Labrador of Berner sennen?

Heee,

Ik mag een hond! Superleuk, maar ik zit heel erg te twijfelen tussen een labrador en een berner sennen… Ik vind ze allebei mooi, maar wat raden jullie me aan? We willen een lieve hond, lief naar iedereen, goed met katten, minder verharen en hij moet ook ongeveer 4 dagen in de week 6 uur alleen kunnen zijn…

Wie kan me helpen?

x

Voor het verharen zou ik voor een Labrador gaan, want een Berner Sennen heeft wel heel lange haren :’) De Appenzeller Sennenhond is een soort van Berner Sennen maar dan wel met kortere haren, als dat misschien een oplossing is.

Sowieso kan je hem/haar in het begin niet 6 uur per dag alleen laten. Ik weet niet of je een puppy neemt, maar dat kost echt bakken met geld, tijd en vooral geduld.
Maar ook als je geen puppy neemt moet je er veel energie in stoppen wil je een band opbouwen. Daar moet je rekening mee houden ;3

Ik wil geen puppy, omdat ik weet dat ik niet voldoende tijd met hem kan besteden om helemaal op te voeden en zindelijk te maken etc… Een volwassen hond liever, maar dan ga ik wel zoeken naar honden die het al gewend zijn om lang alleen te zijn,

Dankje x

Thaaankss, ook een mooie hond!

Ik heb zelf een labrador en het is oprecht de meest leuke hond die ik ken. Doet niks kwaad, is binnen rustig en kan goed omgaan met kinderen en andere dieren, maar kan buiten ook actief zijn. Het is dus niet dat het een slome hond is.

Ook met een volwassen hond moet je een band opbouwen, 's ochtends uitlaten, het liefst ook 's middags en 's avonds, elke dag, je kan minder snel op vakantie of dagen weg, het kost bakken met geld etc.
Misschien wist je dit allemaal al, maar ik wil gewoon dat je er goed over na denkt. :slightly_smiling_face:

Ik hoorde ook dat het een heel verschil is in karakter met welke kleur je neemt? Ik weet niet of dat waar is, maar welke kleur labrador heb jij dan?

Als je een volwassen hond wil kan je ook eens bij een asiel gaan kijken. Daar kunnen ze meestal ook vertellen hoe de hond is in omgang en of de hond om kan gaan met kinderen en katten, of dat hij lang alleen kan zijn e.d. Alleen moet je dan niet persee een bepaald ras willen.

Lange of korte haren zegt niks. Wij hebben thuis een labrador en die verharen echt veel. Als ze in de ruiperiode zit, moet je sowieso elke dag stofzuigen, er liggen dan hele plukken haar door de kamer. Ook bijvoorbeeld jack russels ( die een korte vacht hebben) verharen veel.

Hoe vaak en wanneer zou je de hond uitlaten, want 6 uur 4 x per week is echt veel. Ik vind dat een hond minimaal sochtends smiddags, einde van de middag en voor het slapen gaan uit moet. En als je een herplaatser neemt kun je er niet vanuit gaan dat die al wel goed luistert en lang alleen kan zijn. Ik zou ondanks het verharen voor een labrador gaan, de berner sennen heeft veel gezondheidsproblemen en wordt minder oud (6 tot 8 jaar) en de labrador 12 tot 15 jaar

en misschien kun je deze vraag beter stellen op een hondenforum (bv. hondenpage.com)

Ook een volwassen hond moet je in het begin HEEL veel tijd in steken inderdaad. Net zoveel tijd als in een puppy.

Ja ze ruien ongeveer even hard, maar lange haren vind ik dan toch wel erger dan korte haren.
En over die leeftijd heb je wel gelijk, Berner Sennen hebben een heel lage leeftijdsverwachting

In jouw geval zal ik een Labrador nemen. Maar een Bernersenne vind ik leuker :slightly_smiling_face:

Of je kiest een mix : de golden retriever.
Hoge levensverwachting van de Labrador + lange haren ruim je makkelijker op dan korte.

Ik zou voor de labrador gaan.

Berner sennenhonden zijn JUIST altijd heel lief. Dat zijn echt hele vriendelijke honden van karakter, die alles goed vinden. Ik heb zelf een berner sennen, mijn vriend een labrador, het verschil in verharen is inderdaad dat de haren van berner sennen in propjes vallen en die van een labrador overal. Qua hoeveelheid haar is er niet veel verschil. Het is alleen inderdaad zo dat een berner sennen wat minder oud wordt dan een labrador. Succes met je keuze :slightly_smiling_face:

Het karakter van een hond ligt grotendeels aan het beestje zelf, al heeft het ras natuurlijk invloed. Labradors zijn meestal trouwe (gezins)honden, maar er kan net zo goed een valse tussen zitten. Kies alsjeblieft, ALSJEBLIEFT níet op uiterlijk, dat is het domste wat je kunt doen. En je zegt dat je weinig tijd ervoor hebt, weet je dan wel zeker dat je een hond wilt? Want als je nauwelijks aandacht aan hem kan besteden is het alleen maar zielig.

‘altijd’ mag je nooit zeggen he :grinning: bij elk ras zijn er wel rotte appels!

meestal, ach je begrijpt wat ik bedoel

Ik moet zeggen dat ik een hond 4x per week 6 uur alleen laten wel veel vind. Waarom wil je dan uberhaupt een hond?