Laatste tijd meer "ziektes"?

Ik heb het idee dat de laatste jaren er steeds meer ziektes, stoornissen of allergieën voorkomen. Ligt dit aan mij of ben ik de enige die het opmerkt?
Zoals dyslectie, dyscalculie, hooikoorts of glutenallergie. Ik had het er laatst met mijn vader over (die 56 is) en die zei dat toen hij jong was, dat soort dingen nog helemaal niet bestonden.
Ik zelf had vroeger ook geen idee van glutenallergie, tot ongeveer 2 jaar geleden. En sindsdien hoor ik er steeds meer over.

Wat vinden jullie hiervan? Zou het eraan kunnen liggen dat de wetenschap steeds sneller ontwikkelt, of is het meer dat ze de mensen in ‘hokjes’ willen plaatsen? Ik weet het niet zo goed.

Liefs. :grin:

Oh, en even voor alle duidelijkheid:
Dit is NIET aanvallend bedoeld met mensen die hebben wat ik gebruikte in de voorbeelden, natuurlijk niet.

Het wordt gewoon eerder ontdekt doordat de symptomen nu veelal bekend zijn bij mensen. Of doordat de wetenschap er meer onderzoek naar doet en verschillende behandelingen kan bieden.

Ik doe de opleiding pedagogiek en we hebben het hier ook wel een aantal keren over gehad of het goed was of niet.

Ik denk dat dat ontstaat door veel onderzoek wat gedaan word naar ziektes, mensen steeds meer weten en alle aandoeningen hebben tegenwoordig een naam.

wat ik ervan vind? Ik vind het wel best. Ik denk dat het een combinatie is van de snel ontwikkelende wetenschap en de labelmentaliteit.

Dit komt omdat er denk ik steeds meer onderzoek na gedaan worden, naar bepaalde stoornissen of psychologische dingen van mensen. En zodra veel mensen hetzelfde hebben geven ze daar denk ik een bepaalde naam aan. Het komt dus denk ik door de betere wetenschap.

Het is denk ik wel zo dat er steeds meer ontdekt wordt. Dingen als adhd of allergieen onderzoekten ze toen veel minder vaak. Nu wordt er veel sneller onderzoek gedaan. En ja dan is het inderdaad zo dat het lijkt alsof meer mensen het hebben.

Ik denk het eerlijk gezegd niet. Alleen vroeger vonden ze sommige personen (met een stoornis bijv.) gewoon een beetje ‘apart’. Gingen ze vaak niet testen op een stoornis. En allergieen zijn er ook altijd zo geweest denk ik. Misschien is het toevallig dat je er sinds die 2 jaar ineens heel veel over hoort. Ik ken maar één iemand die gluten allergie heeft. Maar misschien heb je wel gelijk hoor! Van die ziektes zou bijvoorbeeld wel kunnen.

Wij hadden het hier onlangs over bij psychologie.

Deze tijd heeft zowat iedereen een label. Iedereen die een beetje afwijkend gedrag vertoond van het ‘normale’ heeft al een of andere stoornis of is al ziek…

Die glutenallergie etc. kan denk ik te wijten zijn aan de massaconsumptie en dat we daar véél meer om geven dan om de werkelijke gezondheid van het voedsel + is onze wereld nu waarschijnlijk véél meer vervuild dan vroeger.

Dat komt omdat de wetenschap zich ontwikkelt, we ontdekken steeds meer dingen en geven dit een naam.

De kennis over ziektes ontwikkelt zich steeds meer. Daardoor kunnen er veel meer ziektes herkent worden.
Maar ik moet toegeven dat veel ziektes (te) veel aandacht krijgen. Wij hebben een stripje op de wc hangen met 2 moeders op een schoolplein die zeggen: “Neeee! Heeft die van jou nog steeds ADHD? Dat is toch al helemaal uit?!”

(Ik kende glutenallergie trouwens al heel lang, omdat mijn buurmeisje dat heeft)

tja ik weet ook niet echt of het goed is of niet… De testen naar dyslectie kun je bijvoorbeeld best goed vervalsen. Een meisje uit mijn klas heeft eigenlijk helemaal geen dyslectie (zegt ze zelf ook), maar omdat ze die test met opzet slecht gemaakt heeft, kreeg ze wel het recht op verlenging en minder strenge puntentelling ect.

Er is nu gewoon meer bekend, vroeger was het er ook, maar wisten mensen niet wat/dat het er was en vonden ze je gewoon dom als je niet kon spellen ofzo.

Ja ach het is de tijd, er is iets raars en mensen willen er een naampje voor zodat ze het kunnen benoemen.
Dyslectie heb je ook alleen als je slim bent. Ik zou wel eens willen weten hoe hoog het percentage dyslectici op VWO is en hoe hoog op het VMBO.

Het wordt nu gewoon algemeen bekender. Glutenallergie was onder de mensen heel onbekend, pas recentelijk door een campagne kwam het erg in beeld. Dyslectie geloofde men een jaar of 30-40 nog niet dat het bestond en ontkende men het ook echt. Nu is het wetenschappelijk aantoonbaar.
Ook zijn er nu eindelijk testen en andere dingen voor om het te ontdekken, wat eerst nog niet was.

@Maawtieh; Dat is wel heel zwak. Maar ze zal zichzelf er wel mee tegenkomen.

Dat is gewoon sneu en ik hoop dat haar gezin bij een zorgverzekeraar zit die het niet vergoed want dat gun ik haar dan niet eens.

Ja ik vind het ook heel dom hoor, maar ik denk dat er wel meer mensen zijn die zo denken en dat dus ook doen. Het zou slim zijn als ze die testen “strenger” maken, of in ieder geval meerdere testen afleggen. Zoiets dergelijks.

Ik denk niet dat er veel meer ziekten bijkomen hoor, mensen gaan alles simpelweg een naam geven en vooral die grote epidemieën krijgen teveel media aandacht waardoor het een hype wordt en het erger wordt neergezet dan het in werkelijkheid is.

Een combinatie van die twee. Ik geloof best dat er nu meer kennis e.d. over is, maar dat mensen sneller in een hokje gestopt worden speelt ook zeker mee :stuck_out_tongue:

Maar ik vind het wel raar dan als door de aandacht voor glutenallergie ‘ineens’ veel meer mensen het blijken te hebben. Als je allergie daarvoor hebt, krijg je buikpijn/jeuk dan wil je er lijkt mij toch wel achterkomen waar dat vandaan komt. Niet pas na jaren dat je ergens iets hebt gelezen over glutenallergie ofzo O.o

Mjah, maar een glutenallergie is niet altijd heel heftig. Mijn moeder kwam ook jaren later pas erachter dat ze een glutenallergie had. Ze merkte wel dat als ze bepaalde dingen at ze jeuk kreeg of dat ze maagkrampen en lichtophoping kreeg, maar ze dacht niet direct aan een allergie of een ziekte. Het zijn best kleine kwaaltjes, daar reageert niet iedereen heel ongerust op.