Heey,
Ik zit met een frustrerend probleem: Ik zit nu in m’n examenperiode en ik wil hierna meteen door met een HBO-opleiding. Ik heb me al zoveel mogelijk georiënteerd, zoals elke examenklasser, en aangezien ik op een leeftijd zit dat ik nog niet helemaal zeker weet wie ik ben, ben ik dus ook al een aantal keren van gedachte veranderd. Maar nu was ik er dan eindelijk uit: ik wil Journalistiek studeren! Niet zozeer om later catwalks bij te wonen of beroemde mensen te ontmoeten (wat veel mensen hier als dé droombaan journalistiek zien) maar meer om voor mensen een goed verhaal neer te zetten waar ik zelf trots op kan zijn.
Maar het is nu eenmaal zo dat je als afgestudeerde Journalistiek in deze tijden slechts een kleine kans hebt op een baan, en dat komt dus wel een beetje hard aan als je denkt dat daar je passie ligt. Ik had dus al overwogen om een opleiding te kiezen waarmee je later een grotere baankans hebt, nl de PABO. Het stomme is alleen dat ik, áls ik dat zou willen gaan doen, dat eigenlijk meer zou doen omdat ik dan mee kan helpen met dingen te organisteren (uitstapjes etc.) en collega’s heb wat waarschijnlijk gezelliger zal zijn. Want als freelance journalist sta je er in je eentje voor en moet je vooral afspraken maken met jezelf en deze ook zelf nakomen, wat best eenzaam kan zijn. En aangezien een beginnende carrière als freelance journalist tegenwoordig de enige optie is om genoeg ervaring op te doen zodat je toch een kleine kans maakt om een “echte” baan te krijgen, zie ik dat niet zo zitten. Ik zit toch liever onder de mensen, snappie. Maar ik wil ook schrijven! En lekker kritisch zijn. En op avontuur gaan. Ik weet ook niet of het beeld dat ik van een journalistieke baan heb onrealistisch is…
Ik had trouwens óók het idee om eerst naar de pabo te gaan (dan heb ik in ieder geval al een grote baankans), en daarna een deeltijd opleiding journalistiek te volgen met misschien daar nog een master achteraan. Maar dan zit ik met m’n leeftijd al bijna tegen de 30 aan en ik weet niet of ik dan met m’n neus nog in de boeken wil zitten.
Misschien een enorm luxe probleem, maar ik zou toch graag willen weten: wat zouden jullie doen? =) Bespaar me het om te zeggen dat ik nodig naar een psycholoog moet, want die kan me toch niet helpen :’)