Krijg je een gehandicapt kind met neef/nicht

Nja, de titel zegt het al… Krijg je een gehandicapt kind als je met een nicht of neef kindjes maakt?

De ouders van mijn beste vriendin die zijn ook neef en nicht, maar ze heeft gewoon een kerngezond broertje en zus, en zijzelf is ook heel gezond.
Dus waarom zeggen mensen nou altijd dat het wel zo is?

Je hebt dan een grotere kans op kinderen met een geestelijke handicap. Maar het hoeft niet.

Ja hoe kan dat eigenlijk…?
Daar snap ik nou niks van

Ja idd, de kans is wel iets groter, maar nog steeds best klein. Volgens mij scheelde het 2 % ofzo. s[/s]

Heeft te maken met de combinatie van het genetisch materiaal. Pff, ooit gehad met biologie, maar ik weet het niet precies meer. Google er even naar? Het is iig best een technisch verhaal.

Volgens mij kan het gewoon, Want dat gebeurde vroeger ook heel veel enzo.
een paar dagen kwam ik er dus achter dat dat ook bij een meisje uit mijn klas zo is.

Het heeft te maken met ons DNA, als een familie bijvoorbeeld vatbaar is voor een erfelijke ziekte, kan je partner dit ongedaan maken doordat we meestal op mensen vallen met een geheel ander DNA-patroon die een dominante eigenschap zou hebben die deze erfelijke ziekte dus tegengaat.

Het aangaan met relaties met mensen met een gelijkaardig DNA heeft gevaren omdat je DNA dus verzwakt en vatbaarder is voor ziektes. Een gevaar met de pil is ook dat we ons aangetrokken voelen tot mensen met een gelijkaardig DNA-stelsel in plaats van een tegenovergesteld, waardoor we in principe ook zwakker zouden worden.

Je hoeft zelfs geen gehandicapt kind te hebben, kans is dat als je bv een aanleg hebt voor diabetes in de familie, je kind dit ook zal hebben terwijl dit mss niet het geval zou zijn als je met iemand met een ander DNA had genomen.

(beetje ingewikkeld uitgelegd, I know.)

Woah :expressionless:
Das niet best.

Ik dacht eigelijk dat een neef en nicht niet met elkaar mogen trouwen?
maar daar vraag je niet om
Maar ik had inderdaad gehoord dat de kans dan groot is dat er iets mis is met je kindje, maar het hoeft niet altijd zo te zijn.

Sowieso is neef/nicht minder slecht dan andere vormen van incest… ik bedoel, met je neef of nicht deel je eigenlijk alleen je grootouders als genetische bron, en dat is verder van elkaar verwijderd dan dat je broer/zus bent.

Ik heb dit ook ooit heeeeeel lang geleden met bio/anw gehad… maar het had geloof ik niet alleen met erfelijke ziektes te maken.
Ook als er niet genoeg inbreng van nieuw genetisch materiaal is dat je een grotere kans hebt op gehandicapte kindjes.

Vandaar dat eugenics zo’n slecht idee is, haha. Eddie Izzard had daar een briljant stuk stand-up over.
And it won’t work – Aryan supremacists, white supremacists, black supremacists, blue supremacists- especially the blue supremacists, they’ll never work, because if you get the same people from the same genetic group to all intermarry, hello? Cousins marrying, hello?? IQ down the toilet! Hitler was trying this’ first generation of Nazis would have been, “Sieg Heil!” Second generation, “Sieg Heil…” Third generation, “Er… Sieg… er… I’ve no idea.”

ik snap er niks van hoe een neef en nicht elkaar leuk kunnen vinden?

oke, ik heb een keer opgelet op school. het zit namelijk zo.
als je in de familie een zeldzame ziekte hebt die assersief is (ofzo iets, het tegenovergestelde van dominant) dan krijgen je kinderen die ziekte dus niet, maar komt de ziekte bij de vader én de moeder voor is de ziekte wel dominant en krijgt het kind de ziekte. zo simpel is 't.

Dat moet recessief zijn. ^^
Maar dat is met erfelijkheid van ziektes, dat heeft volgens mij niet te maken met gehandicapte kindjes krijgen.
Er was wel zoiets dat een kindje met het syndroom van down een chromosoom te veel of te weinig heeft of zoiets, maar volgens mij heeft dat niks te maken met of je kinderen krijgt met familie of niet.
Volgens mij was het iets met dezelfde genen, dus van familie, dat dat het risico op ‘afwijkingen’ verhoogt.
Poeh hé!

Ik snap het alleen als je elkaar nog nooit gezien hebt. Maar als je er achterkomt dat het je neef of nicht is, dan lijkt me dat toch een enorme afknapper?(dat hoop ik althans)

Neef + nicht = scheef gezicht :'3

Nee, sommige dingen kan je maar beter gewoon niet doen.

ooh, dus als bijv in je familie een zeldzame ziekte voorkomt dan versterk je dat met je neef/nicht want die heeft dat dan miss ook.

Maar als er geen zeldzame ziekte voorkomt wordt het gewoon een normaal kind, toch?

sorry, maar daar klopt niet echt veel van
want in Marokko trouwden ze vroeger ook met neef & nicht
maar in Marokko lopen toch geen miljoenen gehandicapte kinderen rond
=)

ik moet er serieus niet aan denken om met mijn neef te trouwen
blegh