Krentenbaard..

Hee! Ik heb een half jaar geleden ongeveer al krentenbaard gehad, m’n halve gezicht zat onder en het was iig echt vreselijk… toen heeft het ook best lang geduurd voordat ik erachter kwam & het uiteindelijk ook weg was, en verder weet ik er niet zo heel veel meer van eigenlijk… Maar ik heb het nu dus weer :frowning_face: En ik baal zooooo hard, want het jeukt/klopt, is heel besmettelijk en gewoon heel lelijk. Maar dit is ongeveer de 2e dag ofzo (gister kwam ik erachter) en vandaag krijg ik als het goed is iig de zalf en misschien antibiotica. Heeft iemand er ervaring mee hoelang het allemaal duurt dan? Ik kan namelijk niet teveel missen op school e.d. maar als het nog besmettelijk is/er vreselijk uit ziet ga ik liever niet naar school :’) Of iemand verder ervaringen mee?

^ Dankjewel voor je reactie! Want overal staat van “binnen 1 tot 3 weken”… maar hellll, 1 week is lang… Vorige keer ben ik 1,5 week thuis gebleven :frowning_face: Toen was het misschien ook wel wat erger, maar dan nog… en nu zijn eindelijk die rode vlekken en alles weg van de vorige keer, krijg ik het nog een keer… :frowning_face: maar iig dankjewel!

^ Oke, dankjewel voor je tip in ieder geval :slightly_smiling_face: En tja, opzich zou naar school gaan kunnen maar dat doe ik eerlijk gezegd liever niet… Vooral als je ziet hoe het de vorige keer er bij mij uit zag: ik overdrijf niet als ik zeg dat dat echt vreselijk was en écht heeel erg smerig… M’n HELE wang was dik en zat onder de blaasjes en alles… bah, was echt heel vies.

Oohhh arm kind. Ik heb het paar maand geleden ook gehad (voor het eerst) en ik vond het echt afschuwelijk. Je hebt pas door hoeveel je aan je gezicht zit wanneer je er niet aan mag komen. En dan die jeuk en die smerigheid, ik heb echt medelijden met je :’) Ik heb alleen zalf gekregen toen en gelukkig is het toen wonderbaarlijk snel weggegaan, ik denk met een weekje. Maar sterkte er mee!

Mijn zusje heeft dit ook gehad … en die heeft toen zalf ervoor gekregen dat zodra het opkwam als ze dat erop smeerde was het vet snel weg

Meh oke het lijkt nu al veel erger dan vanochtend? :frowning_face:
Ik heb nu van dat fucidin zalf ofzo gehad, hopen dat dat werkt… Ik wil echt niet dat het nog erger wordt, ziet er nu al niet meer uit :frowning_face:

Wat ik trouwens deed was 2 keer op een dag (ik ging toen tijdelijk niet naar school enz, om een andere reden hoor) met een warm nat washandje de vieze puslaag weg te halen (ja iel, dit klinkt vies) en daar dan weer de zalf op te doen. Ik had anders namelijk niet echt het idee dat het hielp.

Urgh dat heb ik ook een keer gehad. Het zat over mijn hele lichaam en ook op mijn gezicht. Met een zalfje ging het wonderbaarlijk snel weg.

Sterkte en hopelijk gaat het bij jou ook snel weg (:

Jaa maar wat ik me wel afvraag: ik heb meerdere keren op internet gezien dat het misschien kan helpen als je de blaasjes zegmaar “open/kapot” maakt, en dan de crème erop smeert… Iemand hier ervaring mee? Wel/niet slim om te doen?

Wow ik had hier nog nooit van gehoord, up!

oooh dit heb ik vroeger wel eens gehad, echt verschrikkelijk… ik had zo’n zalfje en die rook heel erg lekker haha :wink:

Doe maar gewoon niet. Lijkt me niet bepaald goed hehe.

^ Nee lijkt mij ook niet echt een goed idee, de crème trekt er gewoon in dus het zou niet moeten uitmaken of de blaasjes open zijn of niet

Ik zou de blaasjes niet bewust kapot maken of open krabben, daar kun je littekens aan over houden. Verder, sterkte ermee.

