Per toeval kwam ik de studie kunsten, cultuur & media tegen door een studiekeuze test die ik maakte. Deze studie wordt blijkbaar alleen aan de uni in Groningen gegeven. Nou heb ik vandaag een kijkje genomen en ben nu heel erg enthousiast en weet vrij zeker dat dit is wat ik wil doen. Alleen van de stad heb ik nog niet echt een goed beeld… ik zou graag willen weten hoe het is om in Groningen te studeren&wonen, en dan vooral deze studie. Ook zou ik graag willen weten of er een vergelijkbare studie is, waarmee je hetzelfde kan bereiken maar dan wat dichterbij huis is voor mij… bijvoorbeeld Amsterdam?! (Al denk ik zelf tot nu toe van niet aangezien de studie in groningen heel erg breed en uniek is?!)
Oh, daar ben ik vorig jaar naar toe geweest met open dag in Groningen! Haha, toevallig. Ik kan je alleen verder niet helpen met je vraag over studeren en wonen in Groningen omdat ik zelf nog in vwo 6 zit. Maar ik ben heel benieuwd naar andere antwoorden omdat ik volgend jaar zelf American Studies aan de RUG ga studeren!
Aan de hogeschool van Amsterdam heb je veel medie & communicatie vakken (en die gaan vaak ook samen met design/kunst) Ik geloof dat morgen een open dag is? Ga anders gewoon eens langs om te kijken.
Ik ga in Utrecht Televisie, theater en filmwetenschappen doen. Heb ook naar Kunst, cultuur en media gekeken, maar TFT ligt me toch meer. Moet je misschien ook eens naar kijken.
Ik wil heeeel erg graag een universitaire studie doen… vind het zonde om dat papiertje niet te gebruiken(als ik het haal dit jaar, haha!)
media en entertainment management, erg goede studie (over het algemeen dan), maar veel praktijkgerichter, het is dan ook hbo
Oh sorry, ik had niet door dat het om een WO studie ging. Maar UvA heeft ook genoeg communicatiestudies hoor. Ik zou gewoon open dagen afgaan en niet alleen naar de titel kijken. Media of design staat tegenwoordig heel nauw met kunst en communicatie en vaak zijn dat soort studies heel breed.
Maar ik vraag me af wat voor een beroep je ongeveer in gedachten had? Want op de universiteit heb je geen praktijkgerichte opleiding. Stel je wilt richting webdesign of journalistiek dan zou ik eerder eerst voor een HBO studie kiezen. Vaak is WO voornamelijk theorie. Alsnog zou ik hun open dagen bezoeken, ik kan het ofc mis hebben!
Ik vind deze WO studie zo gaaf omdat het zoveel verschillende kunstvormen bevat, en ik zou ontzettend graag de richting van analyse & kritiek ingaan. Ik twijfel tussen recencent of bijv. event planner, denk aan programmeur bij culturele instellingen of festivals. Jaja… nog een beetje vaag, haha maar ik weet dat deze studie zo breed is dat ik vanzelf wel tegen kom wat ik dan verder wil… iemand gedachtes (: ? haha
Een vriendin van mij doet het, eerstejaars. Het bevalt haar erg goed, maar het is veel leeswerk. Verder woon ik vlakbij Groningen en kom ik er bijna elke dag. Het is een leuke stad, gezellig, oude huizen met trapgevels en zo. Het uitgaansleven schijnt er ook leuk te zijn (maar daar weet ik persoonlijk niks over, want ik ga niet uit). Tja, verder weet ik eigenlijk niks, alleen dat het wel een chille stad is
Maar dat leeswerk, dat is echt typische uni.
Ja ok
Lezen doet me niks, hahaha… ik kan het aan (:
Niet teveel naar de titel van de opleiding kijken, vaak zegt het niet heel erg veel. Je ziet natuurlijk wel wat het ongeveer inhoudt, maar het kan best zijn dat er aan de UvA (als je naar Amsterdam wil) een soortgelijke opleiding is met net een andere naam. Dus ik zou gewoon eens naar een open dag gaan in Amsterdam, kijken of je daar niet ook zoiets kunt vinden :] Anders kan je natuurlijk altijd nog naar Groningen maar ik kan me ook zomaar voorstellen dat je liever iets hebt wat dichterbij is!
Reactie uit Groningen:
Echt een supertoffe stad, ik ga er zelf al 6 jaar naar school en ben helemaal verliefd op de stad. De hele stad draait gewoon om de studenten, waardoor er voor studenten heel veel te doen is qua sport, uitgaan etc. Het is elke avond wel druk in het centrum en het barst er van de kroegen, waarvan de meesten tot een uur of 6 open zijn, sommigen tot 8 ofzo. Aan een kamer komen is meestal ook niet zo moeilijk, en de meeste kamers zijn een stuk goedkoper en vaak dichter bij het centrum dan in Amsterdam of ergens anders in de randstad, ook belangrijk. En niet bang zijn dat Groningen boers is ofzo (ik word nog wel eens vreemd aangekeken als ik zeg dat ik uit Groningen kom, want ‘je hebt helemaal geen boers accent!’ oderso) want eigenlijk is iedereen heel normaal. ='D Oh, en plus, er is altijd wel iets leuks te doen is de stad, veel festivals en andere dingen, en de treinverbinding met de randstad is prima, dus mocht je heimwee krijgen, ben je zo weer thuis!
Was dit nuttig genoeg?
Dankjedankjedankje (: zeker wel nuttig haha! Ben zeker bang voor heimwee naar de randstad… amsterdam mn schatje hahaha XD
Met de juiste trein ben je met één overstap na zo’n 2,5 uur weer veilig op Amsterdam Centraal, niet kort, maar goed te doen als je in het weekend naar huis wil! Ik ben net begonnen met studeren daar en ik vind het tot nu toe leuk, maar ik woon nog thuis dus ik kan er zelf niet veel over zeggen. Mijn broer heeft er echter wel al gewoond en die denkt eigenlijk hetzelfde als wollensokje. In principe is Groningen uniek in dat het als een groot dorp aanvoelt - iedereen lijkt elkaar via via te kennen en het is altijd gezellig! Er is ook echt genoeg te beleven tijdens het uitgaan, het is aan de ene kant allemaal op een prettige loopafstand maar aan de andere kant genoeg variatie. Als je uit een dorp komt is het eigenlijk perfect, omdat het gewend aanvoelt maar dan allemaal wat groter en meer leeftijdsgenoten, maar als je uit een echte grote stad komt kan het misschien wat klein aanvoelen. Er missen gewoon wel dingen en het is wel echt de enige grote stad in de omgeving (Leeuwarden misschien… maar zo groot is dat ook niet).
Over de studie kan ik je niet veel vertellen, maar op zich vind ik de RUG een prettige universiteit dus ik neem aan dat het met die studie ook wel goed zal zitten! Er worden sowieso heel veel faciliteiten geboden om het studeren zo aangenaam mogelijk te maken, en wonen is dus ook goed te doen. En als je dan toch nog wat overtuiging nodig hebt: Uit één of ander willekeurig onderzoek bleek dat Groningen gemiddeld de knapste studenten van Nederland heeft! :'D (Kijk maar naar HNTM - 3 van de 15 meiden studeren in Groningen hahaha)
Groningen is wel gezellig, een studentenstad