Lactose intolerant.

Hallo meiden,

ik heb een probleem met voeding.
Ik ben namelijk lactose intolerant verklaard een paar dagen geleden…
dit komt niet goed uit, want ik sport heel veel en mij is dus aangeraden
om veel zuivel producten en eiwitten te eten.
Daar mag ik nu dus heel veel niet meer van hebben.

Zijn er meer mensen lactose intolerant? & wat voor dingen eten/drinken jullie?
Ik zou graag wat tips krijgen.

xxxx

Ik heb het niet, maar eiwitten zitten nog steeds in vlees en noten.
Verder zijn er veel producten zonder lactose, ook melk zoals van het merk minus L.
Volgens mij bevat soja melk en amandel melk ook gewoon veel eiwitten.

Thanks!

Er zijn genoeg producten om dat te vervangen, eet inderdaad genoeg vlees, vis en noten en koop een soja of notenmelk die evt extra toevoegingen bevat die goed voor je is.

Wat ook erg goed is, is avocado. Daar zit veel ijzer, kalium en proteïne in.

Ik eet/drink zo min mogelijk producten die lactose bevatten, ik ben er niet intolerant voor maar heb gevoelige darmen en lactose is niet echt goed voor je darmen.

Ik ben het ook en kreeg juist te horen dat ik te veel eiwitten at haha.

Vlees vis vega, extra eieren bij het avondeten. Dit is simpel.
Maar verder, op brood gewoon pindakaas of notenpasta’s bijv.
Of omelet, gebakken eieren etc.
En drinken heb je natuurlijk gewoon sojamelk etc en kun je verder sojayoghurt etc eten.
Verder kun je gewoon platte kaas eten. De plakken 48+ Goudse kaas is vrijwel altijd lactose vrij. Check dit echter wel.
Je komt echt absoluut geen eiwitten te kort.
Verder heb je natuurlijk nog NOTEN!

En nog als extra, variatie…
Rijstemelk, havermelk, amandelmelk etc (drink ik zelf niet, te prijzig), veel vleeswaren zijn ook lactosevrije (check! Etiket!!) en als groente 's avonds vaker kiezen voor bijv witte bonen, kidneybonen, kikkererwten, linzen etc. Ook weer extra eiwitten. Meer dan de meeste groente.

@ iedereen hier die rijstmelk of notenmelk noemt: daar zit totaal geen eiwitten in!! 0,1 gram per 100 ml zit in de rijstmelk die ik hier heb…
de rest zijn verder wel goede tips hoor!

Ik ben zelf niet lactose-intolerant maar ik vermijd wel lactose in mijn voeding omdat ik jarenlang eczema had die door lactose te vermijden quasi verdwenen is.

Je kan heel veel lactosevrije producten vinden en er zijn ook veel vervangers met soja. Je zal een paar dingen moeten opgeven omdat ze niet lactosevrij te vinden zijn en ook veel dingen zelf moeten bereiden zodat je ze toch nog kunt eten (vb pizza zelf maken met lactosevrij mozarella…). Ga zeker ook in natuurwinkels en biowinkels kijken want die hebben vaak een ruimer assortiment. Tegenwoordig vind je al lactosevrije melk, yoghurt, kaas, room, ijs, boter…

Je kan zeker nog voldoende proteinen binnenkrijgen als je lactosevrij eet. Uiteindelijk kan je bijna alles vervangen met een lactosevrije variant en die bevat dan nog steeds evenveel proteinen als de gewone variant. En zoals hierboven ook al gezegd kun je perfect eieren, noten, vlees etc als proteinebron gebruiken.

Harde nederlandse kaas is in principe lactosevrij. Van kefir wordt ook gezegd dat dat lactosevrij is.
Het is wel even wennen maar uiteindelijk zal je merken dat lactosevrij eten best wel meevalt.

Aaaah dat is echt irritant lijkt mij… Succes !

