Vandaag was me wel een dagje. Ik en een vriendin, laten we haar maar L. noemen, hebben ruzie met M. ook een ‘vriendin’. M. gebruikte ons al 3 jaar. Ze dacht dat wij haar slaafjes waren en ze dacht dat ze beter was dan ons en wou/wilt altijd alle aandacht. Het begon eigenlijk vorige donderdag. Een vriendin van mijn klas ( ze is dat jaar nieuw) is goed bevriend met L. en M. kon dat niet verkroppen. Toen ging ik ook goed bevriend raken met die vriendin (donderdag deden we een beetje gek die vriendin , L. en ik) en M. ook dat ook niet verdragen. Wij zitten met 7 leerlingen in onze klas (4 meisjes , 3 jongens) en M. ging meer met de jongens mee ( aandacht zoeken van de jongens -.-’). Ze was jaloers op ons (Vriendin, L. en ik) en negeerde ons. En nu vandaag zei ze dat ze wist dat wij achter haar rug bezig waren en we haar negeerden en blablabla. Wij zeiden dat ze dan meer bij ons moest komen staan da bij de jongens, maar nee wij waren de slechte. Wij( L. en ik) waren boos omdat zij ons de schuld gaf en toen ging ze gaan uithuilen bij de jongens. Toen later op de dag begon ze te huilen in de les en de docent riep haar even apart. Toen zeiden de jongens dat we wat meer met haar bezig moeten zijn en haar aandacht moeten geven omdat ze gewoon zo iemand is die alle aandacht wilt. Ma
Klinkt als een zeikwijf, gewoon blijven negeren
Sorry er ging iets mis.
Vervolg:
Maar wij zijn het zat dat wij haar slaafjes moeten zijn.Wij voelen ons nu veel beter(L. en ik).
Ik wou gewoon mijn verhaal kwijt en ja ik weet dat ik niet een hele tijd achter haar aan moest lopen. Maar het zit iets wat gecompliceerder in elkaar. Maar ik ben nu blij dat ik afstand heb genomen van M.
Hebben jullie al zoiets meegemaakt?
X
Probeer een gesprek met haar te hebben waarin je precies uitlegt waarom je het onterecht vindt zonder aanvallend te doen. Dit kan je zelf een beetje voorbereiden door een paar punten te bedenken waarom het zo niet lekker loopt en wat er veranderd kan worden. Als je verder geen zin in de vriendschap meer hebt dan hou je gewoon het gesprek en moet ze zelf maar weten wat ze ermee doet. Als je zelf rustig blijft tijdens dat gesprek heb jij niks verkeerd gedaan! Binnenkort gewoon even vragen of je haar kan spreken en uitleggen wat je dwars zit. Je hoeft dan niet gelijk weer vriendinnen te worden maar zo ben je je verhaal in ieder geval kwijt en kun je normaal bij elkaar in de klas zitten zonder dat zij steeds troost gaat zoeken bij de jongens. 1 op 1 praten helpt vaak het beste, dan is de sfeer heel anders dan wanneer het in een groep gebeurt.
Ik heb vandaag een gesprek gehad met haar en zei dat ik het onterecht vond dat zij mij gebruikte terwijl ik haar nooit iets misdaan had en haar antwoord daar op was dat ze wel wist dat ze mij en die andere vriendin gebruikt had maar dat ze dat geen reden vond om haar te negeren(terwijl wij haar niet eens negeren en zij gewoon van ons wegloopt). Daarna zei ze dat we alle schuld op haar steken en ze begon weer te huilen. Ik bleef rustig maar zij begon op mij te schreeuwen.
Niet zo moeilijk over doen. Het is toch haar probleem dat zij zich zo gedraagt? Geef haar gewoon de optie dat ze of normaal moet doen (en als er wat aan de hand is aan iemand vertellen) of jullie hoeven dat gezeik van haar niet meer aan te horen.
Sorry maar ik vind jullie ook een beetje lullig doen. Misschien moet je het ook een beetje bij jezelf zoeken? M zit er duidelijk mee, je gaat niet de hele tijd huilen als het je niks doet.
Als het gaat zou ik gewoon een goed gesprek met haar aangaan. Iets zeggen van: M, we vinden je best een aardig meisje maar we willen ook graag vrienden zijn met ‘naam nieuwe meisje’ We vinden het leuk om met je om te gaan maar dan moet je wel ophouden met ons commanderen en zo veel aandacht vragen.
Waarschijnlijk is die M gewoon hartstikke onzeker en reageert ze dat af op jullie.
Thanks voor al jullie reacties, ik zal morgen nog eens met haar gaan praten in de hoop dat alles terug in orde komt.
Goed dat je met haar hebt gepraat ! En ook heel goed dat je het gewoon nog eens gaat proberen. Zo ziet zij ook dat jij het niet zo snel op geeft.
Wat bedoel je eigenlijk met gebruiken?
Ze laat me haar boeken dragen en ik moet telkens doen wat zij vraagt.
hahahahahha sorry dit klinkt echt als een stel meisjes uit havo 4 bij ons op school maar die zitten met meer mensen in een klas dus jullie zijn dat niet.
up?
Ik heb vandaag nog eens met haar gepraat en ze zei dat ze er spijt van heeft en dat ze zelf weet dat ze zo iemand is. Eigenlijk is alles nu terug goed.
X