l

-’

Wat doet hij dan zoal? Want als ik jouw voorbeeld lees, denk ik aan doorsnee broer-zus pesterijen.

waar heb je die grote nutella pot gevonden van op je ava?

Hm. Ook last van, hij is twee maanden weggeweest en ik heb hem geen minuut gemist.
Upje voor jou, ik heb zelf geen tips. Alleen negeren helpt wel s.

bij de makro hebben ze die

gezien in spanje ! ~

hhh

Ik denk dat dat in ieder huis wel gebeurt. Kun je geen wachtwoord op je mobiel zetten

het beste wat je kan doen is hem negeren, ga niet tegen hem schreeuwen dat hij moet ophouden of dat hij vervelend is. Dat is voor hem de lol er juist aan. Doe alsof het je koud laat wat hij doet hoe moeilijk dat ook voor je is, maar zo is voor hem het plezier eraf en zal die vast na een tijdje stoppen

Hee, ik heb precies hetzelfde al zolang ik het me kan herinneren. Mijn ouders zijn gescheiden en had een paar maanden geleden besloten naar m’n vader te verhuizen. Ik moest wel naar een andere school en alles maar ik had het ervoor over. Als ik het tegen iemand vertelde kreeg ik altijd het antwoord: jaa broers en zussen hebben altijd ruzie, hoort erbij. Toen ik vertelde tegen m’n moeder dat ik naar m’n vader wilde, moest ze dagen lang huilen en kon niet eens meer werken. Toen heb ik een vertrouwingspersoon gezocht en die heeft gepraat met m’n ouders. Het ging een tijdje goed, maar nu gaat het weer de slechte kant op. Ik blijf zo lang mogelijk op school of bij vriendinnen. Thuis kom ik alleen bij het eten even beneden. Ik snap je en ik weet dat veel mensen het onderschatten. Mijn tip is om het vooral niet te negeren maar echt wat terug te doen, dat heeft bij mij geholpen. Anders denkt je broer dat hij de baas is in huis. Ik weet niet hoe erg het bij jou is, maar die vertrouwenspersoon heeft me goed geholpen. X

Negeren werkt met dit soort dingen altijd het beste. Als hij geen reactie krijgt is het ook niet leuk meer om te doen.

vvvv

@Fifteen, ik probeer dat best vaak. Maar het lukt niet. :flushed:

hjjjhkjhjk

Ik zal het proberen. =]

Hoe oud is hij? Vraag of hij zo’n triest leven heeft dat hij met jouw leven moet meekijken… Weet je trouwens zeker dat hij kan meekijken of zegt hij dat maar?

Jaa, ik ken het. Mijn broer werd ook een soort vader voor mij. Ik zou ook meer erover praten met je ouders totdat ze echt doorhebben hoe erg je het vind

Echt meekijken, sites invoeren. Ik zie het ook gewoon op m’n laptop scherm, als ik een spel doe of zo. Blóed irritant. Hij is 16… ’

Het kan een puberale fase zijn die vanzelf weer over waait, maar ik zou serieus met hem gaan praten. Dit heeft in mijn geval erg goed gewerkt! Ik ben over het algemeen altijd redelijk close met mijn broer geweest, maar op een bepaald moment liep het erg stroef. Irritaties, nare opmerkingen, vervelende acties etc. Toen ben ik er uiteindelijk over gaan praten met hem, met mijn moeder er bij en het bleek dat hij zich heel erg ondergewaardeerd voelde. Alsof alles om mij draaide in huis, ik belangrijker en beter was omdat ik een hoger schoolniveau heb, en dat ik in veel dingen voorgetrokken werd. En dat dat de reden voor zijn nare gedrag was. En op de momenten dat ik op hem in ging en vervelend terug deed (altijd) werd het voor zijn gevoel alleen maar erger. Dit hebben we uitgepraat, want het is verschrikkelijk dat hij zich zo vervelend voelt. Hij heeft begrepen dat ik me echt niet verheven voel boven hem, en ik heb mijn gedrag op sommige vlakken aangepast.
We leven nu al weer lange tijd in vrede met elkaar samen, en hebben het altijd heel gezellig en leuk! Tuurlijk zijn er nog wel eens irritaties, maar door er over te praten lossen we dit vrij soepel op.