtje straks bij een, dan komende vriend/vriendin, kan logeren. Bijv donderdag na schooltijd erheen en vrijdag na school pak je gewoon weer bus trein oid naar huis en heb je lekker weekend. Dat deed ik.
Ook wel eens maandagmiddag tot dinsdagochtend. Scheelde echt.
Als het je droomstudie is… Mar t blijft natuurlijk jou beslissing. Lastige keuze is het natuurlijk wel f.

Tsjah ik heb een tijdje 2 uur heen en 2 uur terug gerezen en na 3 maanden was ik het toch wel zat. Terwijl het wel een droom studie was.

Maar gewoon doen als het je droom studie is :slightly_smiling_face:

bedankt voor de reacties allemaal. Ik ga het gewoon proberen want ik heb echt enorm veel motivatie. mijn hele leven zou namelijk veranderen daarna.

en fijn om te weten dat er ook anderen zijn en dat het te doen is.

Ik reis nu ook al 3 jaar lang 1,5 uur heen en 1,5 uur terug naar school en ik vind het best te doen. Dus ga ervoor inderdaad, als je deze opleiding zo graag wil doen! :]

Dat is zeker te doen! Zeker als je de motivatie hebt. Ik ben nu twee jaar lang bezig met mijn studie en mijn reistijd is in totaal op een dag 5 uur, zonder vertragingen. Het is vermoeiend, maar als je een goed boek meeneemt of colleges voorbereid in de trein merk je er niets van.

Ik moet volgend jaar in totaal ook zo’n 4 uur per dag reizen. Maar het lijkt me handig om alvast in de trein te studeren enzo, dan hoef je thuis niks meer te doen.

Die reistijd is wel te doen, in die tijd kan je ook dingen van school doen! (:

Ik heb voor mijn studie tijdelijk 4 uur per dag moeten reizen, maar wat voor mij goed werkte: huiswerk doen in de trein! Dat bespaart je thuis veel werk, want dat reizen is wel vermoeiend.

Ik moet ook even lang reizen als jou voor mijn studie maar het is te doen. Huiswerk kan je dan lekker onderweg maken. Maar ik werd er ook heel moe van vorig jaar dan moest ik gelijk van de trein naar huis fietsen en daarna naar de sporthal om te sporten. Dan was ik veel te moe om nog te sporten eigenlijk. Maar ik zat toen wel van half 9 tot 5 uur met mijn rooster geloof ik. Dus dat is behoorlijk lang meestal heb je dat niet :stuck_out_tongue:

Niet lullig bedoeld ofzo, maar ik vind anderhalf uur reizen echt niet veel? Ik ga dit jaar ook aan een studie beginnen waar ik iets korter moet reizen terwijl ik gewend ben 10 minuten te fietsen maar ik vind het totaal niet erg! Maarja, ik hou er dan ook wel van om in de trein te zitten.
Als je het echt wilt moet je het gewoon doen, ik ken iemand die moet elke dag heen 3,5 reizen omdat die nog op zoek is naar een kamer, je kunt het dus ook erger hebben!

Succes!

Ik heb t vijf jaar lang gedaan vijf dagen in de week 2 uur heen 2 uur terug en het gekke is je richt je leven er naar in! Het is niet superleuk maar wel goed te doen. Zeker die 2 uur terug naar huis was echt even mijn rustmomentje van de dag! Gewoon zitten en lekker muziekje luisteren! Tijdschriftje/boek lezen. Op de heenweg maakte ik vaak huiswerk!

Mijn broer moest ook elke dag meerdere uren reizen omdat hij liever niet op kamers ging, maar dat werd al snel vervelend. Je moet er rekening mee houden dat je altijd uren moet reizen, ook als je maar een uurtje les hebt. Ook wordt het moeilijker om er een vriendenkring op te bouwen, omdat je elkaar vaak alleen bij je studie ziet en buiten je studie om niet veel tijd hebt om af te spreken omdat je zo lang moet reizen. Als je echt gemotiveerd bent zou ik het sowieso proberen, maar als ik jou was zou ik ondertussen ook uitzoeken of je niet af en toe bij iemand kan overnachten ofzo.

echt super fijn om te lezen dat het te doen is. want ik heb echt besloten dat ik het ga doen maar ik hoorde van al mijn vrienden dat het niet te doen is en dat ik het na 1 maand op ga geven. ze hebben mijn echt bang gemaakt toen. maar nu kan niemand me tegenhouden. dankjewel mensen. <3

en wat ook heel fijn is dat ik niet hoef te overstappen, het is een trein dus dan kan ik ook heel makkelijk aan een stuk door aan mijn huiswerk werken.

btw een vraag: weet iemand of je tijdens je master ook OV mag lenen en hoelang? ik heb het op duo gezocht maar daar kon ik het niet vinden :frowning_face:

Op dit moment geldt dat je recht hebt op het studentenreisproduct voor de nominale duur van je studie plus één jaar. Onder studie wordt bachelor en master verstaan, dus als je een universitaire studie doet met een eenjarige masteropleiding komt dat neer op 3 (bachelor) + 1 (master) + 1 (extra) = 5 jaar. Als je een masteropleiding wil volgen na een hbo-bacheloropleiding, weet ik niet precies hoe het zit.

Maar inmiddels is het kabinet van plan met ingang van 1 september 2014 een sociaal leenstelsel in te voeren voor masteropleidingen, en bovendien wordt er gesproken over het omzetten van het studentenreisproduct naar een ander soort OV-product voor alle studenten per 1 januari 2016. Dus hoe dit alles er over drie of vier jaar voor jou uitziet, is nu niet te zeggen.