Kvoel me dom :(

Hey!
Ik ga naar mn tweedejaar hogeschool, was voor alles geslaagd in het eerste en had best wel goede punten, sommigen van mijn klas waren er zelfs jaloers op. Maar sommige mensen die aan de universiteit zeggen van jij kan beter, je doet MAAR hogeschool, dat is zoo gemakkelijk enzo… Daardoor voel ik me een beetje dom. :frowning_face:
Hebben jullie dat ook soms?

X

Waarom probeer je geen uni dan?:relieved:

Het is niet zozeer dommer of slimmer. Hogeschool is veel meer praktisch gericht, en tja, als je zoals ik liever in de boeken zit is de universiteit een beter idee. Het betekent niet zozeer dat mensen op de hogeschool dommer zijn.

Je moet mensen nóóit laten zeggen dat jij dom bent. Je haalt harstikke goede cijfers voor de hogeschool blijkbaar en daar mag je uiteraard heel gelukkig mee zijn, omdat er ook mensen zijn die dat niveau minder goed aankunnen. Als het echt te makkelijk is kan je ev. nog naar de universiteit, maar ik neem aan dat je dat al wel weet.

Ik had dat ook eerder een beetje omdat ik graag het profiel N&G wou doen, maar dit niet aan kon. Dus ik ging naar de C&M, en in het begin deden mensen daar lullig over omdat C&M een pretpakket zou zijn en veel gemakkelijker. Nou, niet dus. Ik doe meer uren, moet veel meer huiswerk maken en tja, 3 kwart van de mensen die natuurkunde hebben zouden 3 uur in de week frans en duits niet volhouden.

Moraal van het verhaal: je moet gewoon doen wat binnen je kunnen ligt en niet naar arrogante mensen luisteren die helemaal niets van jouw keuze afweten. Het kan best zijn dat de mensen aan de universiteit die zeggen dat jouw studie o zo gemakkelijk is omdat het hogeschool is er nog wel eens vies van kunnen opkijken wat jij allemaal moet doen. Het is gewoon ánders dan de uni, en niet per definitie makkelijker.

Ik kan toch moeilijk aan een nieuwe opleiding beginnen?

Met een propedeuse van een HBO opleiding kan je aan een opleiding aan de universiteit beginnen… dacht ik. Misschien dat dat een idee is als er een studie is die lijkt op je huidige opleiding.

Geen idee, bij sommige opleidingen kan je toch overstappen naar uni als je je propedeuse hebt gehaald?
Ik heb mensen op mijn opleiding die dat hadden gedaan :stuck_out_tongue:

In België is er een ander systeem :wink: Ja ik kan zo naar de universiteit als ik wil, maar dan moet ik wel een andere opleiding kiezen, dus helemaal opnieuw beginnen, want er geen universiteit-opleiding die bij mijn opleiding aansluit. Dus dat lijkt me allemaal een beetje zinloos…

hoge school is n atuurlijk niet dom! Ik bedoel sommige dingen moet je wel op de Hoge school doen :wink:! En je hoeft tog niet altijd het hoogste doen, je kan altijd daar na nog een hogere functie bemachtigen x

Ik doe mijn opleiding echt graag hoor, en ik moet er ook best veel voor werken en leren enzo, maar mijn punten zijn inderdaad vrij goed :slightly_smiling_face:

Haha die is leuk :slightly_smiling_face:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

[/b]

Je hebt gelijk denk ik :slightly_smiling_face:

als jij jouw opleiding leuk vind, moet je dat zeker blijven doen. En je bent niet dom hoor! Ik ken ook zat mensen die vwo hebben gedaan, dus rechtstreeks naar de uni kunnen, maar hbo gaan doen, omdat ze dat leuker vinden. Dus kies een opleiding die je leuk vind en luister niet naar andere mensen :wink:

lekker lullig voor andere =/
sommige kunnen nog geen eens hoge school

dus wat is je probleem?

Ik studeer een soort management voor de grafische/multimedia sector. We hebben ook veel technische vakken. :slightly_smiling_face: In Nederland zal er waarschijnlijk wel een soortgelijke opleiding bestaan.

Anyway, voel me al veel beter door jullie reacties! Dankje :slightly_smiling_face:

hoezo lullig? mensen moeten eens accepteren dat niet iedereen dezelfde intelligentie en interesse heeft. Zij krijgt nou eenmaal aangepraat door andere mensen dat ze een te laag niveau doet voor haar, kan ze ook niks aan doen.

Over sommige dingen hebben sommige mensen nou eenmaal een lage dunk (denk aan het profiel CM)… Zij hebben er meestal geen verstand van en ik zou ook niet naar ze luisteren.

Mensen die ik ken en een schoonheidsopleiding hebbe gedaan, kijken van wow jij doet unief. Maar de mensen aan de unief kijken bijna allemaal op me neer omdat ik “de vuilnisbak van de unief doe” Ze zeggen dan oooooooh jij doet Communicatiewetenschappen…eitje! wrm heb je herexamens?

Het slaat alle 2 nergens op. Je kan het op verschillende manieren bekijken. Mijn vriend doet hogeschool…als ik zie wat hij allemaal moet doen :s OMG echt waar daar begin ik niet aan, taakjes hier taakjes daar, huiswerk maken, leren voor toetsjes. Dit is allemaal nix voor mij dus daarom doe ik unief omdat ik geen regelmaat wil. Maar je hebt mensen die daar bewust voor kiezen dus het heeft nix met intelligentie te makn

Je kan toch beter met goede punten op de hogeschool doorgaan dan het heel slecht doen op de universiteit, dus zoals het nu is het hartstikke goed :stuck_out_tongue:

Ja ik ken ook iemand die communicatiewetenschappen gedaan heeft en die kreeg net dezelfde reacties. Dat is echt zo kortzichtig. Ik zit aan de hogeschool en heb, zoals je vriend, veel opdrachten enzo maar geen toetsjes, hangt ook een beetje af van de richting. En ja misschien heb ik bewust voor hogeschool gekozen omdat ik geen “blokrichting” wou, liever iets praktisch. Nu ja sommige zeggen dat ik unief wel zou aankunnen en dan twijfel ik of dat ik wel de juiste keuze heb gemaakt enzo… Ben een beetje een twijfelkont zeg maar :stuck_out_tongue: