Kritiek op de blogwereld.

Oké, het moet er even uit. De laatste tijd is er ZO veel drukte over blogs en de kritiek die ze krijgen van mensen. Mijn mening en geef gerust ook jullie mening! Even ter verduidelijking ik spreek in het algemeen. Er zijn heus nog wel fijne bloggers en fijne lezers. Dit is gewoon hoe ik het zie.

1. Bloggers krijgen inderdaad veel onverdiende kritiek. Als bv misslipgloss weer eens iets nieuws koopt moet ze gelijk verantwoorden waar ze het geld vandaan haalt, waarom ze dat geld niet gedoneerd heeft, of ze het niet erg vind dat ze jongere meiden de ogen uitsteekt en of ze al dan niet koopziek is. In hemelsnaam, laat de bloggers nou op dat vlak! Wij gaan ook lekker shoppen en showen dan onze aankopen en wij (oké de meesten van ons) doneren ook heus niet zoveel aan goede doelen. Dat ze tonnen geld uitgeven aan make-up moeten zij weten, het is hun geld. Wij geven ook geld uit aan onze hobby’s en verwachten niet dat ook maar iemand van ons daarvoor verantwoording wilt.

2. Bloggers kunnen anderzijds ook geen kritiek meer verdragen. Misschien een gevolg van het overschot aan onterechte kritiek maar toch. Als iemand nu perfect “opbouwende” kritiek geeft wordt die persoon vaak aangevallen door de “lovers”. Neem nu de TOM producten op de site van Masscha. Waag het eens te zeggen dat het overkomt als gratis reclame voor TOM en ze vliegen je gelijk naar de strot. Ook de bloggers zelf kunnen daar heel erg fel op reageren. En als het je niet aanstaat dat je geen kritiek mag geven (again, ik spreek in het algemeen, sommige bloggers staan er wel voor open): hoepel dan maar lekker op!

3. Gratis producten: stop toch met er zo mysterieus over te doen! We weten allemaal dat bloggers gratis producten krijgen. Dat is niet erg. Je kan net zo goed objectief zijn over spullen die je gratis krijgt dan over spullen die je zelf gekocht hebt. Maar door er zo mysterieus over te doen (hoewel het vaak wel opvalt, bv laatste tijd heeft ineens elke blogger dezelfde Clarins producten) gaan de mensen denken dat er een reden is dat je het geheim houdt. Wil je objectief LIJKEN? Op de lange duur gaan we denken dat alles wat ze hebben gratis gekregen is. Daardoor daalt allessinds bij mij het vertrouwen in de objectiviteit van de bloggers. Zonde.

Hoe zien jullie het? Zijn er misschien andere dingen die jullie ergeren aan bloggers of hun lezers? Of vinden jullie dat ik gewoon foutzit.

OPBOUWENDE KRITIEK ZEER WELKOM <3

En ik vind het irritant dat iedereen een blog aanmaakt waardoor ik nu superlang tussen allemaal saaie blogs moet gaan zoeken naar echt leuke blogs. Het is gewoon níet interessant om modeblogs te bekijken van meisjes die er erg simpel uitzien.

helemaal mee eens. zelfde voor beautyblogs. en dan allemaal een artikel maken over basismakeup ofzo.

god, ja, ik denk er precies zo over. Vooral masha, wooooooow, zij kan pas slecht tegen kritiek. Echt heel vaak worden comments weggehaald omdat ze ‘demotiverend’ zijn.

zoals dit: ‘ik vind dit een saai artikel’’
gellllllllllllijk weg, en preek erbij.

ik had vandaag ook een slechte ervaring op haar site. opnieuw een artikel over die TOM cursus. iemand zei dat het op reclame begon te lijken met al die TOM producten. zei masscha onmiddellijk “wat is hier in godsnaam reclame aan??? ik verdien heir niet aan ofzo”, waarop ik reageerde dat het idd reclameachtig lijkt omdat ze alles van TOM de hemel in prijst en dat gewoon het feit dat ze het post op haar site zijn spullen dik in de kijker zet en dus eigenlijk wel reclame is voor TOM. Krijg ik van iemand de commentaar dat het gewoon een vriendendienst is. reageer ik dat ik naar blogs kom in de hoop dat ze objectief zijn en niet ons doen geloven dat producten hemels zijn uit vriendendienst. kreeg ik gelijk van iemand te horen dat ik jaloers ben en maar moet ophoepelen :’) EXCUSE ME HOOR!

ik lees masscha’s site overigens met plezier elke dag maar bij zulke artikels krijg ik gewoon twijfels over haar objectiviteit. maar dat mag blijkbaar niet geuit worden.

Ja daar ben ik het echt helemaal mee eens. Er zitten hier ook heel veel meisjes op GS die al een blog maken als ze een taillerokje met een streepjesshirtje dragen. Kom op zeg, dat draagt iedereen al, je bent echt niet origineel zo hoor!

valt me overigens ook op dat IEDEREEN die komt in “de stijl van…” een blog heeft. toegeven, sommigen van hen hebben een hele leuke stijl maar van anderen denk ik echt: oké leuk, maar dat heb ik ook allemaal in mijn kast hangen…

even een post met de discussie op masscha’s site vandaag:

Thumb up 9 Thumb down 7

Sorry, maar ik vind deze posts echt zoooo reclame achtig!

