Kunnen jullie me misschien even helpen met sollicitatiebrief? Ik wil deze baan!

Hai iedereen!
Ik heb dit jaar een tussenjaar, en wil graag gaan werken in het buitenland. Nu heb ik echt een perfecte vacature gezien, maar ik heb nog nooit zo’n ‘formele’ sollicitatiebrief geschreven. Ik heb namelijk alleen maar in een supermarkt en in een kroeg gewerkt. Ik wil deze baan supergraag, dus zouden jullie me kunnen helpen met de brief :’) Al vast superthanks, jullie zijn allemaal onwijze helden!!

Ik heb nu dit:

Beste meneer/mevrouw,

Op de wereldwerk website zag ik dat u op zoek was naar gemotiveerde medewerkers die een

langere periode willen komen werken in Zweden. Dit lijkt mij de perfecte vakantiebaan voor

mij, omdat ik ten eerste deze gehele periode beschikbaar ben en ik de tijd ontzettend graag

op deze manier zou willen vullen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in Scandinavië. Ik vind de

natuur er prachtig! Om heel eerlijk te zijn heb ik nog nooit geskied, maar wel heb ik ervaring

als serveerster en barkeeper. Werken met mensen spreekt mij ook erg aan, in een team,

maar ook klanten voorzien van de dingen die zij nodig hebben. Problemen oplossen, en snel

nadenken zijn dan ook wel mijn sterke kanten. Ook ben ik erg energiek en gemotiveerd, lange

dagen werken zijn geen probleem.

Ik vind hem echt heel kort, misschien moet er nog in dat ik een goede teamplayer ben, sociaal en een doorzetter oid? Ik heb alleen het gevoel dat ik zo vaak het woord ‘ik’ gebruik en dat mijn brief zo eentonig is ofzo…

Je gebruikt “ten eerste”. Dan zou ik ook verdergaan met “ten tweede” en “ten slotte”, anders staat het vreemd.

“Problemen oplossen, en snel nadenken”

• die komma moet daar weg.

En hij is inderdaad wat kort. Maak 'm langer door bijvoorbeeld te vertellen over je werkervaring (en koppel daar dus iets aan wat je in je nieuwe functie kan gebruiken), benadruk in een andere alinea je sterke punten (en waarom deze handig zijn voor jouw functie) en vermeld in de eerste alinea waarom de advertentie je meteen aansprak.

‘‘Om heel eerlijk te zijn’’ zou ik weghalen. Zou het vervangen door iets van ‘‘Ik heb geen ervaring met skien maar ik ben een goede serveerster en barkeepster’’

Hij’s wel erg kort he. Ik vind deze brief meer een opsomming. Het klinkt meer als een optimistische leuke brief over dingen die je leuk vind ipv een sollicitatie brief.

Een sollicitatiebrief bestaat meestal uit twee of drie alineas. Eentje gaat meestal over jezelf als persoon, tweede over het werk en waarom het je aanspreekt, eigen ervaringen en de derde over extra relevante informatie zoals beschikbaarheid, plus nog een verwijzing naar een gesprek en je cv.

Wat heeft het skiën ermee te maken? Zet nooit in een brief wat je NIET kan. Wat voor soort werk is het eigenlijk?

Let ook op je taal! Hoe jij je brief typt is spreektaal. Dit leest niet prettig en de zinsopbouw klopt niet altijd.

Ik was ook nog niet klaar, haha. Ik kwam gewoon echt even niet verder. Thanks voor de tips, ik ga ze zeker gebruiken.

Ik solliciteer naar een functie als allround medewerker in een skipark in Zweden! Dit houdt in dat je aan de slag gaat als barmedewerker maar ook als skiliftbediener en dat soort dingen.

Ik denk dat ik je wel kan helpen, aangezien ik best wel veel sollicitatiebrieven heb geschreven. Ik zou je brief opdelen in alinea’s, want dat is overzichtelijker. Meestal maak ik drie/vier alinea’s en tussen elke alinea moet een enter. Ik weet ook niet hoe formeel het bedrijf is, want dan moet je ook de opbouw van een formele brief volgen. Dus…

Jouw naam
Jouw adresgegegevens

Naam bedrijf
Eventueel t.a.v. een bepaald persoon
Adresgegevens bedrijf

Plaats en datum

betreft: [onderwerp in max 5 woorden]
[2 enters]
Geachte heer/mevrouw,

• In de eerste alinea open je met een pakkende zin en stel je jezelf voor:
    Bent u op zoek naar een gemotiveerde [vul wat leuks in…]? Dan ben ik daar de juiste persoon voor! Mijn naam is … en ik ben … jaar oud. Op de wereldwerk website zag ik dat u op zoek was naar gemotiveerde medewerkers die een langere periode willen komen werken in Zweden. Met behulp van deze brief wil ik graag solliciteren naar deze functie.
  • In de tweede alinea vertel je waarom de vacature en het bedrijf je interessant lijken. Goed onderbouwen.
  • In de derde alinea vertel je wat over je kwaliteiten en waarom deze van pas kunnen komen bij deze baan
  • In de vierde alinea vertel je de overige zaken, zoals beschikbaarheid, een verwijzing naar je cv etc.
    [i]Voor meer informatie, verwijs ik u graag naar mijn curriculum vitae. Ik zou het erg op prijs stellen als ik word uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek, zodat ik mijn motivatie dieper kan toelichten.

