Laatste tijd enorm uitgeput

Hallo meiden…
ik weet even niet meer wat ik met mezelf aan moet. Ik ben enorm uitgeput, door alles. Ik zit in het examenjaar van MBO 4, ik doe het een jaar korter dan het reguliere traject (fasttrack). Dat betekent dat ik 2 jaar nu in 1 jaar stop, wat natuurlijk zo’n examenjaar extra zwaar maakt.
Daarnaast heb ik buiten de schooltijden om een studentenbedrijfje met enkele leerlingen uit andere klassen, wat ook nog ontzettend veel tijd kost. Daarnaast werk ik ook hele weekenden (er moet ook geld in het laatje komen). Als ik thuis kom van school, wil ik al mijn huiswerk netjes maken. Elke keer beloof ik mezelf dat ik het af ga krijgen, maar eenmaal thuis kan ik geen energie meer vinden. Ik ga de dagen volstrekt lusteloos door. Ik ga in oktober ook 2 weken met een vriendin een cursus in het buitenland volgen, waar ik toestemming heb van mijn SLBer. Ik heb er onwijs veel zin in en ik ga het echt niet laten schieten, maar dat betekend wel dat ik 2 weken les moet inhalen en deadlines eerder worden gesteld voor mij.
Ik heb het idee dat het me allemaal beetje te veel wordt. Het is pas het begin van het schooljaar en ik heb geen energie meer. Tijdens de lessen kan ik moeilijk energie vinden om op te letten of wat te gaan doen… Als ik thuis kom zit ik ook alleen maar op mijn kamer te ontspannen. Van mijn ouders krijg ik ook geen steun… Ze luisteren nooit naar me en willen nooit horen als ik iets wil vertellen.
Begin dit jaar heb ik een paar maanden bij de psycholoog gelopen, omdat ik wel eens depressief was. Toen moest ik stoppen met de therapie omdat de verzekering het niet meer vergoedt. Dat terwijl ik het nog echt nodig had, en het nu ook nodig heb. Ik zou het op zijn vroegst in januari weer naar een psycholoog kunnen voor 2 maanden. Ik weet even niet meer wat ik moet doen :frowning_face:

Ook paar keer last gehad van hartkloppingen wat super eng is ;o

Je neemt teveel hooi op je vork en het beste/enige dat je daaraan kan doen is een paar dingen laten vallen. Kan je niet vragen aan je medestudenten met wie je dat bedrijfje hebt of je even low profile kan gaan tot je weer rust hebt en dan terug opbouwen vb?

Misschien eens met een studieadviseur praten? Misschien is 2 in 1 jaar toch iets teveel van het goede en kun je beter het normale traject doen.

Sport je ook? Het schijnt dat sporten je meer energie geeft dan stil zitten en het maakt je ook blijer, schijnt.

Misschien inderdaad toch iets teveel van het goede, 2 jaar in 1. Wellicht een gesprek met de decaan aanvragen of met je slber. En sporten kan zeker helpen voor wat meer energie.

Ik wil eigenlijk niet terug naar het reguliere traject. De opleiding zelf gaat me makkelijk af, vorig jaar heb ik geen enkele onvoldoende behaald, en de stof ging zelfs wat te traag. Ik wil hierna ook verder studeren aan het HBO Bedankt allemaal voor de reacties :slightly_smiling_face:

Soms is het toch echt beter om naar je gezondheid te luisteren. Ik snap heel goed dat je liever sneller over je MBO wil doen hoor, maar blijkbaar werkt dat lichamelijk en geestelijk voor jou niet en is dat teveel gevraagt (als ik even zo mag oordelen). Als het echt doorslaat in een serieuze depressie ben je verder van huis. Door te kiezen voor gewoon 1 jaar ipv 2, word het waarschijnlijk weer wat rustiger.