Kritische/emotionele spanning?

Hee,

Ik moet voor nederlands een verslag & presentatie maken over het boek Turks Fruit, en uit dat boek moet ik 2 scenes beschrijven met kritische spanning, en 2 met emotionele spanning. Maar ik weet echt het verschil niet, op google staat ook geen goede uitleg. Dus wie kan mij helpen? En weet iemand ook misschien voorbeelden? Want ik heb het boek al teruggebracht naar de bibliotheek, en heb het met heel veel moeite gelezen omdat ik het zó’n rotboek vond om te lezen, dus ben de helft alweer vergeten. :zipper_mouth_face:

Alvast bedankt!

Upje!

Nog een x dan maar, up!

Ooh, ik kan je denkik helpen =)
kritische spanning is dat je denkt dat je weet hoe het verhaal af gaat lopen, maar dat dat dus de hele tijd verandert. Je moet dus de hele tijd je hypothese aanpassen.
hmm, en emotionele spanning is dat je betrokken bent met het hoofdpersonage. Je voelt met hem/haar mee, het lijkt alsof je het zelf meemaakt.
ik hoop dat je het een beetje snapt, anders note maar ff fzo…
xxx

Dankjewel!
Ik weet niet of je het boek gelezen hebt, maar ik heb dan nu bij kritische spanning deze 2 scenes/punten:

1. Het is eigenlijk niet een scene, maar het hele boek. Doordat het boek verschillende hoofdstukken heeft, die niet achter elkaar afspelen, wil je na één hoofdstuk wel weten wat er dan is gebeurd, om de situatie zo te krijgen.
  2. Dat ze een auto ongeluk krijgen, en dat Erik denkt dat Olga dood is. Op dat moment wilde ik zelf graag doorlezen om erachter te komen of ze nou wel of niet dood was.

Is dat dan goed?

Ik denk het wel, maar ik heb het boek niet gelezen, dus kweet verder niet welke stukken je nog meer kunt gebruiken …
succes nog !
xxx

hallo, ik denk dat die 2 punten wel goed zijn.
zelf heb ik het boek niet gelezen. maar het lijkt me wel leuk,
want turks fruit is mijn lievelings eten.
ik hoop dat het je allemaal gaatlukken!
succes ermee.

lebberx

hahahah, dit zet jij nu volgens mij ook in je verslag.