Lager libido door pil, spiraaltje?

Hey meiden heb een vraagje voor jullie.
Sinds ik de pil slik ben ik moe, heb ik moodswings en een veeeel lager libido. Beetje rondgezocht op het internet en ik zag dat er meerdere mensen met dit probleem zaten. Ik zit dus te twijfelen om een spiraaltje te nemen. Ik lees dat de moodswings een stuk minder worden, menstruatie wordt een stuk lichter of verdwijnt helemaal (bij de mirena) en libido stijgt weer! Dus ik vroeg me af of een van jullie ervaring heeft met eerst de pil slikken en overstappen op een spiraaltje. Alvast bedankt voor t lezen en helpen haha :slightly_smiling_face:

Ik heb geen ervaring met de pil slikken en daarna een spiraal, maar wel met de pil slikken en daarna een implanon (hormoonstaafje in je arm).

Ik begon op mijn 14e met de pil slikken, omdat ik graag de zekerheid wilde dat ik niet zwanger zou worden, het condoom vond ik toch iets te risicovol naar mijn mening. Ik heb de pil geslikt tot begin mei dit jaar. Dus wel zo een 3 jaar bijna. Ik merkte dat ik niet lekker in mijn vel zat en ben ik overgestapt op de lichtste pil. Alleen had dit als nadeel dat ik steeds doorbraakbloedingen had, ook nog na 4 maanden. Toen ben ik voor de implanon gegaan. Dit is een hormoonstaafje wat aan de binnenkant van je bovenarm wordt geplaatst. Dit heeft als voordeel dat het een stuk minder pijnlijk is dan een spiraal. Deze kan namelijk flink pijn doen als deze gezet wordt. Bij de implanon was het dat ik een verdoving kreeg, naald erin, implanon erin, naald eruit, pleister erop en klaar. Ik was nog geen 5 minuten binnen en ik heb er geen last van gehad.

Na 2 maanden had ik doorbraakbloedingen en deze week ben ik ongesteld geworden. Heel licht en ik had er amper last van. Wel een beetje humeurig en dat was het wel. Het is met een inlegkruisje op te vangen. Daar heb ik het wel voor over. Daarbij voel ik mij echt een stuk beter en voel ik mij weer lekker in mijn vel.

Als je nog vragen hebt wil ik die natuurlijk beantwoorden.

@LTDS: vind je het niet vervelend dat je nu niet meer weet wanneer (en of) je ongesteld wordt? Tenminste, ik had gelezen dat het je hele menstruatiecylus door de war schopt, dat sommige vrouwen niet meer ongesteld worden, sommige minder, en anderen langer/zwaarder.

Ik heb zelf geen ervaring met een spiraaltje maar ik weet dat mijn zus de nuvaring gebruikt, die breng je een keer per maand zelf in, na 3 weken haal je hem eruit, dan wordt je ongesteld en na een week breng je een nieuwe in. Dat schijnt heel goed te werken, en hij geeft alleen plaatselijk hormonen af dus je hebt er geen last van. Verder is het niet pijnlijk, misschien ook iets om te overwegen?

Je zou in principe ook een andere pil kunnen proberen, als je nog steeds de pil zou willen gebruiken. Een drie-fasen-pil of een lichtere pil bijvoorbeeld.

Nee, ik heb dan een dag wat buikpijn voordat ik ongesteld wordt en daar merk ik het aan. Ik heb altijd iets bij me en ik vind het ook niet onprettig. Het is nu ook een keer geweest na 3 maanden en het is echt heeeeeeel weinig, dus misschien is het nu wel nog 3 maanden of langer dat ik niet ongesteld wordt. Het is logisch dat het je menstruatie cyclus in de war schopt, want het je krijgt geen rijp eitje meer. De een heeft meer geluk dan de ander, en dat is hetzelfde met de pil en met een spiraal. Heel veel blijven ook ongesteld en worden het langer en zwaarder met een spiraal of pil. Kwestie van uit proberen!

