Kut Oudejaar

Hoi allemaal…

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen…
Maar ik ga echt een kut Oudejaarsavond tegemoet. :frowning_face:

Mijn grootvader heeft kanker en is zwaar ziek. De dokters zeiden dat hij vannacht zou sterven. Maar dat is niet gebeurd, hij zal vandaag of vannacht sterven. Ik mag hem niet meer bezoeken van mijn ouders (hij wil alleen zijn, er zijn daar al te veel mensen, ik zal gechoqueerd zijn, …). Het rusthuis waar hij verblijft is nog geen twee minuutjes wandelen hiervandaan… Dus het steekt dat ik zelfs geen vijf minuutjes mag langsgaan of zo.
Ik zal hem zo hard missen. Maar aan de andere kant hoop ik dat hij snel sterft, want hij lijdt nu enorm, het is vreselijk om te zien. Dit wens je echt niemand toe…

Vanavond is er een feest bij ons, met de familie van mijn moeder’s kant. Zij komen niet zo goed overeen met de familie van mijn vader’s kant, dus er zal een vrolijke sfeer hangen (niet omdat mijn grootvader sterft, maar omdat het Nieuwjaar is). Ik heb geen zin om gezellig en vrolijk te doen op dit moment…
Daarna zou ik uitgaan met vriendinnen, maar ik heb dat al afgezegd. Ik zou het liefst van al gewoon willen gaan slapen om 22u, maar dat zal me kwalijk genomen worden.

Mijn vader toont het niet, maar ik zie dat hij kapot gaat vanbinnen. Ook dat doet vreselijk pijn… En mijn grootmoeder is zo zielig. Zonder mijn grootvader is ze niets.

En dan komt nog het feit dat ik examens heb. Ik kan absoluut niet leren met deze omstandigheden. Ik moet de hele tijd huilen enzo. Maar ik MOET echt slagen, anders vergooi ik m’n toekomst. :s Ik zit ver achter op schema en ik heb het gevoel dat ik er niet zal raken…

Hebben jullie tips om me te concentreren op mijn studies en om vanavond te overleven zonder in huilen uit te barsten? Ik zie het echt niet meer zitten…

Als je het niet ziet zitten, ga dan gewoon lekker slapen. Sla nieuwjaar dit jaar over.
Je zit niet lekker in je vel, en niemand zal je het je kwalijk nemen dat je niet in een feestelijke stemming bent.

Sterkte ^^
Kan je echt niet heel even naar je opa gaan? Ik begrijp je ouders, maar ik denk dat je dan makkelijker afscheid zou kunnen nemen…
En studeren… hmm het is wel klote dat je dat nu ook moet doen, maar probeer het erna te doen. Je zit nu nog met je opa in je hoofd, leren zal nu niet goed gaan denk ik.

Dat is wel heel erg heftig. Ik zou de situatie zeker even uitleggen aan je ouders en als je het gevoel hebt dat het niet goed gaat dat je naar je kamer kan gaan om even tot rust te komen, je ouders zullen dan wel begrijpen dat je even niet aanwezig bent bij de rest. En voor je studie kan ik weinig tips geven behalve de meest voor de hand liggende, op deze manier is het moeilijk je aandacht bij de leerstof te houden. Het beste is om de situatie gewoon uit te leggen aan je mentor, zodat hij/zij op de hoogte is. Misschien kunnen ze dan voor jou een uitzondering maken met de examens (ik neem aan dat het gewoon een schoolexamen is namelijk), omdat het duidelijk is dat je zo niet goed voorbereid kan zijn op de toetsen.

ik denk dat je je nu even niet moet focussen op je studies. focus je maar op lol hebben en 2011 goed beginnen, en dan op 3 januari, nadat je wat uitgerust bent en je misschien iets minder met je opa bezig bent, kun je voor jezelf een duidelijk studieplanner gaan maken. gewoon op papier kun je zetten hoeveel uur je per dag waar aan gaat besteden. je kunt er ook pauzes tussen plannen. en een systeem als; als ik nu 1,5 uur leer voor dit en dat, mag ik vanavond uit met mijn vriendinnen. op die manier.