Oke, dankjewel iedereen (: Dat leek mij ook namelijk, maar als je de redenering op internet erachter leest, klinkt dat ook wel logisch. Maar oke, dan ga ik wel gewoon braaf verder met crème smeren…

Maak nooit blaasjes kapot van iets besmettelijks! Ik heb zelf zo nu en dan een koortsblaar, nooit een krentenbaard gehad maar ik ga er vanuit dat de virussen ongeveer hetzelfde werken. Zodra je een blaasje open maakt, geef je het extra kans om plekjes er rondom te besmetten, dus dan wordt het er omheen alleen maar erger. Ik maak soms wel mijn blaasje kapot en smeer er jodium op, dan is het een minder dik blaasje, maar ik denk dat dat niet te overzien is bij een krentenbaard. Naar zeg! Ik zou wel zo kort mogelijk thuis blijven, hoe ranzig en naar blaasjes op je gezicht ook zijn.

Toen ik dat had kreeg ik ook een zalf en was het met 2/3 dagen weg. 't zat bij mij alleen niet op m’n gezicht, maargoed.

Oke, nouja ik blijf morgen in ieder geval thuis dus dan hoop ik dat het na het weekend al een stuk minder is (:

Toen ik 3 jaar oud was ben ik besmet geraakt met krentenbaard, en vanaf dat moment kreeg ik het ongeveer 3/4 keer per jaar, en altijd in m’n gezicht. De laatste tijd krijg ik het ook steeds vaker, vooral rond m’n menstruatieperiode, omdat m’n weerstand dan verminderd is.

Omdat ik het m’n hele leven al heb, weet ik ook wel een beetje wat helpt en wat niet helpt. Ik had antibiotica zalf vroeger, die hielp wel maar daar ben ik nu resistent tegen geworden dus daar moet je mee uitkijken! Laatste keer was het zo erg, dat ik een antibioticum kuur in de vorm van pillen heb gehad en dat heeft er voor gezorgd dat het even weg blijft (ik weet niet voor hoe lang), maar ik heb het nu ongeveer 2 maanden niet meer gehad.

Om het schoon te maken, kan je meerdere keren per dag met een nat watje of washandje over de plek deppen, niet echt vegen want dan maak je de plekken kapot! Verder is veel douchen belangrijk, en om het niet te verspreiden kun je desinfecteer gel voor je handen gebruiken, of je handen ontsmetten met alcohol. Alcohol en desinfecteer gel heb ik er ook wel eens opgesmeerd als de plek nog dicht is, het brandt een beetje maar dood wel wat bacterien.

Wat goed helpt is zinkzalf, want dit droogt uit. Daarnaast kun je tegen de jeuk fohnen, dat klinkt raar maar door de lucht droogt het ook uit en koude lucht helpt tegen de jeuk. Verder heb ik ook wel eens dingen gelezen als honing, maar ik weet niet of dit helpt. Tandpasta droogt ook uit, maar daar moet je mee oppassen want dat kan heel erg gaan prikken op de beschadigde huid als de blaasjes eenmaal open zijn. Je moet de blaasjes ook NOOIT zelf openmaken, dit kan alleen maar leiden tot infecties en ontstekingen.

Daarnaast zou ik gewoon naar school gaan. Ik weet hoe naar het is als iedereen er naar kijkt en ik heb ook dagen dat ik me dood schaam, dus meestal blijf ik op de ergste dag een dagje thuis, maar helemaal wegblijven van school is zonde! Je mist dan echt veel want meestal duurt krentenbaard wel een week. En je moet maar zo denken, iedereen is mooi, jij ook, en krentenbaard verandert daar niets aan. En mensen die gaan staren of nare opmerkingen maken (ook ervaring mee) die weten gewoon niet beter en zijn kortzichtig en dom.

Als je verder nog vragen hebt, vraag ze! Je mag me ook altijd noten als je wil, want ik ben helaas een echte ervaringsdeskundige op het gebied van krentenbaard :’)

Ik wist niet wat het was heb het even opgezocht.
Ziet er pijnlijk uit, en denk wel dat een zalf en/of kuurtje wel helpt ze geven het je niet zomaar toch.