Kunnen kinderen naar het VWO met dyscalculie?

Wij zijn theoretisch heel sterk in de familie als het gaat om taal, maar wij hebben allemaal dyscalculie.
Hoe wordt dat opgelost, zodat je alsnog VWO advies krijgt? Mensen met dyslexie gaan toch ook naar de
universiteit?

Ik denk dat het er deels aan ligt wat je wel/niet kan. Als jij het wiskunde niveau van het VMBO al niet trekt, zal je niet op het VWO gaan slagen.

Daarnaast zijn er meer manieren om op een universitieit te komen (mbo, hbo, uni) waarbij je dan een mbo/hbo doet waar je bijvoorbeeld weinig hoeft te rekenen.

Het staat een beetje (in mijn ogen) centraal voor het schoolsysteem in Nederland. Je bent zo goed als je slechtste vak.

Ja, dat kan. Ik ken iemand met dyscalculie die netjes 6 jaar over zijn vwo heeft gedaan en nu op de uni zit.

Ik ken genoeg mensen die dat hebben die rustig VWO hebben afgemaakt. Dus als je het niet redt dan ben je gewoon niet capabel voor het VWO denk ik.

Je hoeft niet per se vwo te doen om naar de uni te kunnen. Op havo hoef je geen wiskunde te volgen (toch?), vanuit daar kun je hbo + pre-master + master gaan doen als je per se een universitaire graad wilt behalen. Anders moet je even kijken wat voor regelingen ze op de middelbare school hebben (extra begeleiding, vak substitueren etc.), dan moet je overigens wel gediagnosticeerd zijn.

Een vriendin van mij doet nu 5 Havo en heeft haar rekentoets met een voldoende afgerond en wiskunde haalt ze ook voldoendes. Als ze dit jaar gehaald heeft gaat ze VWO doen. In de onderbouw kreeg ze extra (hulp) les in rekenen ect. en nu haalt ze zelfs hogere cijfers dan ik! Je moet gewoon je best doen en je komt er van zelf wel achter of het je lukt. En er zijn zoals eerder gezegd veel manieren om op de uni te komen.

Ik heb zelf dyscalculie en ik heb het VWO ‘gewoon’ in 6 jaar afgerond. Ja wiskunde en M&O vond ik lastige vakken, heb er veel tijd en extra energie in gestoken en ik had gelukkig in m’n laatste twee jaar een absolute topdocent voor wiskunde. Het is die extra moeite waard geweest.
Daarna ben ik (uiteraard) wel een studie gaan doen waar niet al te veel getallen aan te pas kwamen.

zolang je niet dit jaar examen doet, telt de rekentoets (iig voorlopig) niet meer mee voor je examen. Dit zou je vast veel schelen. Ik doe wisk c en heb daar zonder dyscalculie best moeite mee, maar als je de andere vakken goed kan, gewoon proberen! je kan nog altijd later naar havo gaan en wiskunde laten vallen

^ Mensen met dyscalculie krijgen een aangepaste rekentoets.

Ik wil je er wel even op wijzen dat de hulp rondom dyscalculie nog niet zo goed is als de hulp bij dyslexie.

Als je een middelbare school gaat “uitzoeken” is het wel belangrijk dat je daar serieuze vragen over stelt (Hoe zit het met de rekentoets, hoe zit het met wiskunde in de tweede fase, hoe zit het met de examens, hoe zit het met bijlessen, (huiswerk)ondersteuning. Neem de ervaring van andere mensen met dyscalculie mee.

Dat kan prima. Zit nu zelf in mijn 5e jaar van VWO en heb ook een klasgenoot met dyscalculie. Ze moet er erg aan trekken en heeft veel bijlessen voor wiskunde en de voorbereidingen rondom de rekentoets, maar het kan zeker. Het nadeel aan VWO is dat wiskunde een verplicht vak is, iets van op de HAVO niet het geval is.