Krediet crisis al in Nederland?

Banken geven eigenlijk nooit hypotheken. Ze geven je een lening voor je huis en jij geeft de bank een hypotheek (een zekerheid dat jij het terug kunt betalen). En dat gebeurt nu inderdaad, je kunt minder vaak/snel een hypotheek afsluiten.

En ja, er is zeker al een crisis in Nederland. Meer faillisementen, meer ontslagen. Merk er, gelukkig, zelf nog niet veel van.

Ik merk het echt duidelijk. Dit komt dan ook doordat mn vader een eigen makelaardij bedrijf heeft. Het budget dat wij als gezin hebben gaat daardoor ook omlaag.
Verder vind ik dat een bijbaan heel erg makkelijk te vinden is, ik was op 2 plekken alleen al op basis van mn formulier aangenomen.

Ja wel een beetje, want mn vader moest ook geld lenen enz. want we gaan een bruiloft houden voor mijn broer en daar hebben we best veeel geld voor nodig dus & we kregen het geld best moeilijk. Maar ik merk het eigenlijk helemaaal niet echt. hoor er wel mensen overpraten enzo maarja. het boeit me niet echt.

Merk er niet echt veel van. Maar wel een beetje want ik heb een bijbaantje: folders rondbrengen en meestal hebben we een stuk of 25 folders vrijdag had ik er nog maar 4 om rond te brengen en daardoor verdien ik nu een stuk minder :frowning_face: Maar voor de rest merk ik er niets van iig volgens mij hebben mijn ouders er geen last van.

Nee ik merk er niets van. Hoop alleen dat m’n ouders hun banen gewoon kunnen houden.
Maar wat houd die krediet crisis nou eigenlijk in?

Mijn vader is makelaar, en hij heeft nu wel veel minder huizen in de verkoop, en het duurt langer voordat hij wat verkoopt. mensen zijn gewoon veel voorzichtiger!

De economie werkt als een soort golfbeweging, met hoogtepunten en dieptepunten.
We zitten nu op het punt dat het niet goed gaat, maar over een aantal jaar zal er weer een piek zijn. Waarschijnlijk kunnen wij als we uitgestudeerd zijn wel makkelijk een baan vinden.

En wat doen jullie om jezelf een beetje financieel op peil te houden?

Ik heb een Wit bijbaantje (en ik werk veel) en een Zwart bijbaantje.
Ook koop ik zo min mogelijk bij de AH 2 Go. en bij de ah zelf vooral alleen bonussen. en zelf eten mee nemen.
Wachten met eten tot ik thuis ben, en minder uitgaan.
Ik moet me ook aan een soort budget houden, en ik probeer mn spaarrekeningen te spekken.

ja, op vakantie gaan naar amerika is veel duurder dan vorig jaar.
ik check elke dag de dollar om te kijken of hij daalt! en gelukkig daalt ie ook :grinning:

mijn moeder is ontslagen, het bedrijf waar ze werkte ging faillet. Maar ze heft per 1 April alweer een nieuwe baan.

Ja. Op me werk is het ook echt te merken. Mensen kopen minder snel nieuwe geuren en maken het eerst op.

*Het is een ramp, Het is zo stil*

Ik heb er geen last van, maarja ik ben dan ook nog maar 14.

Ja echt wel, Ik wou naar postkantoor en… toen ik aankwam ALLES WEG heele gebouw alles pinautomaat ALLES weg ook de TNT post is heel raar bezig nu.

Jazeker, bij mijn vader op 't werk zijn al de eerste ontslagen gevallen. Doet er ff niet toe wat voor baan hij heeft, maar het heeft iig te maken met huizen e.d. die nu minder verkocht worden enzo,en mensen richten voorzichtiger in.
Mijn ouders hoeven gelukkig allebei niet te vrezen voor hun baan, mijn vader hebben ze gewoon echt nodig (die heeft de leiding over een afdeling) en mijn moeder ook, zolang er maar genoeg baby’s geboren blijven worden is er niks aan de hand. xD (Sterker nog, ze komen momenteel om in het werk).

Nou, nee wij merken er nog niet echt iets van. Ik heb zelf sinds kort weer een bijbaantje & zolang mijn ouders hen werk gewoon houden is er voor ons niet zo heel veel aan de hand. We willen toch het huis niet verkopen o.i.d. & als boodschappen duurder worden, tsja dan maar een keer minder chips :stuck_out_tongue:

Mijn zwager is erdoor ontslagen, zomaar, omdat er gewoon geen werk meer was.

Gelukkig heeft ie inmiddels weer werk gevonden.

Up, hebben jullie er nog meer last van?

Kennis van ons is failliet gegaan.
Mijn vader verdient zo’n 40 procent minder zegt ie