Notenmelk is iets heel anders dan rijstmelk, daarbij zijn er weer superveel soorten notenmelk. Amandelmelk bvb bevat een vrij hoog gehalte eiwitten… :wink:

@Nathalie, in de supermarkten hebben zelf gewoon lactosevrije melk en yoghurt etc :slightly_smiling_face:
Zelfs bij de Aldi en Lidl heb je lactosevrije melk.
Vind die natuur/biowinkels echt prijzig.
Ah heeft ook veel eigen merk lactose vrij en Vivera is ook goed betaalbaar in vergelijking met bijv. Alpro soya.
Al is Alpro alsnog goedkoper dan bijv. Minus L.
En qua broodbeleg is je variatie alsnog bizar hoog gelukkig (behalve als je ook veganistisch bent ernaast :wink:)

Mijn zussen zijn beide lactose intolerant en eten nog steeds allerlei producten waar melk in zit die moeilijk te vermijden zijn, ze slikken gewoon pilletjes, dus dan lijkt het probleem me gewoon opgelost?

huh helemaal niet hoor!

of maak je zelf amandelmelk ofzo?
ik haal gewoon zo’n pak uit de supermarkt van alpro… volgens de site zit er 0,5 gr eiwit per 100 ml in…

Ik heb niet op google gekeken wat deze ‘ziekte’ is, maar als het is dat je geen lactose mag en als je het wel eet/drinkt er dan darmklachten van krijgt … ik ken iemand die dat ook heeft!

Bij de coop en lidl kan je sowieso lactose vrije melk kopen (smaakt iets zoeter, komt uit duitsland en heet geloof ik Lactose-Frei) en je hebt speciale pillen (zitten in een geel doosje en smaken naar melk) die je dan in neemt voordat je iets met lactose eet. Hierdoor krijg je geen buikpijn. Helaas weet ik niet of je deze pillen in nederland kan kopen omdat die persoon ze van een vriendin uit een ander land gekregen heeft.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Ik ben ook lactose intolerant! Van Campina heb je gewoon houdbare en Verse melk en die is echt super lekker. Die pilletjes werken bij mij echt niet! Ik krijg er gewoon nog een opgezette buik van en mega veel buikpijn. Qua stoelgang helpt het wel een beetje. Ik denk dat er veel frequenties zijn qua intolerant zijn :slightly_smiling_face:.

Ik ben ook lactose intolerant, vorig jaar geworden waarschijnlijk door een voedselvergiftiging… Ik probeer eigenlijk alles te vermujden maar anders neem ik speciale pilletjes

Jaaa ik heb dat ook de pijn houd ik wel en de diarree ook maar iets minder dus dat is al fijner… iedereen denkt altijd maar dat ik dan een pilletje kan nemen en dan is het klaar. Ja als ik er 5 neem maar dan heb ik nog last. Maarja als ik er zin in heb moet ik maar de consequenties aanvaarden… je hebt ook lactosevrije houdbare melk van ah eigenmerk en geloof dat je heel veel minus l producten hebt bij de jumbo maar daar kom ik nooit

Ik vind niet dat je kan zeggen dat er makkelijk mee te leven valt… Melk zit in de raarste dingen zelfs in pakjes sap… En ik woon in de buurt van de AH xl en daar hebben ze alleen lactose vrije melk… en soja maar dat vind ik super vies… Nu met dit warme weer keek ik voor ijs en mijn enige optie was waterijs en zelfs in sommige waterijsjes zit melk… in al het brood zit bijna melk ook in onze ah xl hadden ze geen brood zonder melk en bij de natuurwinkel is het idd prijzig niet even dicht bij en brood op basis van water smaakt voor geen meter…

sorry als mijn berichtjes raar zijn zit op mob haha

Ik haal zowel mijn amandelmelk als mn hazelnootmelk uit de natuursupermarkt en bij de amandel zit er 21% van je dagelijkse hoeveelheid in en bij de hazelnoot ietsje minder geloof ik.
Heb de pakken niet bij de hand nu.