Jammer…

xx

[Reply]

----

Mascha Reply:
March 15th, 2010 at 10:37

@Dorien, wat is er in godsnaam reclame achtig aan korting kunnen geven op een cursus? Ik verdien er niks aan hoor… het is alleen een voordeel voor degene die al een cursus wilde beginnen.

michèle Reply:
March 15th, 2010 at 12:49

Thumb up 6 Thumb down 3

@Mascha, eerlijk is eerlijk: ik vind de TOM dingen ook reclameachtig. alles van TOM prijs je de hemel in. ik zeg niet dat het reclame is maar het komt wel zo over. of je er al dan niet iets aan verdient verandert daar niks aan.

Trouwens: door die korting zet je die cursus wel gigantisch in de kijker. als dat geen gratis reclame is voor TOM weet ik het ook niet.

----

Odilia Reply:
March 15th, 2010 at 14:57

Thumb up 0 Thumb down 0

@michèle, Vriendendienstje? Is toch niks mis mee

----

michèle Reply:
March 15th, 2010 at 15:27

Thumb up 2 Thumb down 0

@Odilia, ik kom zelf blogs als deze omdat ik verwacht dat ze objectief zijn. niet omdat ze spullen of cursussen de hemel in prijzen uit vriendendienst. (en ja, we krijgen korting, maar in mijn ogen verandert dat er niets aan.)

----

Sharon Reply:
March 15th, 2010 at 16:09

Thumb up 0 Thumb down 1

@michèle,

Als het je niet bevalt dat hoepel je toch lekker op…

Jaloers??

----

michèle Reply:
March 15th, 2010 at 16:32

Thumb up 1 Thumb down 0

@michèle, @Sharon: (ik kan blijkbaar niet op je replyen dus moet het zo maar): masscha zegt zelf altijd dat constructieve kritiek mag. ik noem haar geen hoer of golddigger of zit haar persoon af te katten of wat dan ook, ik zeg enkel hoe de artikels overkomen op mij en waarom me dat stoort. Andere artikels van haar vind ik wel fijn om te lezen (anders zou ik inderdaad ophoepelen, dank je feestelijk), mijn kritiek is enkel op de TOM artikels.

En waar die “jaloers??” op gebaseerd is snap ik ook niet helemaal. Ik snap dat bloggers de laatste tijd veel kritiek krijgen om de domste dingen uit jaloezie maar dat is geen reden om op elk soort kritiek te posten dat die mensen gewoon jaloers zijn… Leuk dat je het voor masscha opneemt maar net zoals kritiek mag kritiek op de kritiek ook volwassen en onderbouwd geformuleerd worden.

(ik ben overigens michèle)

Iedere site met een groter publiek krijgt gratis goodies.
Is het toeval anders dat X en Y in 2 weken tijd dezelfde blush en lipstick van Clarins en dezelfde 5 kleuren Chanel lipstick tonen?
(Of het recent incident van Instant spa waarbij de reclameartikels als paddenstoelen uit de grond schieten nu de bloggers een gratis OPI lakje hebben gekregen).

Er is helemaal niets mis met free goodies, integendeel! Zij steken hun tijd in die site en dat is een beloning. Wat ik not done vind is inderdaad die zever dat veel beautyblogs dat niet willen toegeven. En dan vragen ze zich af waarom er zoveel mensen in de comments vragen of ze die spullen gratis krijgen. Ok je moet wel een idioot zijn om een Chanel lipstick 1/10 te geven en dan nog te verwachten dat ze je gratis dingen gaan sturen maar er zijn genoeg manieren om toch nog wat objectief te blijven.
Op andere blogs zoals dvd’s en videogames zijn ze tenminste wel eerlijk. Daar posten ze “hoera, dezemorgen stak een reviewcopy van deze dvd in mijn bus!”.

Gratis dingen zijn toch niets om je over te schamen? Ik denk dat ze juist meer afgunst wekken door te doen alsof ze bij wijze van spreken maandelijks 500 euro uitgeven aan lippenstiftjes ed.

Exactly.

up

haha het meeste wat me ergert zijn die slijmerds.

upje

100% eens!

Inderdaad. Het is tegenwoordig gewoon ‘in’ om zoiets als een blog te hebben. Het merendeel houdt er toch na een paar posts al mee op en plaatst er geen interessante artikels op.

Ik vind het kinderachtig als je niet tegen kritiek kan. Naar mijn mening moet je dan geen blog beginnen.

Ik erger me ook aan die meisjes die een blog beginnen omdat ze “zo’n leuke stijl hebben”. Dan gaan ze ook allemaal naar elkaar linken, zodat ze genoeg “followers” krijgen enzo.

Achja, over een tijdje gaat deze hype ook weer over.

-

-