Kun je na een jaar hbo (propedeuse) doorstromen naar de uni?

Ik dacht altijd dat dit kon, maar vandaag ging ik naar de decaan toe om te bespreken of ik nou volgend jaar naar havo ga of niet, toen zei ik dus ‘je kunt toch altijd nog na 1 jaar hbo naar de universiteit, als je je propedeuse hebt gehaald?’ En hij zei dat dat niet kon?! Ik weet niet zeker of ik hem moet geloven… Heeft iemand hier ervaring mee/is iemand via deze weg naar de uni gegaan? Zoja weet je of dat nog steeds mogelijk is nu? (en over 3 jaar waarschijnlijk ook nog!) Alvast bedankt.

Een propedeuse of een einddiploma van een hogeschool die onder de Wet op het Hoger onderwijs en Wetenschappelijk onderzoek (WHW) valt, geeft in principe rechtstreeks toegang tot de universiteit. Sommige (bachelor)opleidingen kennen echter bepaalde ingangseisen. Neem contact op met de opleiding voor meer informatie.

bron: http://www.eur.nl/scholie…aanmelding/toelating_hbo/

Bij veel opleidingen kan het wel; ik ga het ook doen voor Psychologie. Maar ze hebben wel plannen om het te veranderen, dus ik zou er wel mee uitkijken om nu nog die overstap te maken.

Heb het volgens mij wel eens gehoord, dat zoiets kan. Maar lijkt me vreemd… want als je na de havo VWO gaat doen, moet je nog 2 jaar… en als je dan 1 jaar HBO doet, bereik je dan hetzelfde…

Ja, dat kan gewoon hoor. Je moet alleen even kijken bij de opleiding die je dan zou willen doen, want soms vragen ze wel aanvullende eisen. Op de havo kan je je diploma bijvoorbeeld zonder wiskunde halen, op het vwo niet. Het kan dus goed zijn dat universiteiten dan vragen dat je die wiskunde bijspijkert / alsnog haalt. (:

+ het wordt moeilijker, want je loopt daardoor al meteen (minstens) 1 jaar studievertraging op. En als je meer dan 1 jaar vertraging hebt (dus die P niet in 1 jaar haalt, of iets langer over je universitaire bachelor doet) moet je die langstudeerboete gaan betalen…

Dat kan gewoon. Ik ken een meisje die 1 jaar een hbo-opleiding heeft gedaan en nu op de uni zit.

ik ken 2 mensen die na de havo hun propedeuse hebben gehaald op hbo en toen direct naar de uni zijn gegaan. het kan dus wel.

Ja, dat kan. Maar niet bij alle opleiding, voor zover ik het weet. Maar als je binnen een jaar alle punten hebt behaald (60 volgens mij) en je haalt gewoon je propedeuse, kan je volgend jaar naar de uni.

Ok. (: ik wil graag psychologie studeren, @Vivere weet jij of je dan per se een propedeuse hbo toegepaste psychologie moet hebben? Of mag het een random hbo-opleiding zijn? Dat staat op de sites van de universiteiten niet duidelijk aangegeven… Maar hbo psychologie schijnt zo’n vage thuisstudie te zijn!

Mag elke hbo-opleiding zijn zover ik weet. In elk geval bij de UU en de VU. HBO Psychologie heb je ook in Amsterdam; gaat een vriendin van mij doen. En @ iemand hierboven; het zijn inderdaad 60 studiepunten die je moet halen. 60x28 uur = 1680 uur = 42 weken van 40 uur = voltijdstudie.

Ja vaak kan dat wel, bij sommige opleidingen heb je wel loting (zoals psychologie dus)

Ja, wil het misschien ook gaan doen.

Oh en veel mensen halen hun propedeuse niet in een jaar volgens mij dus daar moet je dan wel hard voor werken.

Ik zit nu eerste jaar HBO en ga waarschijnlijk volgend jaar naar de uni
maar aangezien dit bij mijn studie maar zelden voorkomt ben ik inmiddels al vanaf oktober bezig om toegelaten te worden
dus zorg wel dat je goed voorgelicht bent en zeker weet dat het kan

Bij heel veel opleidingen kan het wel, mijn zus doet het nu ook.