Kritisch probleem: Grotere baankans of droombaan?

Heey,

Ik zit met een frustrerend probleem: Ik zit nu in m’n examenperiode en ik wil hierna meteen door met een HBO-opleiding. Ik heb me al zoveel mogelijk georiënteerd, zoals elke examenklasser, en aangezien ik op een leeftijd zit dat ik nog niet helemaal zeker weet wie ik ben, ben ik dus ook al een aantal keren van gedachte veranderd. Maar nu was ik er dan eindelijk uit: ik wil Journalistiek studeren! Niet zozeer om later catwalks bij te wonen of beroemde mensen te ontmoeten (wat veel mensen hier als dé droombaan journalistiek zien) maar meer om voor mensen een goed verhaal neer te zetten waar ik zelf trots op kan zijn.

Maar het is nu eenmaal zo dat je als afgestudeerde Journalistiek in deze tijden slechts een kleine kans hebt op een baan, en dat komt dus wel een beetje hard aan als je denkt dat daar je passie ligt. Ik had dus al overwogen om een opleiding te kiezen waarmee je later een grotere baankans hebt, nl de PABO. Het stomme is alleen dat ik, áls ik dat zou willen gaan doen, dat eigenlijk meer zou doen omdat ik dan mee kan helpen met dingen te organisteren (uitstapjes etc.) en collega’s heb wat waarschijnlijk gezelliger zal zijn. Want als freelance journalist sta je er in je eentje voor en moet je vooral afspraken maken met jezelf en deze ook zelf nakomen, wat best eenzaam kan zijn. En aangezien een beginnende carrière als freelance journalist tegenwoordig de enige optie is om genoeg ervaring op te doen zodat je toch een kleine kans maakt om een “echte” baan te krijgen, zie ik dat niet zo zitten. Ik zit toch liever onder de mensen, snappie. Maar ik wil ook schrijven! En lekker kritisch zijn. En op avontuur gaan. Ik weet ook niet of het beeld dat ik van een journalistieke baan heb onrealistisch is…

Ik had trouwens óók het idee om eerst naar de pabo te gaan (dan heb ik in ieder geval al een grote baankans), en daarna een deeltijd opleiding journalistiek te volgen met misschien daar nog een master achteraan. Maar dan zit ik met m’n leeftijd al bijna tegen de 30 aan en ik weet niet of ik dan met m’n neus nog in de boeken wil zitten.

Misschien een enorm luxe probleem, maar ik zou toch graag willen weten: wat zouden jullie doen? =) Bespaar me het om te zeggen dat ik nodig naar een psycholoog moet, want die kan me toch niet helpen :’)

ik zou voor je passie gaan
dan heb je ook veel meer motivatie om je studie af te ronden.
je kan altijd nog omscholen als je echt niets kan vinden

ik ben daar nog lang niet mee bezig. Up dus.

Hmmm, lastige keuze.
Up.

Je moet nog beginnen met je opleiding en het afmaken, misschien zitten we dan in beter economische tijden.

Ga voor je passie, dan houdt je het inderdaad langer vol en zit je niet met de vraag over een paar jaar: hoe zou mijn leven zijn gelopen als ik nou journalistiek had gekozen :wink:.

Ik zat ook met dat probleem… Maar ik zou voor je passie gaan. Dan doe je iets wat je in ieder geval leuk vind. En als je het dan eigenlijk toch niet zo leuk vind kun je altijd nog wat anders gaan doen. Het is echt niet zo dat je voor altijd vastzit aan de eerste opleiding die je hebt gekozen! En misschien dat er over een tijdje, als je klaar bent, er misschien juist weer heel veel vraag is naar journalisten :wink:

amen.

Dat dus!

Ik heb hetzelfde probleem. Ik weet het echt niet. Ik heb liever een baan waarbij ik veel verdien die wel draagbaar is maar dan niet mijn droom dan een opleiding doen waarmee ik mijn droombaan kan realiseren maar dat er dan helemaal geen vacatures voor zijn.

Ligt eraan wat je wilt in het leven: kinderen, huisje boompje beestje? Ben je materialistisch ingesteld? Ik persoonlijk zou gaan voor de droombaan.

Allebei,
eerst Pabo en dan deeltijd Journalistiek,
zou ik zeggen :wink:
Misschien heb je na de Pabo wel sowieso geen zin meer om journaliste te worden en ben je blij met je baan. Je kunt in de tussentijd ook gewoon in je vrije tijd blijven schrijven (als je lerares wordt) en zo nu en dan stukken opsturen!

Ik zou Journalistiek gaan doen als daar je hart ligt.

Idd, je weet niet hoe de markt is over 4 jaar. Ik vind je redenen voor de pabo ook nogal vaag, er zijn nog meer hbo-studies die beter daarbij aansluiten.

iedereen doet tegenwoordig pabo
dus als je daar mee klaar bent dan loopt het ineens over met de leraren in nederland
denk ik

ik zou journalistiek gaan doen!

ga ik ook doen ^^]

Ik zou idd ook doen waar je passie is. Dan hou je het veel langer vol!

Maar waar wil je journalistiek gaan studeren dan? In utrecht is de HBO echt ontzettend slecht! Mijn nicht heeft er op gezeten. Maar ze zegt dat het er heel chaotisch is, de leraren geen eerlijke cijfers geven, en dat de deadlines bijna nooit kloppen. De opleiding op zich vond zij ook slecht, je leert er alleen een ‘neus’ voor nieuwtjes krijgen. Zodat je een beetje z’on sensatiezoeker wordt. Als je echt goede stukken wil schrijven, of achtergrond info ofzo, is dat echt een slechte keus…

kies voor je passie, journalisitiek, er zijn veel banen die moeilijk zijn, als je begint je moet iets kiezen wat je graag doet en er dan voor gaan, en als je er dan in uitblinkt zal het je zeker lukken!

Ga voor je passie, dat houdt je veel langer vol. En inderdaad, je kan altijd nog omscholen.
Ik wil ook deze studie gaan doen, en ik heb gelezen dat Zwolle een goede school is voor Journalistiek.

Succes ermee :slightly_smiling_face:

Ik zou het allebei tegelijk doen als dat kan :’)
Dat ga ik ook doen, ik weet nog niet precies welke studies, maar ik wil gewoon te veel.

Als schrijven je passie is kies daar dan voor. Ten eerste omdat je het echt leuk vindt (dat maakt het afronden van je studie sowieso makkelijker). Ten tweede omdat je met journalistiek nog wel kan afwijken naar andere dingen als er op dat moment geen baankansen zijn en bij de pabo omdat die je alleen opleidt tot basisschool/ vmbo brugklas juf moeilijker.