Ik raad aan om eerst een andere pil te proberen gezien het plaatsen van een mirena best pijnlijk kan zijn (zelfs als hij geplaatst wordt tijdens je menstruatie, dat schijnt het beste moment te zijn).
Probeer dan wel een pil met een ander hormoon dan deze pil.
Als je dan nog last hebt van deze symptomen kun je er altijd nog voor kiezen om over te stappen op een ander middel.

-

Ik heb een spiraaltje, maar wel een koperspiraal.
Deze heb ik omdat ik 7 pillen was vergeten en er dus (grote) kans op zwangerschap was. (7 pillen klinkt veel, ik was door vakantie vergeten na mijn stopweek weer te beginnen :hammer: )

Ik vind het ideaal: je hoeft nergens om te denken, geen stress of je niet iets vergeten bent, en na een maand word je gewoon ongesteld.

Je kunt hem bij de huisarts laten zetten, ik heb hem bij de gynaecoloog laten zetten.
Ik weet dus niet precies hoe het bij de huisarts gaat, maar het zal wel ongeveer hetzelfde gaan.
Ik kwam daar binnen, even gepraat over waarom ik hem wilde en hoe het in zn gang zou gaan. Toen kon ik me van onderen uitkleden en op het bed/bank komen liggen. Vervolgens gingen ze eerst een echo maken om te kijken hoe mijn baarmoeder ligt. Hierdoor weet de gynaecoloog beter hoe hij het spiraaltje in moet brengen. Die echo gebeurt niet van buiten maar van binnen. xD En je voelt er helemaal niets van.

Daarna wordt er een eendenbek ingebracht zodat je vagina wat meer openstaat. Dit kun je een beetje voelen, beetje irritant gevoel maar je went er snel aan. Dan wordt het spiraaltje ingebracht. Dit doen ze stukje voor stukje, en ze vragen steeds of het pijn doet en of ze verder mogen gaan. Je bent dus zelf helemaal in controle. :slightly_smiling_face:
Op een gegeven moment moest ik even hoesten, en dan doen ze het laatste stukje. Dat is een beetje pijnlijk. Voelt alsof je ongesteld wordt en rugkrampen hebt.

Nu is het klaar, ze maken nog een echo om te kijken of het goed zit, en dan mag je je weer aankleden.
Na het inbrengen kun je een beetje bloeden. Ook kun je rugkrampen krijgen/houden, voelt gewoon alsof je ongesteld bent.
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Maar toch raad ik je aan nog even over te stappen op een andere pil. Dat is veel gemakkelijker en minder pijnlijk dan een spiraaltje!

Ik heb hier ook last van.
Slik nu de Diane35 en ben bang dat mijn acné terug komt als ik ermee stop.
Mijn libido is een drama op het moment.

Ik ben door meisjes als jullie bang dat als ik ooit stop met de pil dat ik al helemaal een nymfomane ga worden :flushed: .

-

Ik heb de pil geslikt, ben daarna 4 maanden gestopt en heb nu ongeveer 3 maanden een mirena spiraal. Ik moet zeggen dat mijn libido hetzelfde is als toen ik de pil had, in die 4 maanden ertussen was mijn libido in ieder geval een stuk hoger. Moodswings zijn wel minder geworden, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat ik niet meer menstrueer. Verder kan ik alleen maar positief zijn over mirena want het is gewoon ideaal. Niet meer ongesteld, geen buikpijn meer, helaas wel iets meer puistjes, geen hoofdpijn meer, je hoeft 5 jaar nergens meer aan te denken. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik heel erg gevoelig ben voor hormonen, want ik kreeg ook gigantische hoofdpijn van de pil.

Ik ben gestopt met de pil en mijn libido is een stukje hoger geworden merk ik.

Dank jullie voor alle reacties! Ik ga zo maar even mn huisarts bellen om daar wat advies te vragen. Wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben hier hahaha