kun je vrienschap hebben met ex?

hoi meiden, ik wil graag even me verhaal kwijt en jullie advies…

2 jaar geleden leerde ik een jongen D kennen. na ongeveer een halfjaar praten via msn/fb whatever gingen we afspreken en kregen we verkering. dat heeft bijna 1.5 jaar geduurd. dit was mijn langste relatie tot nu toe.
deze relatie is nu sinds 4 maanden uit, omdat ik hem niet meer leuk vond, ik ergerde me aan hem en nog meer.
hij was echt enorm verdrietig en kon alleen maar huilen (ik trouwens ook, maar ik wist dat het zo beter was).
ik heb tegen hem gezegd dat ik graag met hem contact wou houden en vrienden wou blijven. dit hebben we ook een maand gedaan, maar volgens mij betekende elk aardig woord van mij voor hem hoop…
uiteindelijk heeft hij tegen mij gezegd dat hij ‘even’ geen contact meer wou, omdat die dat niet aankon. (heel begrijpelijk en logisch als er nog ééntje is die wel gevoelens heeft).
ik had dit geaccepteerd en heb hem met rust gelaten, geen contact gezocht een maanden lang.

maar laatst smste hij me dat hij graag wel weer contact met me wou, en vrienden worden enzow.
ik weet/wist nu echt echt echt niet wat ik nu moet. hij heeft me 2 weken geleden toegevoegt op FB en ik durfde het pas gister te accepteren.

ik ben zo ontzettend bang dat ik hem weer leuk ga vinden! ik ben denk ik ongelofelijk gevoelig voor zijn aandacht. maar ik wil ABSOLUUT NIET opnieuw met hem verkering, want ik heb het niet voor niets uitgemaakt.

mijn vraag is nu dus eigenlijk, kan je een vrienschap hebben met je ex, als je alleen nog maar een liefdesrelatie hebt gekend samen?
Hij heeft destijds ook gezegd dat hij alles zou doen om we terug te krijgen, en ik ben ontzettend bang dat als me weer gaan afspreken, het toch uit zal draaien op zoenen whatever… echt slecht ik weet het :frowning_face:
en ik wil hem ook niet aan het lijntje houden.

ik heb hem dus geaccept op FB, maar ik zit hem nu echt elke 5min te stalken op FB. het slaat nergens op want hij post toch bijna nooit iets nieuws, en waarom zou ik het uberhaupt doen? >.< en toch doe ik het ;$

okee dit wou ik gewoon even van me afschrijven, dankjewel als je de moeite hebt genomen het te lezen! :blush:

( ps. dit is niet mijn echte acount omdat mijn ex me echte acount weet en kan zien)

Als de gevoelens langs beide kanten volledig weg zijn kan dat.
Maar zo lijkt het niet eigenlijk. Als je zelf al denkt dat het op zoenen gaat uitdraaien en je wil dat niet, zou ik niet afspreken.

ik weet niet of zijn gevoelens weg zijn, dus zal ik dan eerst aan hem vragen of zijn gevoelens weer over zijn en zo ja, dan kunnen we vrienden worden?
staat dat niet heel stom? ;$

okeeii dankjewel! :slightly_smiling_face:

Je moet dat niet aan hem vragen maar je moet wel duidelijk maken dat jij echt gewoon vrienden wil zijn want anders kan hij weer hoop krijgen op meer dan vriendschap.

Ik weet het niet, ik denk dat je best wel vrienden kan zijn, als je uit elkaar gegroeid bent. Dan komen er niet veel ergenissen om de hoek kijken, waar je je eventueel ook aan kan storen als je vrienden bent. Als je niet uit elkaar gegroeid bent, en het dus uitgemaakt heb vanwege iets wat je ergerde, dan is de kans groot dat dit dus weer om de hoek komt kijken en dat je dus alsnog ruzie krijgt.

Wat ik denk over vrienden zijn na een relatie… mijn vrienden zeiden er een paar dingen over.
Iets wat een vriendin zei: Het is alsof je hond dood is maar je wilt geen afscheid nemen van de hond, dus houd je de hond.
En wat iemand anders zei: Als je vrienden wilt blijven is er nooit liefde in het spel geweest of iemand is nog verliefd.

Mijn raad: kijk het aan, probeer het en als het niets is, moet je hier eerlijk over zijn!

Ik ben gewoon goede vrienden met mijn ex, gewoon zonder gevoelens, maar we waren sowieso al vrienden voordat we al iets kregen.
Maar ik denk dat het mogelijk is, ook al moet je je best ervoor doen!

Ja hoor, mijn ex en ik zijn beste vrienden :slightly_smiling_face: Ik heb hem geholpen met zijn nieuwe liefde, hij heeft mij getroost toen een scharrel mij kwetste, etc. We kunnen over alles praten en gunnen elkaar alles :slightly_smiling_face:

ja waarom waarom niet alles is nog mogelijk als van beide kante is

Dankjuwel meiden! ik denk dat ik het dan maar gewoon ga proberen, maar hem wel duidelijk maken dat ik niks meer wilt zijn dan (goede) vrienden.

Ik denk persoonlijk dat het niet mogelijk is om een goede vriendschap op te bouwen met een ex. Dan krijg je toch weer problemen…

Je kunt wel een goede vrienschap hebben met je ex. Ik heb ´t zelf ook!

Ja denk het ook, je gaat het waarschijnlijk ook over je relatie hebben.

het is toch niet erg om over vroeger/ je relatie te praten? hoezo zou de vriendschap dan niet werken? ;$

Enkel als niemand van jullie liefde of vijandigheid voor elkaar voelen.

