Kunnen dwerghamsters samen in een kooi?

Heeey, :grinning:

Ik vraag me een paar dingen af…
Kunnen dwerghamsters bij elkaar in een kooi? Want ik heb gelezen dat dat veel te ‘‘gevaarlijk’’ is…
En nog een vraagje: is het waar dat goudhamster langer leven dan gewone hamsters?
En wat is het verschil eigenlijk tussen een gewone hamster en een goudhamster?

Alvast bedankt :wink:

http://www.dwerghamster.nl/

^ Google

Mannetje + mannetje = Vechten.
Mannetje + vrouwtje = Binnen de kortste keren enorm veel jonge hamstertjes.
Vrouwtje + vrouwtje = Over het algemeen oke.

ik had 2 vrouwtjes, op advies van de dierenwinkel. na 2 dagen had er eentje een half oor en allemaal bloed en gevechtne. niet doennnn haha

Oh,
ik had 2 vrouwtjes en er was niks aan de hand, behalve toen er 1 dood ging, toen at de ander haar op. ;x

Maaaar bij goudhamsters gaat het sowieso goed! (:
(vrouwtje+vrouwtje)

Maar dat ligt dan gewoon aan hun 2, want normaal gaat het wel goed.

@TS: Je moet er eigenlijk de eerste paar dagen voortdurend op letten (dus ook met slapen op je kamer zetten, dat als ze ruzie maken je het hoort en ff op de kooi kunt tikken). Want volgens mij (bij muizen is het wel zo, bij hamsters dacht ik dat het ook zo was, forgive me if i’m wrong) mag je ze eigenlijk niet alleen in een kooi zetten (dan worden ze te eenzaam). (:

mijn nichtje heeft ook 2 vrouwelijke hamstertjes bij elkaar en dat gaat gewoon goed :slightly_smiling_face:

Toen ik mijn hamster ging kopen vroeg ik me dat ook af, want ik wilde er eigenlijk twee. Maar toen heb ik er toch maar 1 gekocht omdat ik het niet zeker wist.

Maar toen ik hem dus ging halen in de dierenwinkel (het is een mannetje) zat hij bij een ander mannetje in de kooi. Als je die twee dan gekocht had was dat niet gewoon goed geweest, omdat ze dan met elkaar opgroeien? Of gaan die twee mannetjes dan als ze ouder zijn wel vechten?

Als je er 2 haalt moet je er heel goed kop letten, bij zo’n dierenwinkel weten ze er weinig van dus als ze zeggen dat t 2 vrouwtjes zijn kan je net zo goed 2 mannetjes hebben
Een ookal heb je echt 2 vrouwtjes kunnen ze alsnog gaan vechten en dan moet je ze dus uitelkaar zetten of er 1 terugbrengen
En niet denken ‘ze zaten in de dierenwinkel bijelkaar dus ze kunnen bij mij ook bijelkaar’, met z’n 2en gaan ze heel anders doen.

Svp onderwerp duidelijk in titel zetten!

Ik had ooit twee vrouwtjes… op een dag had eentje een bloedend oor…
Wij dachten dat de kat het op de een of andere manier had gedaan maar later zagen we ze dus vechten.

Hamsters zijn in principe geen groepsdieren… ze hoeven dus niet bij elkaar in een kooi voor de gezelligheid (zoals konijnen)…
Dus ik zou het niet doen als ik jou was.

Ik zou er als ik jou was maar één nemen.

Twee vrouwtjes kan prima maar het wordt wel lastiger als je al 1 hebt en je doet er nog 1 bij. Ik raad je aan om 2 vrouwtjes uit hetzelfde nest te nemen (:

Hamsters zijn inderdaad solitaire dieren - die hoeven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld cavia’s en konijnen niet samen in een kooi. Het wordt vaak zelfs afgeraden om dat te doen.

Ik had ooit hamsters,toen ik mijn hamstertje in de dierenwinkel was gaan halen,zat er een ander hamstertje bij.Die zijn we 2 dagen ook gaan halen voor mijn kleine broertje.De hamsters waren trouwens broer en zus.We hebben ze in dezelfde kooi gezet,maar ze vochten.En toen hebben we een 2de kooi gekocht.Dus dit is een groot risico als je 2 hamsters bij elkaar zet,maar je kunt het proberen en zien hoe het gaat.

Bedankt voor jullie reacties. (:
Ik heb op een site gelezen dat je dwerghamsters nooit samen moet zetten, tenzij je ze wilt fokken.
Maar de Campbelli’s (ook dwerghamsters) zijn juist wel groepsdieren dus die kan je gemakellijk bij elkaar zetten (wel van hetzelfde geslacht).