Met vriendelijke groet,
…[/i]

Verder: let op je zinsopbouw en taalgebruik. Zorg dat je geen spreektaal gebruikt, anders komt het niet professioneel over. Ik weet niet wat voor vacature het is en of je dus wel zo formeel moet zijn als ik zeg. Dat kan je denk ik zelf het beste inschatten. Ohja nog een tip: stuur het als een pdf bestand ipv een word bestand :wink: Succes!

Het hoeft inderdaad niet heel erg formeel, ze zoeken voornamelijk spontane enthousiaste jongeren die samen met hen er een onvergetelijke winter van willen maken. (stond letterlijk in de vacature)

Ik heb nu dit:
(voor degenen die dit willen lezen)

• Ik weet dat mijn brief misschien af en toe iets te informeel is, maar dat risico wil ik wel nemen. Ik vind het een goede weerspiegeling van mijn persoonlijkheid -

Beste meneer/mevrouw,
Toen ik de vacature tegenkwam als allround medewerker op uw wintercamping, voelde ik mij gelijk aangesproken. Ik ben namelijk een spontane hardwerkende meid van 18 jaar met barkeep-ervaring en ontzettend veel zin in dit wintersport avontuur!
In dit jaar heb ik een korte pauze van school en werk ik veel, maar ik zie het niet zitten om thuis te blijven. Ik wil mijzelf uitdagen, en vijf maanden lang knallen op uw camping. Zodat beide parijen een onvergetelijke winter tegemoet gaan.
Deze baan is de perfect voor mij, en ik hoop u hiervan te overtuigen door middel van deze brief.

De vakantiebaan op uw camping spreekt mij om verschillende redenen aan. Één van die redenen is omdat de baan goed past bij de opleiding die ik wil gaan volgen; namelijk toerisme of de hotelschool. Daarnaast beschik ik over goede sociale eigenschappen, ben ik erg enthousiast en ben ik goed in het bedienen van klanten in de breedste zin van het woord.
Ook vind ik Zweden een prachtig land, ik ben er een aantal jaar geleden op vakantie geweest, en wil sindsdien ontzettend graag een keer terug. De foto’s die ik heb gezien van uw camping, zijn erg mooi. Zeker een plek die ik veel mensen zou aanraden om een vakantie door te brengen. hoe kan ik dit laatste stukje beter zeggen?

Tenslotte heb ik ook de nodige ervaring. Sinds september 2012 werk ik als serveerster in een broodjeszaak waar het vooral rond de middag erg druk is, dus aanpoten, maar het geeft voldoening als alle klanten zijn bediend en het naar hun zin hebben! Verder werk ik jaarlijks op het drukbezochte festival Breda Barst als barkeepster. Deze werkervaring sluit aan op uw vraag naar een medewerker voor in uw restaurant. Na het desbetreffende festival moesten wij ook het terrein schoonmaken, dus ook daar heb ik veel ervaring mee.
Verder werk ik graag met mensen, samen naar een oplossing zoeken en de bezoekers een fijne ervaring meegeven zijn voor mij erg belangrijk.

Wanneer u besluit mij aan te nemen, neemt u een teamplayer aan die niet schroomt om hard te werken en misschien wel de meest gemotiveerde sollicitant is.
Ik hoop u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben, voor verdere vragen verwijs ik u door naar mijn Curriculum Vitae.

[font=Verdana]Met vriendelijke groet,

In ieder geval super bedankt allemaal!Zeker die overzichtjes hebben me onwijs veel geholpen.

Zou je de vacature hier eens kunnen plaatsen? Met natuurlijk het adres weggehaald want ik heb niet de bedoeling er ook op te solliciteren maar uit een vacature kun je de meeste dingen halen die je in je brief moet verwerken.

Persoonlijk vind ik je brief nu nog te informeel. Wat zijn de eisen waaraan je moet voldoen volgens die vacature? Want ik kan uit deze brief opmaken dat je erg jong bent door je manier van schrijven.