Ik had precies het zelfde mee gemaakt !

Eerst vrienden, toen kregen we een relatie, maar uit eindelijk was ik de gene die er een ‘einde’ aan maakte. Ik zag hem toch meer als een vriend, en daardoor had ik geen gevoelens voor hem. Later wilde hij weer vrienden blijven, en ik had hier opzich geen problemen mee. Ik had toch geen gevoelens meer voor hem, maar hij nog wel voor mij. En dit ging lastiger dan gedacht… Ik moest echt oppassen met wat ik zei, want alles gaf hem hoop. Als ik op het laatst gewoon een ‘x’ schreef, dan kreeg meneer al vlinders in zijn buik. Ik bedoel, dat doet tegenwoordig heel de wereld naar elkaar, ook al ken je elkaar amper. Uiteindelijk werkte het gewoon écht niet meer… Hij zat zo op mijn lip, en was nog zo met mij bezig en mij nog zo aan het controleren wat ik aan het doen was en met wie, en als ik online was op Fb of MSN, dan sprak hij mij gelijk aan ! Ik vond het helemaal niet erg, maar op het gebied van ‘vriendschap’ vond ik dit stalken. Hij zat nog steeds veel te dicht op mijn lip, en hij ging allemaal oude verhalen naar boven halen. Van ‘toen we nog een relatie hadden’. Ja dat was TOEN. Ik kon 100 keer zeggen dat hij daar mee moest stoppen, maar het werkte gewoon niet meer. Als ik bij hem was, voelde ik van zijn kant een bepaalde ‘spanning’. Terwijl ik gewoon nietsvermoedend bij hem kon zijn. Op een gegeven moment gaf ik hem steeds een standje van; ‘‘Kap eens een keer met al die herinneringen op te halen, en zo erg op mijn lip te zitten, en mij zitten te beschuldigen dat ik nu zo anders ben geworden dan toen we een relatie hadden’’. Toen heb ik er een streep onder gezet, want ik merkte. Zolang ik met hem omging, gaf ik hem toch een soortvan hoop. En dat vond ik ook niet eerlijk vanaf mijn kant. Dus ik heb, hoe erg voor hem ook, er een streep onder gezet. (Door hem te negeren, ik ging meer op niks in.) Hard, ja ! Maar anders komt het nooit goed… En zo ziet hij het gelijk in. Nu heb ik ook geen contact meer.

Dus ik ben van mening dat het niet lukt… Vooral niet als de 1 nog gevoelens heeft voor de ander. Je gaat toch anders tegen elkaar op kijken. En daar doe je de ander toch pijn mee, omdat je de ander ‘hoop’ geeft door met die gene om te blijven gaan. Achteraf gezien had ik het ook nooit gedaan… En er is ook nog bewezen naar onderzoeken, dat in de meeste gevallen vriendschap tussen 2 verschillende geslachten ook echt niet werkt.

dankjewel voor je hele verhaal! ik herken me dr echt in haha.,

ik zit nu echt erg te twijfelen, sommige meiden zeggen dat het best kan, andere zeggen dat het echt niet kan werken…

ik ga er denk ik maar wel op in, maar probeer wel een beetje afstand te houden, zodat we niet 100% weer opelkaars lip gaan… en hem duidelijk maken dat ik niks meer wil dan vrienden zijn…

Mij is t nog nooit gelukt. vaak komen er toch weer ruzies naar boven of de 1 is nog niet over de ander heen blabla. T verschilt per persoon natuurlijk

Ik denk persoonlijk van niet. Of laat ik het beter formuleren: ik denk dat een ex een grote dwarsbomer kan worden in je volgende relatie(s). Een ex, vooral een die constant om je heen zit en waar je een goeie vriendschappelijke relatie mee aangaat kan een high risk factor zijn wat betreft vreemd gaan of het vertrouwen van je nieuwe vriend. Bovendien vind ik het gewoon echt heel raar. Meiden waarmee mijn vriend naar bed is geweest vertrouw ik gewoon niet. Er is een romantische klik geweest, ooit. En ik ben ervan overtuigd dat die klik nooit echt verdwijnt. In een moment van zwakte, als je relatie mss ff niet zo goed gaat, dan kan hij de grootste bedreiging worden voor jouw toekomstige relatie. Ik vind dat je zo’n situatie moet vermijden. Jullie zijn niet voor niks uit elkaar gegaan.

Ik vind het anders bij een relatie die mss pas ‘3 maandjes’ geduurd heeft. Dan vind ik de situatie heel anders want dat is imo nog geen ‘echte’ relatie. Maar afhankelijk hoe close je in die tijd bent geweest vind ik het echt not done. Ik zou er zelf iig niet aan beginnen. Vriendschappelijk uit elkaar gaan OK. Maar bijna elke vriendin die ik ken en vrienden wilde zijn met haar ex is ermee vreemd gegaan of later nog eens mee naar bed geweest. Het is mss niet het fantastische argument dat mijn redenering klopt, maar het heeft het voor mij wel bevestigd. Er is ook zo’n laddertheorie over liefde…

ja je hebt wel gelijk, we zijn niet voor niks uit elkaar gegaan… we hadden nog geen seks gehad hoor, ben gewoon nog maagd. maarja…
aan de andere kant woont hij toch 2 uur reizen van mij vandaan, dus in een eventuele nieuwe relatie zou mijn ex niet persee een obstakel hoeven te zijn.
en ik hoef dus niet persee een obstakel voor zijn eventuele nieuwe vriendin hoeven te zijn…