Kunstgebit op jonge leeftijd voor een vrouw?

Heeft er iemand al van jullie ervaring met een kunstgebit?

Ik ben 23, en heb zolang als ik kan herinneringen al problemen gehad met mijn gebit. Niet omdat ik mijn tanden niet goed verzorg, maar gewoon omdat ik een zwak gebit heb en grote zenuwen. Ik poets minstens twee keer per dag, gebruik mondspoeling en flos, maar bij elk halfjarige afspraak bij de tandarts heb ik een berg met dingen om te behandelen, laat staan de pijn die ik heb bij een gaatje, zenuwontsteking,…

De laatste tijd denk ik daarom aan het idee van een kunstgebit. Ik vind alleen het beeld van mezelf, zo jong als ik ben, met een kunstgebit nogal beschamend. Zijn er nog andere ‘lotgenoten’, die misschien tips hebben of hun ervaringen kunnen delen?

Heb je het hierover al gehad met je tandarts? Misschien verstandig om je tandarts om advies te vragen!

De kunstgebitten worden tegenwoordig erg mooi gemaakt waardoor je niet eens ziet dat iemand een kunstgebit draagt. Wanneer een kunstgebit voor jou het beste is, zou ik me hier niet voor schamen. Maar wellicht heeft je tandarts nog wel andere oplossingen voor je tandproblemen! :wink:

Hey Vicky,

Ik heb zelf geen kunstgebit maar iemand in mijn directe omgeving heeft wel op jonge leeftijd een kunstgebit gekregen (ook jouw leeftijd). Ik heb zelf ook niet te geweldige tanden, dus ik weet dat je ondanks goede verzorging alsnog veel problemen kunt hebben.

Wat ik je wil zeggen; denk niet te makkelijk over een kunstgebit. Ja, je kunt er nooit meer gaatjes in krijgen en de kunstgebitten van tegenwoordig zijn heel mooi en je ziet zelfs niet echt dat het nep is. Maar het levert wel weer andere problemen op. Je moet om de zoveel jaar een nieuwe laten maken, omdat de oude dan niet meer goed past. Je kunt ook last krijgen van een soort doorligplekken, wat echt erg pijnlijk is.

Tegenwoordig hoor je ook steeds meer over implantaten. Dan worden er pinnen in je kaak gezet, waar je het kunstelement op plaatst. Alsnog moet je dat natuurlijk goed schoonhouden, maar dan zit het wel netjes vast in je mond. Zo kan dat dus ook voor delen van je mond worden gedaan, bijvoorbeeld voor je kiezen.

Spreek in ieder geval door met je tandarts wat je opties zijn. Een kunstgebit is geen schande, maar niet per definitie de beste of de makkelijkste oplossing.

Ik zou eerder voor implantaten gaan. Ja, het kost je een rib uit je lijf als je hele gebit eraan moet geloven. Maar ik denk echt dat dat heel veel fijner is gezien dat net zo is als normale tanden zegmaar.
Ik heb zelf 3 implantaten en kronen en ik hoef er niets anders aan te doen dan aan de rest van mijn gebit.

Ja aan implantaten zat ik ook te denken, maar ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan betalen…

En ik ga binnenkort naar de tandarts voor een consult, hopelijk kan zij mij ook wat meer duidelijkheid geven.

Je zou je verzekering eens kunnen bellen. Bij mij is het allemaal vergoed (wel omdat het al vanaf mijn 12e in gang is gezet). Het klinkt bij jou wel enigszins medisch dus je zou het op z’n minst kunnen proberen.