Echt dit precies, kan er niets aan toevoegen.
Eerste alinea pakkend en vertellen dat je met deze brief je sollicitatie wilt uiteenzetten. Geen kwaliteiten etc nog noemen, dat is voor de derde alinea.

Echt, richt je brief naar dit bovenstaande voorbeeld in!

Je moet nog even wat spelfouten eruit halen. Maar al een stuk beter dan de eerste brief! :slightly_smiling_face:

Ja en af en toe zet je kommas en ga je dan verder met ‘‘en’’ of je zet een punt en zegt dan zodat, dat klopt niet. Verder vind ik het wel een goede brief :slightly_smiling_face:

Zoals gezegd, alinea’s :slightly_smiling_face:

Ik zou t zelf zo doen (even met jouw brief erbij). Ik heb vooral de organisatie even gemixt, want je gaat van motivatie naar ervaring en weer terug in dezelfde alinea :slightly_smiling_face: zo is t denk ik wat overzichtelijker.

Geachte meneer/mevrouw,

{Hier en daar kwam ik uw vacature tegen voor allround medewerker bladoebla}. Toen ik deze vacature las, voelde ik mij gelijk aangesproken en ik denk dat ik de persoon ben die u zoekt voor deze baan. Hard werken is voor mij geen probleem, ik ben een ervaren barkeeper en heb ontzettend veel zin in dit wintersportavontuur! Deze baan is de perfecte baan voor mij, en ik hoop u hiervan te overtuigen door middel van deze brief.

Mijn naam is {naam} en ik ben {zoveel} jaar oud. Dit jaar heb ik een pauze van school genomen en ben ik van plan veel te gaan werken. Thuis blijven zitten is niks voor mij: ik wil mijzelf uitdagen. Vijf maanden lang knallen op uw camping lijkt mij een fantastische manier om dit te doen. Het lijkt mij geweldig om uw gasten een onvergetelijke winter te bezorgen.

De vakantiebaan op uw camping spreekt mij om verschillende redenen aan.
Één van die redenen is dat de baan goed past bij de opleiding die ik wil gaan volgen: toerisme of de hotelschool.
Daarnaast vind ik Zweden een prachtig land. Een aantal jaar geleden ben ik er op vakantie geweest, en wil sindsdien ontzettend graag een keer terug. De foto’s van uw camping die ik op internet zag, vond ik er bovendien erg mooi uitzien.

Ik denk dat ik geschikt ben voor deze baan, omdat ik over goede sociale eigenschappen beschik, erg enthousiast ben en goed ben in het bedienen van klanten in de breedste zin van het woord. Verder werk ik graag met mensen, samen naar een oplossing zoeken en de bezoekers een fijne ervaring meegeven zijn voor mij erg belangrijk.
Ook heb ik de nodige ervaring. Sinds september 2012 werk ik als serveerster in een broodjeszaak waar het vaak erg druk is. Dit betekent af en toe flink doorwerken, maar het geeft veel voldoening als alle klanten zijn bediend en het naar hun zin hebben. Verder werk ik jaarlijks op het drukbezochte festival Breda Barst als barkeepster. Ook help ik op dit festival met het schoonmaken van het terrein. [‘Ik denk dat deze werkervaring van mij een veelzijdige kracht heeft gemaakt, en dat u veel aan mij zult hebben als hulp op uw camping’ oid, misschien nog].

Wanneer u besluit mij aan te nemen, neemt u een gemotiveerde teamplayer aan die niet schroomt om hard te werken. Ik hoop dan ook dat u mij naar aanleiding van deze brief uit zal nodigen voor een sollicitatiegesprek!
Bijgesloten vindt u mijn Curriculum Vitae. Als u vragen heeft, kunt u altijd per e-mail of telefonisch contact met mij opnemen.

Met vriendelijke groet,

Je brief zoals die nu is is al veel beter dan je eerste.
Wat ik wel nog zou doen is je interesse echt koppelen aan de organisatie. Zoals het er nu staat zou je in feite wel op iedere camping of horecagelegenheid kunnen en willen werken.
Kijk op hun website, verdiep je in het bedrijf zelf en koppel je motivatie daaraan. Waarom wil je persé bij hun werken? :slightly_smiling_face:

O en persoonlijk zou ik die laatste zin ‘wanneer u besluit mij aan te nemen…’ eruit laten. Misschien past dat gewoon wel bij jou, maar ik vind het al heel voorbarig :stuck_out_tongue: misschien iets anders ervan maken of iets anders verwoorden

Dit, en verder zie ik nog redelijk veel spel- en typfouten staan.

Ik zou beginnen met “geachte heer/mevrouw” in plaats van"beste meneer/mevrouw", dit staat iets professioneler

Ja, en nog beter als je een naam weet natuurlijk :slightly_smiling_face: