Kunstwerk zonder ledematen naast treinspoor.

Een ode aan de schoonheid van het menselijk lichaam of een smakeloos en nodeloos kwetsend kunstwerk. Machinisten zijn boos over een negen meter lang beeld van een vrouwenlichaam in bikini, met afgehakte armen, benen en hoofd, dat sinds vorige week in een weiland bij Lisse langs het spoor staat.

Het beeld dient als blikvanger voor een tentoonstelling van beelden van lichaamsdelen van kunstenaar Joep van Lieshout in de tuinen van Kasteel Keukenhof. De Bikinibar, zoals het beeld heet, roept bij sommige treinbestuurders pijnlijke herinneringen op aan aanrijdingen met zelfmoordenaars.

Het fenomeen treft vrijwel iedere machinist vroeg of laat in zijn loopbaan. ‘Als je net een aanrijding met een persoon achter de rug hebt, geeft de Bikinibar een heel confronterende aanblik’, zegt machinist Ron Christiaanse in zijn hoedanigheid als kaderlid van FNV Spoor.

‘Niet luguber’
‘Het was niet de bedoeling om machinisten te kwetsen’, laten zowel Kasteel Keukenhof als Van Lieshout via woordvoerders weten. Ze hadden zich op voorhand niet gerealiseerd welke gevoelens Bikinibar bij getraumatiseerde machinisten kan oproepen.

Kasteel Keukenhof gaat niet in op het verzoek van de NS om het beeld te verplaatsen. ‘We begrijpen de gevoelens van de machinisten’, zegt Charlotte Ebers van Kasteel Keukenhof, ‘maar wij vinden Bikinibar geen luguber beeld’. Ebers ziet het werk vooral als een moderne uitvoering van het klassieke torso.

Geen verplaatsing
In het ‘organenbos’ naast het weiland staan nog meer lichaamsdelen opgesteld. Ebers: ‘Als je net een ziekte aan een van je organen achter de rug hebt kan ik mij ook voorstellen dat het heftig is, maar wij willen met de tentoonstelling juist de schoonheid van het menselijk lichaam tonen.’

Van Lieshout zit met de kwestie in de maag, zegt zijn assistente, maar ook hij is niet bereid het beeld te verplaatsen. Hij nodigt gegriefde machinisten uit voor een persoonlijke rondleiding door de expositie. Die hebben daar weinig behoefte aan, zegt Christiaanse. 'Bij deze nodig ik Van Lieshout uit voor een rondleiding rond een trein vlak na een aanrijding met een persoon.

Wat vinden jullie hiervan? En van de beslissing om het niet te verplaatsen?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3667259/2014/06/05/Treinmachinisten-geschokt-door-kunstwerk-van-verminkt-lichaam.dhtml

Ik kan begrijpen dat ze er niet aan hebben gedacht/niet expres gedaan maar ik zou het wel weggehaald hebben gewoon uit respect.

Ik vind het ook geen goede plek om dat daar neer te zetten.

Zet het dan ergens anders neer…
Die treinbestuurders hebben er vaak hun hele leven last van dat ze iemand hebben ‘aangereden’ (zelfmoord personen)

Ik zou het niet netjes vinden als ze het daar laten staan, zelfs een beetje respectloos toe tegenover de treinbestuurders dan.
Kan wel begrijpen dat ze er in het begin niet meteen aan gedacht hadden uiteraard.

Als de torso zou staan dan was het misschien net iets minder erg geweest. Nu lijkt het gewoon echt als een dood lijk dat er ligt en ik kan me voorstellen dat dat voor de machinisten alles behalve fijn is.

Waarom ze het dan niet simpel verplaatsen is dan ook gewoon raar. Ze zeggen dat ze het ‘begrijpen’, maar het lijkt niet alsof ze er verder wat mee doen.

Ja, dit vond ik ook al raar ja. Vooral wanneer ze dan de machinisten wilden uitnodigen voor een rondleiding.

Wtf…

Prima als je kunst wil maken, maar denk dan ook na over wat je ermee doet :hammer:

Ik vind dit ontzettend smakeloos.

Wat een lelijk beeld trouwens!
Sorry, maar de gevoelens van de machinisten zijn in dit geval veel belangrijker dan die van ‘kunstliefhebbers’. Dus echt belachelijk dat ze het niet willen verplaatsen!

Ik snap echt niet dat ze dat ding niet verplaatsen als ze het dan zogenaamd begrijpen dat het vervelend is voor die machinisten. Ik snap echt dat die machinisten er moeite mee hebben, zoiets is echt heftig en daar wil je niet graag aan herinnerd worden.

In Zoetermeer heeft jarenlang een kunstwerk van alleen een hoofd naast het spoor gestaan. Daar is toen ook niet moeilijk over gedaan. Dat ding is uiteindelijk afgebrand omdat jongelui dat leuk vonden.
Maar ik vind dat je op deze manier wel overal moeilijk om kan gaan doen. Dan is niks goed…

Ergens heb je natuurlijk ook een punt. Maar ik dat alleen een hoofd nog als kunst kan worden gezien. Net als een buste. Een romp waar duidelijk de ledematen van ontbreken, en het ook lijkt alsof ze eraf zijn gehaald, vind ik toch iets anders.

Ik vind het een beetje walgelijk dit, denk gewoon na voordat je je kunstwerk ergens neerzet, het is echt geen pretje voor zo’n machinist om iedere dag langs zo’n kunstwerk te komen. Dat het verplaatst word vind ik meer dan terecht.

Ik vind respectloos naar treinmachinisten. Het gebeurt te vaak dat iemand voor de trein springt en de machinist getraumatiseerd voor het leven is, volgens mij is dat de angst voor elke treinmachinist. Ik snap dus heel goed dat ze zo’n groot beeld schokkend vinden.

Het lijkt me dat die mensen die dat beeld gemaakt/geplaatst hebben, juist heel goed hebben nagedacht over de plek van het beeld. Je zet het niet voor niets langs het spoor, maar goed.

Ik vind het vrij respectloos om het beeld te laten staan als machinisten duidelijk aangeven dat het nare herinneringen oproept. Daar moeten ze begrip voor opbrengen Zij weten niet hoe het is om een aanrijding te krijgen met een persoon dus dat ze het beeld niet verplaatsen omdat zij het niet luguber vinden, vind ik een beetje egoïstisch.

Idd. Beetje resectloos om het te laten staan. Zet het ergens anders neer, gewoon uit respect.

Nouja het is niet bloederig ofzo. Hij zou het uit respect ergens anders kunnen zetten maar dat is het dan ook.

Buiten de discussie om of het respectvol is of niet, vind ik het ook nog eens een lelijk kunstwerk