maargoed, dat is voor later, want natuurlijk wil jij ook een fijn oud&nieuw hebben, zoals iedereen. ik denk dat je je ouders nog eens heel goed en duidelijk moet maken hoe belangrijk het voor jou is nog even 2 minuutjes bij hem te zijn en écht afscheid van hem te nemen. leg uit dat het je enorm dwars zit dat je niet eventjes naar hem toe mag, vraag anders of een van hen meegaat als ze dat liever hebben. als het niet mag is dat heel lastig, maar eerlijk gezegd denk ik dat als je opa nu alleen wil zijn je dat ook kunt respecteren. blijkbaar heeft híj dan dus al afscheid van iedereen genomen, en ook van jou. ik denk dat hij heel goed weet dat jullie allemaal veel verdriet om hem hebben, en zullen hebben, en dat je echt van hem houdt. misschien troost deze gedachte je een beetje en kun je het een beetje loslaten. zoek vanmiddag, voor het feest, anders even goeie afleiding. nog snel de stad in om een leuk jurkje te kopen, smiddags naar de bios met een vriendin ofzo, of praat juist goed over wat je voelt en hoe lastig je het vindt, met je vader misschien, want het klinkt alsof hij ongeveer hetzelfde voelt als jij. als je dat niet fijn vindt kun je natuurlijk altijd een vriendin bellen, dat denk ik wel toch? probeer het los te laten, je opa is klaar om te sterven en dus moet jij het loslaten. natuurlijk is het nog steeds verdrietig, maar iedereen wil dat jij een leuke oud&nieuw hebt, ondanks je opa, en je opa wil dat vast zelf ook. misschien kun je wel steun krijgen van je famillie. probeer een leuke avond te hebben, gewoon gezelligheid, beetje drinken, lekker eten. misschien kun je als afleiding alsnog mee gaan met je vriendinnen als je merkt dat je het wel een beetje van je af kunt zetten. je opa wil niet dat jij verdrietig en kniezend het nieuwe jaar in gaat, maar juist met een góed gevoel.

Bedankt voor jullie reacties…
Ik mag echt niet gaan van mijn ouders. Ze zeggen dat ik me nu moet concentreren op mijn studies. Mijn vader ligt nu nog te slapen, want hij heeft een hele nacht bij mijn grootouders doorgebracht.
Mijn examens zijn aan de universiteit, dus ik kan geen uitstel of zo krijgen. Alles is heel onpersoonlijk dus daar kan ik het niet melden… En ik zit nu al zo ver achter met studeren, ook omdat ik de voorbije week zovaak heb ingezeten met mijn grootvader. Het is echt zo moeilijk. :frowning_face:

Ten eerste: heel veel sterkte!!
Ik vind dat je op dit moment het beste kan doen waar jij jezelf goed bij voelt.
Als jij je ouders uitlegt dat je dit allemaal niet trekt en graag vroeg wil gaan slapen, zullen ze dit misschien wel kunnen snappen.
Zelf zou ik ook geen zin hebben om gezellig te doen als er een familielid op sterven ligt, dat lijkt mij begrijpelijk. Dat zij dat wellicht wel kunnen wil niet zeggen dat jij dat ook kan, dat moeten ze ook maar begrijpen (vind ik).
Maar houd je tranen niet in, soms is het beter om een keer alles er flink uit te gooien - dat voelt op het begin misschien heel kut, maar het lucht misschien wel heel erg op.
Nouja, al met al: doe niks tegen je wil in en laat merken wanneer je het niet meer aan kan - je ouders zullen je vast wel begrijpen.

Je moet het huilen juist niet inhouden. Gewoon als het komt, laten komen. Dan is het meestal even van je af. En kan je misschien weer rustig verder. Maar als je het allemaal opkropt word het maar erger en erger. Niet dat het niet erg is! Maar je kan het er zo wel even uitlaten.

Ik hoop dat je het een beetje begrijpt, en heel veel sterkte vanavond + de komende weken!