Ik heb een paar jaar geleden ook hamsters gehad, vier zelfs, en in één kooi (die niet eens behoorlijk groot was).
Ik kocht er steeds eentje bij zonder te weten wat voor een soort het was (dom, ik weet het) en zette ze in de kooi.
De eerste was een Russische dwerghamster volgens mij, daarna had ik er een witte Campbelli bij gedaan (ik weet niet van welk geslacht). Maar er gebeurde niets. Nooit ruzie of gevechten voor zover ik weet.
Daarna heb ik er waarschijnlijk een Syrische hamster bij gekocht (een Goudhamster, de wat grotere soort). Dat was echt een schat van een hamster, je kon 'm gemakkelijk oppaken en ermee knuffelen.
Ook dit keer gebeurde er niets tussen de 3 verschillende hamsters.
Als laatst kocht ik er nog een dwerghamster bij (ook een Campbelli volgens mij) en toen gebeurde het… De witte Campbelli had 'm in z’n nek gebeten. Hij ging gelijk helemaal bloeden =(.
Dus toen hebben we die laatste in een andere kooi gezet, en toen ging het weer allemaal goed.
Dus een Russiche dwerghamster, een Campbelli en een Syrische hamster (en wellicht niet eens van hetzelfde geslacht) ging bij mij toen gewoon goed… Best wel vaag, haha. :stuck_out_tongue:

Maar nu zit ik dus met een dilemma: twee Campbelli’s nemen van hetzelfde geslacht en uit hetzelfde nestje (op een site heb ik gelezen dat dit de geschikste hamsters zijn die samen in een kooi kunnen leven), of gewoon één Syrische hamster (=Goudhamster, de wat grotere dus) nemen, aangezien die bekend staat om de knuffelbaarheid? De Syrische hamsters zijn wel solitair dus die zou ik alleen in een kooi moeten zetten.
Maar ik denk dat ik voor dat laatste ga, een Syre.
Maar nu is mijn kleine broertje weer boos… (omdat hij ook graag een hamstertje wilde). Hij wilt maar niet begrijpen dat twee hamsters niet in dezelfde kooi kunnen…
Dus nu vraagt hij, dan kopen we toch gewoon twee kooien?
Ja, opzich kan dat wel, maar dat gaat moeilijk lukken volgens mij.
Want ik woon in het buitenland en ik ga de hamster(s) in Nederland kopen (als ik daar op vakantie ga, van de zomer), en die neem ik dan in een transportkooi mee naar mijn woonplaats.
Maar stel je voor, hij neemt een Campbelli of zo, en ik een Syrische hamster, dan kunnen die toch niet samen in een transportkooi?
Dan zit ik straks met 2 transportkooien in het vliegtuig én twee normale (grote) kooien…
Pff, moeilijk… :S
Weten jullie misschien wat ik het beste kan doen?
En nee, ik ga hier (waar ik woon) geen kooien kopen want hier vind ik ze niet mooi. :stuck_out_tongue:

Te lui om alles te lezen, maar gevechten tussen vrouwtjes komt vaak omdat ze in een te kleine kooi zitten.

Ten eerste kun je beter geen dieren halen bij de dierenwinkel (broodfok), zoek eerder een (erkende) fokker. Ten tweede, elke kooi die ze je bij de standaard dierenwinkel koopt is te klein.

Toch gelezen :’):
En persoonlijk zou ik voor het laatste gaan. Je broertje kan jouw hamster toch knuffelen? De ervaring leert dat ze het na 3 maanden niet meer leuk vinden :stuck_out_tongue:. Ikz ou beginnen met 1 kooi, als hij écht een hamster wil, laat maar lekke rverzorgen, als hij dat volhoudt, dan kan je dan wel verder zien. En je kan van die kleine transportkoffertjes kopen, een tientje ofzo, en die zijn erg handzaam. (zoiets: http://www.fretten.nl/ind…cvdb31gbijibc4gt2r6p84jv2 )

En je mag je beesies niet bij je houden in het vliegtuig, de kooien ook niet :stuck_out_tongue: Dus dat is dan weer makkelijk :stuck_out_tongue:.

Niet doen, kleine kans dat het goed gaat.

Dankjewel :slightly_smiling_face:
Maar wat is een erkende fokker precies? En waar vind je die? :slightly_smiling_face:

mijn hamster zouden vrouwtjes moeten zijn geweest. eerst ging het goed, maar toen werd er een jaloers ofzo. Toen was het elke nacht en dag vechten, tot bloedens toe.
Uiteindelijk kwam mijn moeder thuis en zag ze mijn zwakke hamster met dr kop tussen de tralies van de kooi hangen. Het leek alsof ze zichzelf had verhangen ofzo. Toen mam haar er uit had gehaald, bleek ze nog te leven.
Ze had echt zo dun nekje, en ze was heel zwak, maar ze redde het wel, eigen kooi voor haar gekocht enzo. tja haar leven was triest en het eindigde triest omdat mijn kat haar uit de kooi trok en doodde omdat haar pootje aan de kooi bleef hangen.

Hmmm dus of ik nog eens 2 hamster in een kooi zou doen? nou nee, nee zou ik nooooit meer doen.
Maar mijn broer had 2 mannetjes (denken we) en daar ging het wel oke mee. Maar we hadden ook gewoon zo’n ziek nestje hamster dus helemaal gezond waren ze al niet.