Kun jij omgaan met geld? waar geef jij je geld het meest aan uit?

Hey hey ik moet een onderzoek gaan doen voor mijn school over geldbesteding onder studenten. Voor deze vragen moet je Stuffi buiten laten.

1 Kun jij goed omgaan met geld? of zijn je inkomsten meteen op in een korte tijd?
2 Waar geef je je geld het meest aan uit?
3 Heb je moeite met sparen? waarom?
4 Spaar je iedere maand? zo ja, hoeveel?
5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? is het een motivatie voor je om te gaan sparen?. Zou je gaan sparen als de rente 0% is voor je eigen bestwil?
6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk?

ff een leuk weetje over mij
1 nee, en ja de kans bestaat dat mijn inkomen opeens op is in 1 week (door het uitgaan en kleding, wil echt mezelf slaan :hammer:).
2 uitgaan :beer:
3 eerst niet, maar nu ik het studenten leven in ben gegaan, wil ik ieder feestje niet missen dus is het moeilij voor mij om te sparen. :rage:
4 nee, ik kom ieder maand tekort :bowing_man:
5 ja die rente van 0.05% boeit het mij echt niet
6 ja, ik probeer dan terug te betalen, maar het lukt me dan niet waardoor mijn spaarrekening iedere maand minder word. :hammer:

ff

1 Kun jij goed omgaan met geld? of zijn je inkomsten meteen op in een korte tijd? Sinds ik in de bijstand zit moet ik wel goed omgaan met geld. Mijn inkomsten zijn bijna meteen op aan huur en andere vaste lasten, daarna bekijk ik als alles is afgeschreven wat ik die maand kan doen, bijvoorbeeld wat leuks,
eten bestellen etc. Boodschappen en spullen voor mijn vogeltjes gaan voor

2 Waar geef je je geld het meest aan uit? Huur, boodschappen, rekeningen en treinen
3 Heb je moeite met sparen? waarom? Ja, als je aanvullende bijstand krijgt hou je niet zo veel over.
4 Spaar je iedere maand? zo ja, hoeveel? 5 euro als het eens mee zit.
5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? is het een motivatie voor je om te gaan sparen?. Zou je gaan sparen als de rente 0% is voor je eigen bestwil? Sparen is sowieso slim
6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk? Ik heb geen geld meer op mijn spaarrekening, dus dan leen ik van mijn moeder of broertje en stort het zo snel mogelijk de volgende maand of in termijnen terug. Meestal gaat het om een tientje omdat de uitkering (meeste van mijn inkomsten op dit moment) niet op tijd gestort is en ik ook moet eten ofzo.

1 Kun jij goed omgaan met geld? of zijn je inkomsten meteen op in een korte tijd?
Op zich wel, geef mijn geld niet zo snel uit
Aan (luxe) dingen die ik nodig heb/kleren/eten, maar niet vaam
Nee, waarom weet ik niet, geef geld niet zo snel uit, vind alles snel te duur eb denk na of ik het echt wil/nodig heb
Ik heb geen aparte spaarrekening, alles komt binnen op 1 rekening
5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? is het een motivatie voor je om te gaan sparen?. Zou je gaan sparen als de rente 0% is voor je eigen bestwil?
Ja, sparen vind ik gewoon handig, voor later
6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk?
Nog nooit geld te kort gekomen, maar anders pech

1. Ik kan goed omgaan met geld. Ik houd altijd genoeg over aan het einde van de maand.
  2. Gezichtsmaskers, shampoo, deo.
  3. Nee haha, omdat ik spaar voor mijn uitzet.
  4. Als ik genoeg geld heb voor het dagelijks leven, gaat al mijn loon naar mijn spaarrekening haha. Luxepositie.
  5. Het is een leuk extraatje, maar meer niet.
  6. Ja, maar ik stort het wel gelijk terug wanneer het kan. Maar ik gebruik het dan echt voor dingen die moeten, zoals school. Onzindingen kunnen wel wachten tot ik mijn loon weer heb.

1 Ik kan omgaan met geld.
2 eten
3 Nee, ik heb een zuivere kijk op het verschil tussen ‘moeten hebben’ en ‘wille hebben’. Als ik twijfel koop ik het niet, of laat ik het even in mijn achterhoofd zitten als ik geld genoeg heb.
4 Ik probeer altijd wat te sparen
5 Ik spaar sowieso, of het een rente heeft of niet al is het wel handig :slightly_smiling_face:
6 ik haal altijd van mijn spaarrekening als ik te kort kom. maar da’s enkel voor betalingen die moeten gebeuren. Als het gaat over luxe dingen dan koop ik het gewoon niet;

1 Ja, ik ben best zuinig.
2. Ik denk het ov en eten.
3. Nee.
4. Ja, niet een bepaald bedrag maar gewoon wat er over is.
5. Ik spaar sowieso, ongeacht de rente.
6. Ja, ik gebruik mijn spaargeld voor onverwachte kosten of voor grote aankopen.