Ten eerste: héél veel sterkte!
Het zijn twee minuten, twee hele kleine onschuldige minuten ( of meer natuurlijk ) die jij nog kan doorbrengen met jouw opa waarvan je heel veel van houdt.
Ze kunnen jou toch niet verbieden om geen afscheid te nemen van iemand die zo dicht bij je staat?
Het klinkt heel stom, ik weet het. Maar kun je niet stiekem gaan?

heel veel sterkte…
mijn oma is in de vakantie overleden ze lag aan de zuurstof enzo…
mijn vakantie is daardoor egt verpest, moest heel de tijd aan haar denken enzo.
ik heb mijn oma een dag voor ze is overleden nog gezien en daar ben ik zo blij om… dat ik haar nog gezien had

je moet egt bij je ouders zeuren of je even mag kijken, want ik wil je niet nog verdrietiger maken, maar als hij overleden is kan het niet meer

Probeer als het echt niet mag inderdaad stiekem te gaan…anders blijf je altijd spijt houden en is het nog moeilijker om er vrede mee te krijgen.
En ik zou sowieso gewoon gaan slapen wanneer jij daar zin in hebt. Als er daar mensen rondlopen die dat stom vinden hebben ze echt hun hersenen in hun kont zitten.
Dat leren houd je maar even voor later, een paar daagjes met je opa bezig zijn kan vast niet zoveel kwaad? Dan leer je volgende week maar een uurtje langer want je hebt je gedachten er nu toch niet bij.
Als je nu even de volle aandacht hebt voor je familie, is het volgende week misschien zelfs wel fijn om even je aandacht te verzetten en werkt het geruststellend, maar eerst moet je dit even verwerken.

heeeeelheelheeeel veel sterkte! :four_leaf_clover:

Wat verschrikkelijk!
Misschien is het een optie om rond 10 uur te gaan slapen, en van kwart voor 12 tot 1 even ‘gezellig’ te doen beneden?
En het helpt ook altijd om te bedenken dat je opa vast niet wilt dat je nu, en ook na zijn dood, je hele toekomst vergooit. Hij wil vast dat je verder gaat, dat je je examens haalt, dat je slaagt uiteindelijk etc…

En probeer er over te praten, op school, met vriendinnen en je ouders :wink:

je kan het ook proberen positief te bekijken: aangezien dit jaar kut eindigde, kan het alleen nog maar beter gaan en moet 2011 dus wel beter gaan! Probeer goeie energie te halen uit de herinneringen aan je opa en een nieuwe planning maken, zodat je misschien heel hard moet werken nu, maar later heel trots op jezelf bent dat je het zo goed hebt opgepakt! verder moet je niet huilen inhouden, ga desnoods ene heel zielige film kijken en als je dan eenmaal begint, komt het er allemaal tegelijk uit! sterkte!

je moet even niet aan school denken. jij zegt je vergooit je toekomst, maar als het zo ver komt kun je het jaar echt wel overdoen! je bent nog jong, wat maakt zo’n jaartje uit?

voor de rest kan ik je alleen maar sterkte wensen. Het is natuurlijk verschrikkelijk om onder zulke omstandigheden vrolijk te zijn en feest te vieren, en het klinkt lullig, maar het leven gaat door. Echt heel veel sterkte toegewenst en ik hoop dat 2011 voor jou beter wordt!

Bedankt voor jullie reacties. (: Jullie doen me weer een beetje moed krijgen…

Ik kan je ook alleen maar sterkte wensen
Misschien moet je inderdaad gewoon lekker ‘vroeg’ naar bed
Je gedachtes toch proberen los te maken van alle negativiteit
Als ik me niet zo goed voel of er gebeurd TEVEEL in mijn omgeving trek ik mij ook terug en ga meestal ook in bed liggen.

<3
Take Care

Misschien is het beter dat je ouders je niet laten gaan. Natuurlijk wil je hem nog even zien en knuffelen omdat het de laatste keer zal zijn, maar zo zal je hem ook onthouden en je kunt beter fijne herinneringen hebben van de tijd dat hij nog (redelijk) gezond was.

Veel sterkte in ieder geval, en als jij wilt slapen kun je het zeggen en het is dan aan hun de keus of ze het accepteren of niet. Het is jouw leven!

btw. geef het aan op school! Natuurlijk doordat het examens zijn, is het moeilijk om er rekening mee te houden, maar er zijn reglementen voor, voor zulke situaties!

Sterkte.

volgens mij is alles al gezegd, maar probeer er toch iets van te maken :slightly_smiling_face:.
kan me voorstellen dat je geen zin hebt om met vriendinnen uit te gaan, toch is het misschien een optie voor als je niet thuis wilt zijn, zelf zou ik daarvoor kiezen.

en volgens mij is je school, ook de universiteit, verplicht er rekening mee te houden en bepaalde maatregelen te nemen.