Ik herken je probleem wel, want ik heb hetzelfde. Ik kan poetsen wat ik wil, maar mijn kiezen breken gewoon af of doormidden. Ikzelf zou het absoluut niet raar vinden als iemand een kunstgebit heeft op jouw leeftijd (ik ben iets ouder), maar ik snap de schaamte wel. Ik heb me er een tijdje terug zelfs somber door gevoeld. Op de een of andere manier voel ik me dan toch minderwaardig en ik schaam me er ook voor. Vooral omdat voor mijn gevoel iedereen tegenwoordig van die goede en perfecte tanden heeft en dan kom ik aan met een gebit dat gewoon breekt :frowning_face:

Ik heb het ook meer dan eens gedacht (en op het moment ook weer, vooral omdat mijn kiezen maar blijven breken) om een kunstgebit te nemen.
Maar volgens mij zitten er ook weer heel veel nadelen aan en daardoor ben ik ook weer huiverig om het uberhaupt te doen. Ik merk wel dat ik vooral problemen heb in mijn onderkaak, daar mis ik ook kiezen. Bovenin ook, maar duidelijk minder.

Hier vergoedt de verzekering helaas gewoon niets boven de 1000 euro, want ik heb gewoon een slecht gebit en meer niet. Dus implantaten worden bij mij vergoedt tot 1000 euro, dus helaas kan ik dat niet betalen. Ik zou minstens 3 implantaten moeten, dus ja. :frowning_face: (waar blijft die hoofdprijs van de Staatsloterij nou?) Nu denk ik in mijn geval ook dat het geen zin heeft (volgens mij klem ik 's nachts), want ik heb er al eens een kroon uit gekregen (wortel gebroken). De tandarts heeft me ook weleens grappend gevraagd of ik soms stenen eet.

Diegene die ik ken die hieraan moest, was in ieder geval het eigen risico kwijt. Dus daar moet je rekening mee houden. Er kan ook eventuele eigen bijdrage zijn. Maar voor gedeeltelijke protheses in de mond zijn sowieso meer vergoedingen mogelijk dan voor een volledige prothese (heel krom ja). Dus informeer eerst even bij de tandarts en neem daarna contact op met je verzekeraar.

Ik zou ook voor implantaten gaan. Ik heb er zelf 1 en je merkt niks van de pin die gezet wordt (alleen de verdoving steekt en smaakt bitter) en ook na de behandeling heb ik nooit ook maar enige pijn gehad. Je voelt alleen een beetje druk nadat de verdoving is uitgewerkt omdat er wel een pin in je kaak zit, maar geen pijn. En als ze iets vervangen (schroefje in de pin of tand) kietelt het een beetje, voelt raar.

Plus als je implantaat afbreekt zet je er gewoon een nieuwe op :wink: Heb dat zelf meegemaakt. Ik weet sowieso dat ik zelf liever implantaten zou willen. Minder werk! Alleen poetsen en flossen maar dat doe je ook bij je eigen tanden.

Vraag wat meer informatie bij jouw tandarts en misschien dat je een tijdelijke kunstgebit kan gebruiken tot je (zeker weet dat je) implantaten neemt.

Je implantaat kan niet afbreken hoor :wink:. Een nieuwe kroon is er wel zo opgezet, maar kost je wel weer een behoorlijk bedrag.

Maargoed, ik zou dus gewoon je verzekeraar bellen. Je weet het nooit! Mijn gehele behandeling is vergoed met 3 implantaten. Ik ben dan wel weer een apart verhaal, maar nee heb je en ja kun je krijgen.

Hoi. Beetje laat bericht, maar kwam via Google dit topic tegen.

Ik ben 21 jaar en krijg een kunstgebit. Afgelopen maandag heb ik mijn linkerboven kiezen laten trekken, a.s. Vrijdag is de rechterkant aan de beurt. Dan hou ik dus alleen mijn voortanden, snijtanden en hoektanden over. Tot 26 mei, dan gaan die er ook uit en komt het gebit er in.

Ik ben erg jong maar het was noodzakelijk. De kosten voor reparatie zouden 1000den euro’s kosten en die heb ik niet. Verder vielen mijn tanden gewoon in delen uit elkaar, en kon ik al maanden niet meer goed eten zonder pijn, sloeg regelmatig mijn maaltijden over wat me weer moe en futloos maakte. Heb er zelf voor gekozen… Ik wil gewoon graag mijn normale leven terug, eten wat ik wil en vooral weer kunnen lachen!

X