1. Ik weet niet hoeveel ik binnenkrijg zonder stufi maar ik geef denk ik niet heel veel uit. Het is per maand wisselend, ik ben net drie weken ziek geweest en heb daardoor maar amper uitgegeven. Ik geef het sws niet uit aan kleine onzin dingen.
  2. Echt per maand verschillend, kleding en uitjes denk ik.
  3. Nee, ik zet om de zoveel weken een groot bedrag over naar mijn spaar. (dit is mede door de stufi)
  4. Nee, denk om de twee/drie maanden
  5. Sparen doe ik sws wel, van die rente zie ik bijna niks.
  6. Ik heb nog maar 1 keer geld van mijn spaar moeten halen, maar ik stort het daarna niet terug, ik weet van mijzelf dat ik toch wel goed spaar.
  1. Mijn geld is niet meteen op, maar dit komt omdat ik stufi krijg - ik weet eigenlijk niet hoeveel geld ik heb wat niet stufi is haha. Het wisselt per maand, soms ben ik depressief en geef ik niet zoveel uit, dan geef ik weer veel uit.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]2. Boodschappen, kleding en make-up[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]3. Nee, ik zet elke maand een bedrag over naar mijn spaarrekening (dit komt van stufi)[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]4. Nee, af en toe, wanneer er teveel geld op mijn gewone rekening sta zet ik wat geld over naar m’n spaarrekening[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]5. Die rente heeft eigenlijk absoluut geen invloed op mij. Het is geen motivatie om te gaan sparen, omdat ik er uiteindelijk bijna niks bij krijg. Ook als de rente 0% was zou ik geld op mijn spaarrekening zetten.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]6. Dat gebeurt bijna nooit, maar als het gebeurt haal ik het inderdaad van mijn spaarrekening. Ik stort het daarna niet terug, omdat ik weet dat ik later in het jaar wel weer wat geld terugstort.
  1. Kan prima omgaan met geld, heb vast spaarbedrag en bedrag voor onvoorziene dingen
  2. hypotheek/huis en zorgverzekering/zorg
  3. Niet echt
  4. ja, zoveel mogelijk, een vast bedrag (40% van inkomen?) en wat overblijft
  5. nee, had liever meer rente :stuck_out_tongue: maar spaar toch wel.
  6. ja, die buffer is er om klappen (stukke wasmachine etc) op te vangen, en daarna potje weer op te bouwen

ah lief dankjullie wel jongens! meer reacties mag zeker :upside_down_face:

Redelijk goed, ik spaar veel.
2 Waar geef je je geld het meest aan uit? Eten en thuisbezorgd.
3 Heb je moeite met sparen? waarom? Meestal niet omdat ik het leuk vind om geldbedrag groter te zien worden.
4 Spaar je iedere maand? zo ja, hoeveel? Verschilt.
5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? Het is voor mij wel een trigger om te sparen want rente = rente, ook al is het weinig. is het een motivatie voor je om te gaan sparen? Zou je gaan sparen als de rente 0% is voor je eigen bestwil?
6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk? Ja en dat stort ik meestal wel weer terug.

1 Kun jij goed omgaan met geld? of zijn je inkomsten meteen op in een korte tijd? Ja ik kan goed omgaan met geld en vind het lastig om geld uit te geven.
2 Waar geef je je geld het meest aan uit? Huur
3 Heb je moeite met sparen? waarom? Nee, ik zou het liefst zoveel mogelijk sparen. Helaas moet ik bijlenen om mijn studie en huur te betalen.
4 Spaar je iedere maand? zo ja, hoeveel? Ik zet een deel van mijn lening altijd over op mijn spaarrekening, weet niet of dit telt.
5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? Nee, die 0.05% is erg laag. Ik spaar omdat ik het fijn vind om geld achter de hand te hebben.
6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk? Ik betaal alleen de 2000 euro per jaar collegegeld van mijn spaarrekening, verder blijf ik er vanaf.

Goed, spaar veel.
Kleding / shampoo / make-up etc
Nee
Ja, bijna alles wat ik overhoud, verschilt.
Bij 0% zou ik nog steeds sparen
Meestal niet dan koop ik waar ik tekort voor kom niet en koop het later, als het echt nodig is stort ik het weer terug.

Ik heb voor mezelf bedacht, dat ik elke week 25% van het bedrag dat ik in de maand voor mezelf heb mag uitgeven en dat gaat goed. Soort zakgeld geven aan jezelf.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]2 Waar geef je je geld het meest aan uit?
Ervaringen, zoals uitgaan, pretpark, uit eten etc. Maar ook vaste lasten zoals verzekeringen.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]3 Heb je moeite met sparen? waarom?
Nee, ik zet standaard een vast bedrag op mijn spaarrekening.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]4 Spaar je iedere maand? zo ja, hoeveel?
Ja, standaard 200 en als t kan dan meer.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]5 Heeft de rente op je spaarrekening van gemiddeld 0.05% veel invloed op je? is het een motivatie voor je om te gaan sparen?. Zou je gaan sparen als de rente 0% is voor je eigen bestwil?
Is geen trigger, ik spaar hoe dan ook voor m’n uitzet.[color=rgb(51, 51, 51)][font=Helvetica Neue]6 Als je tekort komt, haal je dan geld uit je spaarrekening? stort je het geld dan weer terug uiteindelijk?
Nee, is nog niet nodig geweest.